علمای اسلام با جدیت فاجعه منا را پیگیری کنند/ لزوم تشکیل هرچه سریعتر کمیته حقیقت یاب

آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواستار تشکیل هرچه سریعتر کمیته حقیقت یاب برای فاجعه منا شد و تاکید کرد: متاسفانه باید اذعان کنیم که در پی این حادثه ضربه ای به قداست حج وارد شد که به این راحتی ها جبران نخواهد شد.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، با ابراز تاسف مجدد از فاجعه غم بار و بسیار دلخراش منا، اظهار داشتند: این حادثه، حادثه بسیار مهمی بود و در تاریخ اسلام سابقه نداشت و واقعا تکان دهنده بود.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که این فاجعه باید با جدیت دنبال شود، اظهار کرد: علل وقوع این حادثه باید پیگیری و مشخص شود؛ علاوه بر این باید فکری بشود که برای سال های آینده تکرار نشود.
وی با تقدیر از زحمات و پیگیری های مجدانه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رییس سازمان حج و زیارت و تمامی دست اندرکاران عملیات حج، تاکید کرد: در شرایط عدم همکاری طرف سعودی، واقعا شما زحمت کشیده و هرآنچه در توان داشتید را بکار گرفتید و پیکرهای بسیاری از جان باختگان به کشور منتقل و در داخل نیز تشییع عجیب و باشکوهی از آنان انجام شد.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: این نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران به شهروندانش اهمیت می دهد و این مهم آبرویی برای ایران و شیعه بود و مردم خشم و نفرت خود را از آل سعود نشان دادند؛ در حالی که در دیگر کشورها چنین خبرهایی نبود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی فاجعه منا را ضربه ای به قداست حج ذکر و تصریح کرد: متاسفانه باید اذعان کنیم که در پی این حادثه ضربه ای به قداست حج وارد شد که به این راحتی ها جبران نخواهد شد.
این مرجع تقلید ادامه داد: در پی این رخداد، بعضی از مخالفین اسلام و مخالفین ما که در لباس اسلام خود را ظاهر می کنند، زبان شان بازشده و می گویند چه ضرورتی که حج بروید؟ عوارض دیگری نیز این فاجعه داشت که نباید از آنها غفلت کرد.
وی خواستار وقایع نگاری فاجعه منا با ذکر تمامی مستندات، اخبار و تصاویر شد و گفت: این مجموعه باید هر چه سریعتر تهیه و در دسترس عموم مردم قرار گیرد تا آنها بدانند چه اتفاقاتی رخ داده است، این مساله کمک می کند فاجعه منا فراموش نشود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افراد و نهادهایی نیز باید از طریق مجامع بین المللی این موضوع را پیگیری کنند، ما نیز به عنوان مرجعیت می توانیم از ظرفیت ها و ارتباطاتی که با علما و بزرگان جهان اسلام داریم برای پیگیری موضوع استفاده کنیم تا نگرانی هایی که برای امت اسلام ایجاد شده به نحوی رفع شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم اظهار همبستگی در غم همه مسلمانان و خانواده های داغدیده تاکید کرد و گفت: به منظور پیگیری این فاجعه باید یک گروه حقیقت از شما و کسانی که آسیب دیده اند و بعضی مراکز بین المللی هرچه سریعتر تشکیل شود و مقصران این حادثه دردناک مجازات شوند و خسارات وارده به جان باختگان و آسیب دیدگان جبران و جلوی تکرار چنین حوادثی حتی در مقیاس کوچک نیز گرفته شود.
این مرجع تقلید با تاکید بر این که فارغ از مسائل سیاسی و با ادبیات واقع بینانه باید از علمای اسلام خواسته شود که این مسأله را دنبال کنند، تصریح کرد: باید با ادبیات مناسب و شایسته که ناشی از نصح و خیرخواهی باشد این مساله با جدیت تمام پیگیری شود.
وی خطاب به سرپرست حجاج ایرانی و رییس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: شما جدای از آنها فکری برای زائران ایرانی بکنید. چه آنها برنامه ریزی بکنند چه نکنند، از حالا بنشیند و فکر کنید که در محدوده آنها چه آموزش هایی باید داده شود، چه پیش بینی هایی باید بشود، چه کارهایی باید بشود .
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: باید عده ای باشند که محرم نشوند، اینها می توانند یک عمره مفرده بجا آورند و بعد آزاد باشند و امثال این موارد را پیش بینی بکنید و آموزش های لازم را ارائه کنید؛ از الان برای سال بعد برنامه ریزی کنید که چه کارهایی باید انجام شود تا آثار سوء زدگی از حج از بین برود.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 15