تلاش الجزیره و العربیه برای ایجاد تقابل میان مرجعیت شیعه در نجف و ایران

العربیه و الجزیره
رسانه های وابسته عربی علاوه بر ادعای وجود اختلاف بین جریان‌های سیاسی عراق، پروژه تقابل موهوم بین مرجعیت نجف اشرف و ایران را کلید زدند.

این روزها هرکسی شبکه های ماهواره ای عرب زبان و مساله تظاهرات در عراق را دنبال کند به وضوح خواهد دید که شبکه های عربی پروژه ایجاد اختلاف بین مرجعیت نجف و مرجعیت قم را کلید زده اند. این شبکه ها علاوه بر اینکه طرح اصلاحات اخیر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق را علیه نوری المالکی، نخست وزیر سابق این کشور القا کرده اند،‌ مدعی حمایت مرجعیت نجف از حیدر العبادی و پشتیبانی ایران از نوری المالکی شدند؛ ادعایی که به دنبال ایجاد تقابل و نزاع میان دو کشور است.

البته این بحث از زمان کنار کشیدن نوری المالکی از نخست وزیری عراق و روی کار آمدن حیدر العبادی آغاز شد. در آن زمان اغلب رسانه های عربی مدعی شده بودند که ایران حاضر نیست از نوری المالکی عبور کند، اما بر خلاف گمانه زنی‌ها و با توجه به نتیجه مذاکرات اغلب احزاب سیاسی عراق ایران از انتخاب حیدر العبادی حمایت کرد و در طول تصدی پست نخست وزیری عراق در نقطه عطف‌های مختلف به پشتیبانی از نخست وزیر فعلی عراق پرداخت.

آغاز موج تظاهرات اخیر در شهرهای مرکزی و جنوبی عراق در مدت اخیر بار دیگر رسانه‌های مغرض عربی را به این تکاپو انداخت تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. برخی رسانه‌های عراقی و منطقه ای که از کمک جمهوری اسلامی ایران به بسیج مردمی عراق و ارتش این کشور در مبارزه با داعش به تنگ آمده بودند، درصدد سوء استفاده از اعتراضات در شهرهای شیعه نشین عراق برآمدند و همه توان خود را گذاشتند تا از تظاهراتی که در اعتراض به فساد اداری و سیاسی آغاز شده بود علیه ایران سوء استفاده کنند.

در این میان مهم‌ترین و خطرناک ترین پروژه ای که رسانه‌های عربی در پیش گرفتند، ایجاد تقابل بین مرجعیت نجف اشرف و نظام جمهوری اسلامی بود. این رسانه ها از اختلافات برخی جریان‌های سیاسی شیعه عراقی مانند جریان صدر،  حزب الدعوه و مجلس اعلای اسلامی سوء استفاده کرده و درصدد آن برآمدند تا با دو قطبی کردن احزاب شیعه عراقی یک طرف را به جمهوری اسلامی ایران و طرف دیگر را به مرجعیت نجف اشرف نسبت دهند.

ادعای العربیه: نوری مالکی نفوذ ایران در عراق را افزایش داد/ افزایش اختلافات بین احزاب شیعی عراق!

در همین راستا شبکه ماهواره‌ای العربیه در بخش‌های مختلف خبری و برنامه‌های ویژه تحلیلی دو موضوع را پیگیری کرد؛‌ اولا تظاهرات عراق را کودتایی علیه حضور ایران در عراق جلوه داد. ثانیا ادعای وجود اختلاف بین حضرت آیت الله سیستانی و ایران را پیش کشید. برای نمونه العربیه در برنامه پانورما گزارشی را درباره نفوذ ایران در عراق در زمان نخست وزیری نوری المالکی و حیدر العبادی روی آنتن برد. العربیه در این گزارش با اشاره به اینکه در زمان نوری المالکی ایران از عراق برای فرستادن سلاح به این کشور، سوریه و لبنان استفاده کرد، مدعی شد: تنش های اخیر این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که حکومت العبادی به دنبال کم کردن نفوذ ایران در عراق است یا تنها می‌خواهد تفاهمات جدیدی را بین دو کشور ایجاد کند.

العربیه در ادامه گزارش مغرضانه خود با طرح این سوال که باید دید حیدر العبادی در مبارزه با فساد حاضر است دست ایران را از عراق کوتاه می کند یا خیر؟‌ مدعی شد: فسادی که در زمان مالکی نفوذ ایران در عراق را به بالاترین حد خود رساند این روزها مورد چالش قرار گرفته است.

