شهرها از مبلغ خوب و باسواد خالی است

آیت الله نوری همدانی

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی گفت:شهرهای کشورمان از مبلغ های خوب و باسواد خالی است و حتی دیده می شود شهرهایی که تنها برای اقامه نماز میت از یک عالم در شهر خود استفاده می کنند و این جای تاسف فراوان دارد.

این مرجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ضمن خیرمقدم و عرض تسلیت به مناسب ایام محرم و فاجعه منا بیان کرد:کاری که توسط موسسه امام خمینی صورت گرفته است کاری بسیار مهم و وسیع است که در تمام ابعاد قدم هایی بزرگ برداشته شده و توانسته است مسئولیت حوزه های علمیه را بر دوش کشد.

او با تاکید بر طبقه بندی طلاب گفت:طبقه بندی امر بسیار مهمی است که متاسفانه جایش در حوزه علمیه امروزه خالیست و باید مورد توجه قرار گیرد؛ این واضح است که یک انسان نمی تواند در تمام مراحل تخصص داشته باشد به همین منظور بحث طبقه بندی از زمان امام صادق(ع) رواج داشته و یک موضوع مورد توجه خاص اهل بیت(ع) بوده است و این عملکرد شما یک لطف و محبت بزرگ به حوزه های علمیه است که جای تشکر دارد.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد:معارف یک رشته بسیار مهم است که بنده خود آنرا به چند موضوع طبقه بندی کرده ام و امیدوارم مورد توجه دوستان قرار بگیرد؛ معارف عبادی که مربوط به عبادت و رابطه بین خدا و بنده می باشد، معارف اخلاقی، معارف اقتصاد اسلام، معارف مدنی که مربوط به معاشرت های انسان است، معارف فرهنگی، معارف سیاسی برای مدیریت جامعه اسلامی، معارف حکومتی، معارف قضایی و معارف جهادی که هر کدام یک عرصه گسترده از تحقیقات را نیاز دارد.

او تاکید کرد:نکته مهم دیگری که امروزه باید اجرایی شود وجود فقهایی است که بتوانند در خارج کشور دین را اثبات کنند و این چیزی است که متاسفانه تکفیری ها در آن نفوذ کرده اند؛افرادی باید تربیت شوند که بر فقه تسلط کافی داشته باشند و بتوانند با کلام اثباتش کنند و این متاسفانه چیزی است که وجود ندارد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه متاسفانه در کشور خلا های فرهنگی وجود دارد بیان کرد:این یک فاجعه بزرگ است و باید این خلا ها پر شود؛در حوزه های علمیه مثل قبل علمای بزرگ بوجود نمی آید به همین جهت مبلغین را باید طوری تربیت کنیم که در خارج کشور بتوانند دین را گسترش دهند و باید ثابت کنند که ما نیز می توانیم اثر گذار باشیم و نقص ها را برطرف کنیم؛ شهرهای کشورمان از مبلغ های خوب و باسواد خالی است و حتی دیده می شود شهرهایی که تنها برای اقامه نماز میت از یک عالم در شهر خود استفاده می کنند و این جای تاسف فراوان دارد.

او گفت: کارهای فرهنگی،سیاسی و اقتصادی بزرگی لازم است تا این اثرگذاری رخ دهد و لازمه آن ارتباط با جامعه است و از جهت دیگر باید نظر امام را در همه مسائل وارد حوزه های علمیه کنیم، زیرا این جزء مواردی است که اندیشه امام خمینی باید وارد آن شود تا حل آن آسان شود.

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: قرآن کریم باید اولویت امروز منبع استنباط را برای علمای شیعه داشته باشد تا کاستی ها و عیب هایی که در قبل بوجود آمده است برطرف شود،گذشته ای که در آن اهانت های زیادی به علما شده است.

او گفت: امام راحل قدمی بزرگ در عرفان برداشت و آن بیان عرفانی بود که امام علی(ع) در میدان جنگ،منزل،مسجد و… اجرا می کردند و نه عرفانی صوفیانه ای که به نام اسلام و به معنای عرفای ساخته شده است؛ ارزش های اسلامی باید در عرفان واقعی دیده شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره براینکه امروزه مردم جهان اسلام را طلب می کنند بیان کرد:مردم امروز تشنه شنیدن آثار اهل بیت(ع) هستند اما دشمن فعالیت بیشتری دارد که با استفاده از حروف لاتین کاری کرده است که کسانی که تشنه اهل بیت هستند نتوانند قرآن را بطور صحیح بخوانند و این جایی است که ما باید درآن وارد شویم اما متاسفانه نیروی آن وجود ندارد، ما در صورتی موفق خواهیم بود که عاشقان اهل بیت در خارج از ایران را جذب کنیم که این نیز فعالیت بالایی می پذیرد.

