امام رضا مبتکر اقامه عزای حسینی دهه اول محرم است/ عاشورا مکتب ایثار و فداکاری است

امام جمعه مشهد
آیت الله علم الهدی در حرم مطهر رضوی با بیان این که امام رضا(ع) مبتکر و مبدع اقامه عزا در دهه اول محرم است، گفت: رسالت امام رضا(ع) مقابله فرهنگی و جنگ نرم با دشمن بود که اقامه عزا برای سیدالشهدا(ع) در رستای رسالت ایشان صورت گرفت.

آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد امروز در ویژه برنامه ششمین روز محرم الحرام حرم رضوی در رواق امام خمینی(ره) با تبیین «واقعیت قیام سیدالشهدا» اظهار کرد: موضوعی که تا به امروز شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که مبتکر عزاداری دهه اول محرم و اقامه عزای سیدالشهدا در این ایام ثامن الحجج حضرت رضا(ع) هستند.

تاریخچه عزاداری امام حسین

وی تصریح کرد: قبل از ایشان دهه ای به عنوان دهه عزاداری امام حسین(ع) و اصحاب شان در بین شیعه مرسوم و متداول نبود و در خواندن زیارت عاشورا و عزاداری در تاسوعا و عاشورا خلاصه می شد.

نماینده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مطرح شدن دهه اول محرم به عنوان دهه عزاداری در سال از ابتکارات امام رضا(ع) بود ،نکته ثابت کننده این حقیقت روایت ایشان به ریان بن شبیت از  اصحاب و دلدادگان اهل بیت(ع) است که نقل می کند: «روز اول ماه محرم وارد خانه امام رضا(ع) در مرو شدم، دیدم حضرت در حالی که منزل را خود سیه پوش کرده اند و با جامه سیاه برتن دم منزل ایستاده اند، و با تعجب پرسیدم مصیبتی بر شما وارد شده که چنین محزون و سیه پوش هستید؟ امام پاسخ دادند: ابن شبیب مگر خبر نداری امروز اولین روز ماه محرم است…».

وی افزود: وقتی ابن شبیب به عنوان یک شیعه این سوال را با تعجب می پرسد، مشخص می شود تا آن روز عزای حسینی مرسوم نبوده است، معلوم می شود این مسأله متداول نبود که او وقتی حضرت را درلباس عزا و خانه سایه پوش می بیند با تعجب می پرسد آیا اتفاق ناگواری رخ داده است یعنی مسأله عزاداری دهه اول محرم به عنوان مطلب تازه ای روی داده است.

امام رضا؛ مبتکر عزاداری دهه اول محرم

آیت الله علم الهدی با بیان این که امام رضا(ع) مبتکر و مبدع اقامه عزا در دهه اول محرم است، اظهار کرد: ایشان مؤسس زیارت و عزای دهه اول محرم است که امروز ما بر فرش ایشان اقامه عزا می کنیم و این بزرگ ترین سعادت ما است که در محافل عزاداری حرم امام رضا(ع) حضور داریم.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: عزاداری دهه اول محرم از سوی امام رضا(ع) که به دو ماه عزاداری منجر شد علتش تنها تذکر مصیبت سیدالشهدا نیست، در این صورت ده روز اقامه عزا معنا ندارد که تنها برای یادآوری مصایب، اشک و سینه زنی از زمان امام هشتم(ع) تاکنون این ده روز به دو ماه مبدل شود.

وی با بیان این که عزاداری دوماه در سال یعنی گذشتن یک ششم عمر انسان در هرسال به اقامه عزای سیدالشهدا(ع)، ابراز کرد: این عزاداری و سوگواری چه خصوصیتی دارد که این مدت طولانی به آن اختصاص پیدا کرد، مسلم است که تنها برپایی مراسم اشک و سینه زنی، یادآوری مصیبت، و ابراز عشق و ارادت به ساحت اباعبدالله(ع) نیست.

نماینده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در بین معصومان امام رضا(ع) رسالت اختصاصی و اجتماعی داشتند چنان که در زیارت ناحیه مقدسه ایشان می خوانیم؛ سلام بر امامی که منصب پدر بزرگوارشات به او تعلق پیدا کرد، همچنان که حضرت علی(ع) با شمشیر با دشمان می جنگید ایشان با قدرت بیان، سخن، با بحث علمی با دشمان مبارزه می کرد.

عزای امام حسین مقابله با جنگ نرم است

وی تصریح کرد: رسالت امام رضا(ع) در واقع مقابله فرهنگی و جنگ نرم با دشمنان بود؛ این شگردی بود که مأمون به وجود آورد؛ مأمون از میان حکام بنی عباس فتنه گرترین بود چنان که او را از لحاظ مکر و شیطنت معاویه بنی عباس می خواندند.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: مأمون می دانست که جریان خلافت را می توان با شمشیر پیش برد اما جانشینی پیامبر اکرم(ص) در سایه زور و قدرت ممکن نیست زیرا مردم از جانشین پیامبر(ص) انتظار آموزش علوم اسلامی و ارشاد دارند.