حیدر سعید، کارشناس عراقی ساکن عمان نیز در گفت‌وگو با این شبکه خاطر نشان کرد: دو دستگی بین احزاب شیعی عراقی در وضعیت کنونی به بالاترین حد خود رسیده است. نوری المالکی در عراق ترجیح داد که در خط بندی های منطقه طرف ایران را بگیرد حال اینکه جریان صدر و مجلس اعلای اسلامی که به مرجعیت نجف نزدیک هستند خواهان تنش زدایی با اهل سنت و دوری از درگیری هستند. این درحالی است که حکومت حیدر العبادی نیز به این جریان تمایل دارد.

 وی مدعی شد: با توجه به بالاگرفتن اختلافات در میان جریان های شیعی عراق، ایران تصمیم گرفت که از طرفی حمایت کند که از پروژه های راهبردی خود در منطقه دفاع کند. در این میان با توجه به خدماتی که نوری المالکی در مساله سوریه به ایران کرد این کشور نیز بیشترین حمایت را از نخست وزیر سابق عراق انجام داد.

ادعای کارشناس العربیه: تظاهرات عراق در مخالفت با مرجعیت قم است!

نگاهی کوتاه به مسائل مطرح شده در العربیه جای هیچ شکی نمی‌گذارد که رسانه متبوع آل سعود به ایجاد اختلاف بین احزاب شیعی عراق و همچنین بین نهادهای دینی این کشور با ایران دل بسته است و در این راستا اخبار کذب و تحریف شده ای را مخابره می‌کند. العربیه در برنامه دیگری به نام آخرالساعه مدعی عدم استقبال مرجعیت نجف از قاسم سلیمانی در بازدید از نجف اشرف می‌شود. این در حالی است که مرجعیت نجف بارها از نقش ایران در مبارزه از داعش دفاع کرده و به شدت از استفاده بسیج مردمی عراق از امکانات و تجارب نظامی ایران استقبال کرده است.

مازن السامرائی، تحلیلگر طرفدار حزب بعث در گفت‌وگو با العربیه با نادیده گرفتن کارشکنی‌ سعودی‌ها در روند سیاسی عراق و حمایت از گروه‌های تروریستی در این کشور انواع اتهامات را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرد و مدعی شد: مرجعیت نجف اشرف امروز به وضوح دید که این تظاهرات در مخالفت با مرجعیت قم است و به طبع آن امروز مرجعیت نجف به شدت با نفوذ ایران در عراق و دیکته سیاست های این کشور بر احزاب شیعه عراقی مخالف است.

عمق خباثت شبکه العربیه و تفرقه افکنی این رسانه سعودی زمانی آشکار می‌شود که این شبکه تمام خواسته‌های تظاهرکنندگان را در خروج ایران از عراق و محاکمه نوری المالکی خلاصه می‌کند. این ادعا در زمانی مطرح می‌شود که شخصیت‌های ایرانی مانند سردار قاسم سلیمانی در اوج محبوبیت در عراق به سر می‌برند و تصاویر امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای اط سوی توده هاس مردم در جای جای بغداد و سایر شهرهای عراق برافراشته شده است. علاوه بر همه اینها مردم عراق به خاطر حمایت‌های ایران از این کشور در برابر خطر داعش به شدت نسبت به عملکرد جمهوری اسلامی ایران رضایت دارند.

کارشناس الجزیره مدعی شد: نهادهای دینی عراق از نفوذ ایران در این کشور ناراضی هستند

شبکه الجزیره نیز در ادامه پروژه ایران هراسی و تلاش برای تخریب وجهه ایران در عراق از همتای خود عقب نیفتاد و در گزارش‌های مختلف خبری انواع و اقسام اتهامات را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرد. این شبکه که به شدت کینه نوری المالکی،‌نخست وزیر سابق عراق را به دل دارد مدعی حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب از این شخصیت عراقی شد. در همین راستا جمال خاشعجی،‌ نویسنده نزدیک به آل سعود در گفت‌وگو با الجزیره به انتقاد شدید از نوری المالکی پرداخت و خواستار محاکمه وی از سوی دستگاه قضایی عراق شد. وی جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که اجازه نمی‌دهد نوری المالکی به خاطر اقدامات خود محاکمه شود.

