هدایت بشر در گرو جریان غدیر است

حجت الاسلام محمدباقر گرایلی
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در حرم رضوی گفت: جریان غدیر؛ جریان ولایت امیرمؤمنان(ع) و اهل بیت بالاترین نعمت است زیرا هدایت بشر نیازمند هادی و این هادی در گرو نعمت ولایت است.

حجت الاسلام محمدباقر گرایلی، مدیر گروه حقوق مجتمع آموزش عالی مشهد یکشنبه شب در رواق امام خمینی(ره) با بیان این که طبق فرموده حضرت علی(ع) کم ترین وظیفه ما در قبال نعمت های الهی این است که آن ها در مسیر گناه مصرف نکنیم، اظهار کرد: خادم حرم اهل بیت یکی از نعمت ها است، اگر خادم شدیم هر کسی که به حرم پناه می آورد، حتی اگر حیوان باشد وظیفه خادم احترام و تکریم اوست.

وی تصریح کرد: خانه خدا حرم امن الهی است که در آن جا به هیچ کس حتی اگر مجرم یا حیوان باشد، نمی توان تعرض کرد ولی امروز دیدیم که در حرم امن الهی با حجاج چه کردند.

به گفته عضو هیأت علمی جامعه المصطفی از میان تمام نعمت ها خداوند در قرآن بر قدردانی چهار نعمت؛ امنیت،اخوت و برادر، هدایت و ولایت به صورت ویژه تأکید کرده است.

حجت الاسلام گرایلی با اشاره به نعمت های هدایت و ولایت اظهار کرد: باید شاکر و قدردان باشیم که هدایت یافته هستیم، در مسیر اهل بیت قرار داریم و خدا را می شناسیم، خداوند بر سرما منت گذاشته که پیامبری از جنس خود ما برای هدایتمان فرستاده است.

وی افزود: نعمتی که در قرآن کریم مورد تأکید خدا قرار گرفته، ولایت اهل بیت است که پیامبر(ص) در حجه الوداع در غدیر خم درباره آن به مردم چنین گفتند: «امروز که دست علی(ع) را گرفتم و به عنوان جانشین خود معرفی کردم دین شما کامل و نعمت بر شما تمام شد».

مدیر گروه حقوق مجتمع آموزش عالی مشهد ادامه داد: ولایت همان نعمتی است که خدا به پیامبر(ص) فرمود: «دستوری که به تو داده ایم اجرا کن، اگر همین یک فرمان را اجرا نکنی، رسالت خود را به اتمام نرسانده ای».

وی با اشاره به این که هدایت نیازمند هادی و این هادی در نعمت ولایت است، تصریح کرد: جریان غدیر؛ جریان ولایت امیرمؤمنان(ع) و اهل بیت بالاترین نعمت است، خطبه ای که پیامبر عظیم الشأن اسلام در غدیر خم ایراد فرمودند بیش از هفت محور دارد که در آن ۱۱۰ مرتبه صفات الهی، ۵۰ مرتبه واژه ولایت، ۴۰ مرتبه نام امام علی(ع) و چهار مرتبه نام حضرت مهدی(عج) آمده است.

حجت الاسلام گرایلی افزود: در این خطبه ۲۵ مرتبه به شیعیان و دشمنان آنان و۲۰ مرتبه به فضائل و مناقب حضرت علی چون شجاعت و عظمت ایشان اشاره شده است.

وی به عظمت امیرمؤمنان(ع) طبق روایتی به نقل از خود ایشان اشاره کرد و گفت: «ای بندگان خدا! ما را خدا نخوانید هر چه می خواهید در فضیلت ما بگویید، ما به خطورات مغزی شما آگاهیم، من علی(ع) آنچه به ذهن شما خصور می کند و آنچه به شما می گذرد آگاهم نه تنها من بلکه همه فرزندانم به تمام جوانب زندگی شما احاطه دارند، همه ما یک واحدیم که در هر زمان و هر مکان به هر شکلی که اراده کنیم ظاهر می شویم».

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با تأکید بر ارزش ولایت اظهار کرد: اگر اسلام را به خیمه ای تشبیه کنیم مهم ترین ستون آن ولایت است؛ اسلام پنج پایه دارد که عبارتند از نماز، روزه، زکات، حج و ولایت که چهار پایه اول بر ستون ولایت استوار است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 12