وی تصریح کرد: کسی که ادعای خلیفه مسلمانان دارد صرفا با شمشیر نمی تواند هدایت و ارشاد پیامبر(ص) داشته باشد زیرا تفسیر قرآن، تبیین مبانی و معارف اسلامی، بیان احکام دینی تنها در دست اهل بیت(ع) است.

امام جمعه مشهد با اشاره به این که امام رضا(ع) در آن دوره به عنوان مقتدا و مرجع دینی مردم مطرح بود، بیان کرد: مأمون گمان کرد که اگر افکار تازه وارد و نوگرایی در دین ایجاد کند، با موقعیت دگر اندیشی مراجعات مردم به اهل بیت از بین می رود از این رو تحت عنوان توسعه علم اندیشه غربی و فلسفه یونان، افکار سایر ادیان یهودیت و مسیحیت را میان مردم رایج کند، در نتیجه مردم با عقاید و اندیشه های جدید دست به گریبان می شوند و سراغ اهل بیت نمی روند و از این طریق می تواند آنان را از دین و قرآن جدا کند.

وی افزود: او که به دنبال حکومت حتی حکومتی دین بین مردم بود، با مطرح کردن آزاداندیشی، تبلیغات مسیحی، یهودی،حتی شرک و یت پرستی تفکرات غربی را وارد اسلام کرد و به افرادی که  فلسفه یونان را به عربی ترجمه می کردند هم وزن کتاب ترجمه شده طلا می داد.

امام رضا با عزاداری سیدالشهدا با مأمون جنگید

نماینده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت رضا(ع) برای مبارزه و ایستادگی در برابر این شگرد مأمون که افکار تازه الحادی و کفر به غیر مستقیم دست او وارد و بین مردم پخش شده بود، دهه اول محرم را به عنوان دهه عزاداری سیدالشهدا(ع) مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: بنی عباس که منتقم خون ابی عبدالله بودند، نمی توانستند این وضعیت را تحمل کنند که در قالب ده روز عزاداری دین تبیین شود، مردم با ابراز عشق و اراده به ساحت ابی عبدالله(ع) روحیه جنگ و نبرد با ضد دین پیدا کنند.

امام جمعه مشهد افزود: بدین ترتیب عزاداری سیدالشهدا در راستای رسالت امام رضا(ع) و مبارزه با کفر و الحاد صورت گرفت؛ زیرا هیچ چیز مانند کربلا و جریان عاشورا رزمنده پرور نیست، هیچ تفسیر و بیان روایتی همچون واقعه کربلا رزمنده ضد دشمن و الحاد نمی پرواند.

جریان عاشورا رزمنده پرور است

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: هیچ جریانی نمی تواند ایفاگر این نقش باشد که مردم در سایه عزاداری، یاد فداکاری و ایثارگری های کربلا مقابل دشمن و دین خدا و در خط استقامت، رزمندگی و دشمن ستیزی قرار بگیرند، هم عاطفه و احساسات شان تحریک شوند هم از دلاوری های دشت کربلا دشمن ستیزی را بیاموزند.

وی با اشاره به این که امام رضا(ع) به این شبیب که ۱۵۰ سال بعد عاشورا به دنیا آمده بود، فرمود بگو یا اباعبدالله کاش با شما بودم، اظهار کرد: سؤال برای او پیش آمد مگر الان کسی می تواند شهدای کربلا را همراهی کند، منظور امام هشتم(ع) از این کلام این بود که امروز با دشمن و هر جریان ضد دین روی کره زمین مبارزه کرد؛ در این دهه باید با عزاداری و بررسی کار و مبارزه امام حسین(ع) و اصحابشان در کربلا مبارزه با دشمن را فراگرفت.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: امروز ما نیز با همان میدان و عرصه مواجه هستیم؛ باید ببینیم من و شما دلدادگان سیدالشهدا هستیم یا جزو افرادی که با پول پرستی و شکم پرستی به دنبال آباد کردن دنیای خویش اند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: عاشورا نمایشگاه بزرگی و در واقع راهبرد زندگی ما است که با حسینی زیستن در مقابل دشمنان پول پرست و شهوت پرست همچون کربلایی ها ایستادگی کنیم؛ آن جایی که مردم اهل بندگی خدا، مقاومت، ایستادگی باشند قادر هستند مردمی که به دنبال شکم و شهوتند و حتی با سپاه ۱۲۰ هزار نفری، را شکست دهند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 5