الجزیره در گزارشی دیگر ایران را به سوء استفاده از سرمایه‌های ملی عراق با همکاری نوری المالکی متهم کرد و مدعی ‌شد: با توجه به اینکه تظاهرکنندگان علیه ایران شعار دادند(!) شخصیت‌ها و نهادهای دینی عراق نیز نسبت به ” دخالت ایران در امور داخلی عراق ” واکنش نشان داده اند.

برکسی پوشیده نیست که همه این دشمنی‌ها با شخصی مانند نوری المالکی تنها به دلیل حمایت وی از محور مقاومت و مقابله با نفوذ عربستان و قطر در عراق است. این کشورها که از هر ترفندی برای حمایت از داعش و القاعده در عراق استفاده کردند و انتحاری‌ها و ماشین های بمبگذاری شده را به عراق ارسال کردند نوری المالکی و به صورت کلی بسیج مردمی عراق را مانعی جدی برای تحقق اهداف خود می‌بینند که در سرنگونی نظام سیاسی عراق خلاصه می‌شود. همین نمونه‌ها که مشتی است از خروار خروار ادعای رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران، نشان می‌دهد که رسانه‌های پیرو کشورهای خلیج فارس تلاش دارند تقابلی موهوم بین جریان‌های شیعه سیاسی عراق و بین مرجعیت دینی نجف اشرف و جمهوری اسلامی ایران را کلید بزنند. در برهه اخیر تلاش شده با دامن زدن به برخی اختلافات موجود بین جریان‌های سیاسی عراق حیدر العبادی را در مقابل نوری المالکی و الحشد الشعبی قرار دهند.

در این میان تلاش‌هایی نیز انجام شده تا حمایت مرجعیت نجف از طرح اصلاحات عراق که بیشتر از هرچیزی طرحی در راستای منافع ملی این کشور است را تلاشی برای پایان دادن به حضور نوری المالکی در عراق قلمداد کنند. به موازات این امر به گونه ای القا شده است که نخست وزیر سابق عراق خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و با تکیه بر این فرضیه ها تقابلی وهمی بین رهبری انقلاب اسلامی ایران و مرجعیت نجف به زعامت حضرت آیت الله سیستانی را ترسیم کنند. در این مورد اما جای هیچ شکی وجود ندارد که جهان تشیع به ویژه در برهه کنونی نیازمند هوشیاری جدی در مقابله فتنه انگیزی‌های دشمنان است اما واقعیت این است که مرجعیت نجف و مراجع عظام در قم و همچنین رهبری معظم انقلاب در طول سال‌های اخیر رابطه ویژه ای را با یکدیگر داشته اند. جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت الله خامنه ای همواره تلاش خود را برای یکپارچگی جریان‌های شیعه عراق به کار گرفتند و از اقدامات مرجعیت نجف اشرف حمایت کردند که آخرین مورد آن در تغییر مسالمت آمیز قدرت از مالکی به عبادی نمود پیدا کرد.

حمایت جمهوری اسلامی ایران از فتوای حضرت آیت الله سیستانی در عراق نیز یکی از نقطه عطف‌های روابط ولایت فقیه و مرجعیت نجف اشرف بود که با کمک‌های مستشاری و تسلیحاتی در مدت اخیر به بالاترین سطح خود رسید. این در حالی است که می‌توان افق بسیار روشنی را در راستای همکاری‌های دوجانبه برای مقابله با چالش‌های مختلف و استفاده از فرصت‌ها متصور شد.

باید تاکید کرد عراق که پس از تشکیل الحشد الشعبی به پایگاهی مناسب برای تقویت محور مقاومت تبدیل شده است،‌چشم دشمنان غربی ـ عربی را به خود دوخته است. نظام‌های دیکتاتوری حاشیه خلیج فارس که از تقویت جریان مقاومت خود در همسایگی خود به شدت هراس دارند به خوبی می‌دانند که قدرت این مقاومت اسلامی در هوشیاری مراجع دینی عراق و ایران نهفته است. از این رو بر روی فتنه افکنی بین دو نهاد دینی جهان تشیع دل بسته اند،‌ غافل از اینکه هوشمندی و هوشیاری مرجعیت دینی مکتب اهل بیت (ع) در طول تاریخ این مذهب را از تنگناهای مختلف عبور داده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 15