عضو هیأت امنای اتاق فکر تبلیغ : کسب علم و دانش بهترین عبادت است/ علم بدون معرفت ارزشی ندارد

۷علم و دانش
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد با اشاره به این که کسب علم و دانش بهترین عبادت است، گفت: کسب علم از تمام عبادات بالاتر است؛ چرا که تمام عبادات ما منوط به معرفت است و عبادت بدون معرفت، ارزشی ندارد.

حجت الاسلام محمد حسین رجایی خراسانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی طلاب مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد که در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، گفت: توجه نکردن به درس، از آفات درس و علم آموزی  است.

وی با اشاره به این که کسب علم از تمام عبادات بالاتر است، ابراز کرد: تمام عبادات ما منوط به معرفت است؛ از این رو اگر علم و معرفت نباشد، عبادات ما هیچ ارزش ندارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، افزود: انسان جاهل و نادان مانند کسی است که راه را اشتباه می رود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد گفت: علم و دانش از نظر دین ما بهترین عبادت و بهترین مقام است؛ از این رو انسان باید قدردانی کند و متوجه باشد.

سکوت هنگام درس استاد، شاخه ای از علم است

حجت الاسلام رجایی خراسانی با اشاره به این که سکوت هنگام درس استاد، شاخه‌ای از علم است، گفت: وقتی استاد درس می‌گوید، طلبه باید توجه به درس داشته باشد و سکوت اختیار کند. بدترین کار برای شاگرد آن است که وقتی استاد درس می‌گوید، حواس او جای دیگر باشد یا با کسی حرف بزند یا مشغول کار دیگر شود که در نتیجه درس برای او سودی ندارد.

وی به ضررهای بی اعتنایی به درس استاد اشاره کرد و افزود: وقتی استادی از شاگرد ناراحت باشد دیگر دوست ندارد به او مطلبی یاد بدهد و از یاد دادن علم و دانش به شاگرد خود، دریغ می کند؛ لذا زمانی که استاد تدریس می کند، طلبه باید سکوت توأم با تفکر، داشته باشد.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان گوش کردن به صحبت های استاد را در یادگیری درس، امری ضروری دانست و گفت: شاگرد، پای درس اکثر درس را یاد می گیرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان خطاب به طلاب گفت: در وقت درس استاد، تمام حواستان به درس باشد و از خداوند متعال بخواهید و طلب توفیق کنید که بتوانید تمام توجهتان به درس استاد باشد.

طلبه باید حافظ و نگه دار علم خود باشد

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد با اشاره به این که شاگرد باید با تمام توجه سخن را از استاد بگیرد، گفت: ۹۰ درصد یادگیری درس، در زمان تدریس استاد است و ۱۰ درصد برای مطالعه و مباحثه است.

وی با اشاره به این که طلبه می بایست نگه دار علم خود باشد، گفت: با نوشتن می توان علم را حفظ کرد؛ در روایت آمده است، «قَیدوا العلم بِالکتابِ، علم و دانش را با نوشتن در بند آورید و مقید سازید.». «قَیدوا، به معنای بستن است. نوشته های خود را حفظ و نگه داری کنید که به زودی به آن ها احتیاج پیدا می کنید.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان به ضررهای علم بودن عمل اشاره کرد و افزود: خداوند متعال می فرماید: « مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاهَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ.».

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، افزود: در کسب علم، اخلاص داشته باشید. علم باید همراه عمل باشد؛ از این رو بعد از یادگیری علم، آن را به کار ببندید.

علم بدون عمل، چشمه بی آب و درخت بی ثمر است

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد ابراز کرد: علم، بی عمل مانند چشمه بی آب  و درخت بی ثمر است؛ بلکه مانند زنبوری است که عسل ندارد اما نیش دارد.

حجت الاسلام رجایی خراسانی با اشاره به این که علم بدون عمل برای انسان، جز خسارت و ضرر چیز دیگری به همراه ندارد، گفت: گاهی خطر علمی که در آن عمل نیست، بیش تر است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان افزود: هر چیزی زکاتی دارد و زکات علم نشر دادن آن است؛ از این رو طلبه باید از علمش به دیگران بهره بدهد.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد به آیات ابتدایی سوره بقره اشاره و ابراز کرد: در حدیثى از امام صادق(ع) مى‏‌خوانیم که در تفسیر آیه «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» فرمودند: «أَیْ مِمَّا عَلَّمْنَاهُمْ یَبُثُّون»، معنای آیه این است که از علوم و دانش هایى که به آنها تعلیم داده ‏ایم نشر مى‏ دهند و به نیازمندان مى ‏آموزند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 10