حجت‌الاسلام واعظ موسوی: غدیر، جریانی فرهنگی و نه رویداد تاریخی/ این اصل، به درستی شناخته نشده است

%d8%ba%d8%af%db%8c%d8%b1%d8%8c-%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-%d9%88-%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%db%8c-%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%b5%d9%84%d8%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d8%b1%d8%b3%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%87-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa

 واعظ و سخنور کشورمان گفت: حکومت ظالم عربستان و آل سعود، به نام خادم حرمین، داعش را تجهیز کرده و در مناسک حج خلل ایجاد می‌کنند، همچنین مسلمان مظلوم و بی دفاعی را در یمن مورد بمباران قرار می‌دهندکه این‌ها نشان دهنده آن است که غدیر به درستی شناخته و تبیین نشده است.

حجت‌الاسلام سید مهدی واعظ‌موسوی، واعظ و سخنور کشورمان ، با اشاره به ضرورت شناخت و معرفی غدیر در جهان اسلام، گفت: غدیر، جریانی فرهنگی است و نه یک رویداد تاریخی که در بستر زمان منقضی شده و تاریخ مصرفش به پایان برسد، لذا هرچه شناخت افراد به آن بیشتر باشد، زندگی حال و آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه غدیر، جریانی پویا و فعال است، ابراز کرد: این واقعه بسیار مهم الهام بخش عموم مردم است که انسان‌ها می‌توانند از رودخانه جاری و ساری آن بهره‌مند شوند، در واقع می‌توان گفت غدیر، همانند نبوت، به درستی شناخته نشده است.

این واعظ و سخنور با اشاره به عدم شناخت صحیح از نبوت، تصریح کرد: از این رو برخی بر اساس قضاوت‌های عجولانه، ادعای پیامبری کردند، چرا که آن را تنها در قدرت و ریاست دیدند، همچنین امامت را نیز حکومت و قدرت دانسته و همواره کوشیدند آن را تصاحب کنند.

امامت، همراه با هدایت است

وی اظهار کرد: آن‌ها غافل بودند از آنکه امامت آن قدرت ساده که بشر آن را تجربه داشته است نیست بلکه امامت، همراه با هدایت است و همانطور که پیامبران الهی، حق و باطل را تبیین کرده و مولد فکر و اندیشه مبتنی بر وحی است، امام نیز در همین راستا عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام واعظ‌موسوی با اشاره به بیان حضرت زهرا(س) در مورد امام مبنی بر اینکه «مَثَل امام مثل کعبه است که باید مردم به سراغ او بروند نه آنکه امام به سراغ مردم برود»، ادامه داد: از این رو فرهنگ غدیر باید تبیین شود که در این راستا غدیرپژوهان باید تمام ابعاد امامت را به مردم معرفی کرده تا مردم نیز امام را کشف کنند.

وی با اشاره به آیه ۱۲۴ سوره بقره که خداوند متعال می‌فرماید: «… جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا …، … من تو را پیشواى مردم قرار دادم …»، اضافه کرد: برگزیدن امامت توسط خدا است، از این رو واجب است که امام را بسیار خوب شناخته و به سراغ آن برویم.

غدیر، زمینه‌ای که انسان در زلال آن، به دنبال کشف امام باشد

این واعظ و سخنور با تأکید بر اینکه غدیر، زمینه ای است که انسان در زلال آن، به دنبال کشف امام باشد، بیان کرد: غدیر به انسان کمک می‌کند که فرد، امام را به درستی بشناسد، لذا اگر غدیر را نشناسیم، ممکن است به دنبال هرکسی راه بیافتیم و در پی آن مسیر راست را گم کنیم.

وی با بیان اینکه، غدیر شناسی، اصلی است که به شناخت امام منجر می‌شود، افزود: اگر انسان به درستی غدیر را نشناسد، به مرگ جاهلیت خواهد مرد زیرا دچار برداشت‌های ناقص و معیوب از دین خواهد شد.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی با اشاره به فاجعه منا و جان باختن عده زیادی از مسلمانان، گفت: امروز جهان اسلامی گرفتار ظالمانی است که خداوند راضی به حکومت آن‌ها نیست بلکه تنها جایگاه حکومت را غضب کرده‌اند این در حالی است که اگر مردم به درستی غدیر را درک کرده و می‌شناختند، هرگز اجازه نمی‌دادند، ظالمان به منصب حکومت جای گیرند.

وی ابراز کرد: حکومت ظالم عربستان و آل سعود، به نام خادم حرمین، داعش را تجهیز کرده و در مناسک حج خلل ایجاد می‌کنند، همچنین مسلمان مظلوم و بی دفاعی را در یمن مورد بمباران قرار می‌دهندکه این‌ها نشان دهنده آن است که غدیر به درستی شناخته و تبیین نشده است.

این واعظ و سخنور با اشاره به سندهای امامت، تصریح کرد: آیه ۵۵ سوره مائده که خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ، ولى شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏‌اند همان کسانى که نماز برپا مى‌دارند و در حال رکوع زکات مى‏‌دهند»، ولایت را به خدا، پیامبران الهی و همان کسی که در حال رکوع زکات می‌دهد، منحصر می‌کند.

معرفی امام علی(ع)، به عنوان نفس پیامبر در آیه مباهله

وی عنوان کرد: در آیه مباهله(آیه ۶۱ سوره آل عمران) که خداوند می‌فرماید: «فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَهَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ، پس هر که در این [باره] پس از دانشى که تو را [حاصل] آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت‏ خدا را بر دروغگویان قرار دهیم»، امام علی(ع)، نفس پیامبر معرفی شده است و چه کسی از جان پیامبر به ایشان نزدیک تر است؟ و اگر ایشان امامت را به عهده نگیرد، چه کسی جز ایشان می‌تواند ولایت را عهده دار باشد؟

حجت‌الاسلام واعظ‌موسوی با اشاره به ضرورت تبیین ولایت و امامت، بیان کرد: اگر بحث ولایت در غدیر خم، مطرح نمی‌شد ممکن بود دین توسط هر انسانی تفسیر شود، از این رو محال است پیامبر اکرم(ص)، هیچ گونه مرجعی در کنار قرآن قرار ندهد زیرا در غیر این صورت قرآن را توسط خود قرآن نقد می‌کردند.

کتاب «الغدیر»، منبعی غیرقابل انکار

وی تأکید کرد: کتاب «الغدیر» نوشته «علامه امینی» کتابی خوب برای معرفی غدیر است زیرا از منابع اهل سنت و از زبان چند راوی، مفسر و محدث آن را روایت کرده و هرگز نمی‌توان آن را انکار کرد.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 7