او گفت:در بحث اخلاق آنچه که موثر است نگاه و حرکت است که متاسفانه در حوزه علمیه ما وجود ندارد؛این نگاه ، رفتار، گفتار و وضع زندگی فرد است که اخلاق را آموزش می دهد و تاثیر می گذارد و متخلق اخلاق اسلامی را می توان تربیت کرد.

آیت الله نوری همدانی با انتقاد از رفتار علم آموزی بعضی از طلاب بیان کرد:عده ای که منظم و مرتب در جلسات درس حاضر نمی شوند و اهل نویسندگی نیز نیستند و نمی توانند مقالات خوبی ارائه دهند متاسفانه به خود ضربه می زنند،عمق بخشیدن به یادگیری و مباحثه با استاد و گوش دادن و نوشتن مطلب باید در اجتماع طلاب اصلاح شود.

حجت الاسلام رجبی نیز در ابتدای این دیدار بیان کرد:موسسه امام خمینی یک موسسه حوزوی است  که تحت نظارت رهبری اداره می شود و شرط ورود به موسسه ادامه فقه و اصول است، موسسه از پایان سطح یک آزمون می گیرد و از سطح ۲ به بعد برنامه آموزشی دارد.

او ادامه داد: مباحث فقه عمومی و فقه اختصاصی از جمله ۱۰۰ درسی است که در موسسه تدریس می شود و نشست هایی هم در رابطه با فقه حکومتی برگزار شده که همه فعالیت های آن در راه های پژوهشی و تحقیقی است.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: موسسه پس از سال ۱۳۵۴ که تاسیس شد،سال ۱۳۵۸ گزارشی از فعالیت خود به امام راحل(ره) ارائه داد که امام فرمودند”من هزینه ی موسسه را متقبل می شوم و فعالیت های خود را ۲ برابر افزایش دهید” مقام معظم رهبری نیز در سال ۸۹ در آخرین سفر خود به شهر مقدس قم در رابطه با ارائه گزارشی از فعالیت های موسسه فرمودند”موسسه ی امام خمینی الگوی خوبی برای حوزه های علمیه است”.

او در ادامه ارائه گزارش خود بیان کرد:از جمله برنامه های موسسه آموزش رسمی در ۱۶ رشته علوم انسانی و اسلامی برای تولید علوم انسانی اسلامی می باشد که تاکنون ۴هزار نفر در رشته فقه و اصول،۶ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری،۲هزار نفر هم اکنون در موسسه مشغول به تحصیل و ۳ هزار نفر فارغ التحصیل داشته ایم.

رجبی ادامه داد:اسلام نظام کار آمدی است که توسط ولی فقیه اداره می شود و در این مورد ۱۳ دوره با همکاری بسیج برگزار و نزدیک به ۹۰ هزار نفر آموزش دیده اند که اغلب آنان دانشجو بوده اند.

او با تاکید بر آموزش محققان منطق و عرفان بیان کرد: محقق منطق و محقق عرفان از جمله رشته هایی هستند که در آن ۵ دوره فارغ التحصیل داده ایم.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:۱۵ گروه آموزشی،۲۶کارگروه پژوهشی،۶۳ دوره کارورزی تحقیق و ترجمه که با گذراندن این رشته آماده می شوند برای نویسندگی کتاب،۵۰۰میزگرد ،۹۲همایش ملی و بین المللی،۲۵ نشریه علمی،۱نشریه زبان انگلیسی،۵نشریه فرهنگی برای جوانان،۱۴۰هزار جلد کتاب در کتابخانه،۶۰۰ عنوان کتاب منتشر شده و ۱۴۰جلد کتاب در آستانه نشر از دستاوردهای معاونت پژوهشی این موسسه می باشد.

رجبی بیان کرد:در ۴ رشته عقل، منطق، کلام و عرفان نظری، دائره المعارف در حال نوشتن می باشد که ۴۴ هزار منبع در موضوعات عقلی،۷۶ جلد متون تحقیقی و موضوعی و ۸عنوان نرم افزاز در این بحث چاپ شده است و ۱۴۵۰ عنوان کتاب خطی نیز برای این امر جمع آوری شده است.

او ادامه داد:مسائل و مشکلات عام را در یک جلسه عمومی به نام خانه خوبان مطرح می کنیم که تاکنون تحقیقات خوبی انجام گرفته است و دستورالعمل های اخلاقی که توسط علمای اخلاق صورت گرفته است حاصل ۳۰۰کتاب اخلاقی و ۱۰۹ جلسه است.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان گفت: تاکنون ۸ هزار نفر برای ارتباط و تغذیه فکری در زمینه فرهنگی با این موسسه در حال همکاری می باشند که تاکنون ۱ میلیون نشریه،۲۷ جلد کتاب،۷۰جزوه،۲مجله در سطح دبیرستان،۲۰همایش علمی و ۲۰همایش منطقه ای با محوریت رهنمود های مقام معظم رهبری در امر رشد فرهنگی شکل گرفته است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 17