ضرورت تشکیل تیم نظارت بر حسن اجرای برجام

برجام
امام جمعه چناران و عضو اتاق فکر تبلیغ خرسان بر لزوم تشکیل تیم نظارت بر حسن اجرای برجام تأکید کرد و گفت: باید تیم نظارت از کارشناسان متخصص تشکیل شود و در صورت بروز مشکل متن برجام و بندهایی که شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و رهبر معظم انقلاب به آن ضمیمه کرده اند، فصل الخطاب باشد.

 حجت الاسلام تاجی، امام جمعه چناران با اشاره به رعایت نشدن برخی از خطوط قرمزها در مذاکرات هسته ای، گفت: با توجه به آن چه از نامه رهبر به رییس جمهور و مطالبات ایشان در هفته های اخیر و نیز نگاه دلواپسان و منتقدان مذاکرات به نظر می رسد برخی از خطوط قرمزهایی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده بودند، رعایت نشده است که رهبر معظم انقلاب به این میزان دغدغه در این زمینه دارند.

وی به اضافه شدن ۳۰ بند به برجام اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۱ بند را شورای عالی امنیت ملی، ۹ بند را مجلس شورای اسلامی و ۹ بند را نیز رهبر معظم انقلاب به برجام اضافه کرده است که نشان دهنده این امر است که اگر برجام محکم بود و تیم مذاکره کننده بیشتر کارشناسی می کرد نیازی به اضافه کردن این بندها به آن نبود.

حجت الاسلام تاجی افزود: برجام خواسته ما را برآورده نکرد و تیم مذاکره کننده در حد کمال نتوانست از حقوق ملت دفاع کند.

نکات قابل توجه در اجرای برجام

امام جمعه چناران بی تعهدی و بی ثباتی طرف مقابل به ویژه آمریکا را از دیگر نکات قابل توجه در اجرای برجام دانست و اظهار کرد: نمونه بارز این تزلزل این است که هنوز برجام اجرایی نشده و در آزمایش موشکی ایران خواستار ورود شورای امنیت شدند که نشان از تزلزل طرف مقابل است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا نه تنها در ایران که در هیچ کجا به تعهدات خود عمل نکرده است و رهبر معظم انقلاب نیز به این نکته اشاره داشته اند که هر تحریمی به هر بهانه نشان از بی تعهدی طرف مقابل دارد.

حجت الاسلام تاجی ادامه داد: ما تجربیاتی تلخ را از بی تعهدی طرف مقابل داریم از جمله در قطعنامه ۵۹۸ که به هیچ کدام از مفاد قطع نامه پایند نبودند حال آن که سازمان ملل و شورای امنیت آن را صادر کرده است بنابراین رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کرده است که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نیست و باید تضمین های لازم و محکم گرفته شود.

امام جمعه چناران خدشه دارد شدن اقتدار کشور را از نگرانی های دیگر در مسیر اجرای برجام عنوان و تصریح کرد: یکی از نگرانی هایی که در مسیر اجرایی شدن برجام وجود دارد این است که اقتدار، ثبات و قدرت جمهوری اسلامی ایران با نفوذ آمریکا خدشه دار شود و آن ها به اماکن امنیتی، نظامی و دفاعی ورود پیدا کنند.

حجت‌الاسلام تاجی پیشرفت علمی کشور را از دیگر مسائل مورد توجه در اجرای برجام دانست و گفت: توقف پیشرفت علمی از دغدغه های دلسوزان نظام بود که رهبر معظم انقلاب نیز در نامه خود به این امر توجه داشته و تأکید داشته اند که در مسیر تحقیقات نباید مشکلی پیش آید.

تا زمانی که ما به اصول و آرمان های خود پایبند باشیم، دشمنی استکبار با ما ادامه دارد

وی با اشاره به خصومت دیرینه آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، گفت: انقلاب اسلامی ایران سبب شد تا منافع آمریکا در منطقه به خطر بیفتد بنابراین نه تنها از خصومت آمریکا نسبت به ایران کم نشده است بلکه بیشتر نیز شده است.

حجت الاسلام تاجی با تعیین بودجه رسمی در مجلس و پارلمان آمریکا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی اشاره و اظهار کرد: آمریکا از راه های مختلف سعی در ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران داشتند و اگر پایداری و ایستادگی تیم مذاکره کننده هسته ای نبود، می توانستند با نفوذ از طریق دراز مدت جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند.

امام جمعه چناران با بیان این که تا زمانی که ما به اصول و آرمان های خود پایبند باشیم، دشمنی استکبار با ما ادامه دارد، تصریح کرد: مادامی که ما از مظلومان عالم دفاع می کنیم این خصومت آمریکا با ما ادامه دارد. ایران جبهه حق و آمریکا جبهه باطل است، در طول تاریخ نیز همیشه جبهه حق در برابر جبهه باطل قرار داشته است و در کربلا نیز به همین منوال بوده، امروز هم به همان گونه است.

وی بر لزوم تشکیل تیم نظارت بر حسن اجرای برجام تأکید و اظهار کرد: باید تیم نظارت از کارشناسان متخصص تشکیل شود و در صورت بروز مشکل متن برجام و بندهایی که شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و رهبر معظم انقلاب به آن ضمیمه کرده اند، فصل الخطاب باشد.

لزوم استفاده بهینه از ظرفیت های داخلی در پسابرجام

حجت الاسلام تاجی در ادامه عملکرد دولت را در اقتصاد مقاومتی ضعیف ارزیابی و خاطرنشان کرد: مشکلات در بیکاری، صنعت و تولید وجود دارد و اگر مدیریت نشود و محصولات غربی به بازارهای کشور وارد شود این مشکلات بیشتر می شود بنابراین باید پایه های اقتصاد مقاومتی را در کشور محکم کند.

امام جمعه چناران به استفاده بهینه از ظرفیت ها در پسابرجام اشاره و خاطرنشان کرد: دولت باید از این ظرفیت به وجود آمده استفاده کند و سرمایه گذار خارجی را جذب بازار سرمایه کند و از ورود کالاهای مصرفی غرب به کشور جلوگیری کند.

وی افزود: با تکیه به ظرفیت ها و سرمایه های داخلی باید اقتصاد را در کشور مقاوم کنیم و دولت نیز که تا کنون بیشترین انرژی را صرف برجام کرده است حال باید به مشکل اشتغال، تولید و اقتصاد بپردازد.

حجت الاسلام تاجی در ادامه به ظرفیت ها و موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف اشاره و اظهار کرد: ما تا کنون در عرصه های مختلف از قبیل نظامی و تکنولوژی پیشرفت های چشمگیری داشته ایم و اگر در بحث اقتصادی نیز از جوانان استفاده شود، به نتیجه مطلوب دست خواهیم یافت.

وی خاطرنشان کرد: در ورود کالاهای خارجی باید دقت شود و مواد اولیه در حد ضرورت وارد شود و نیز تکنولوژی وارد شود که از ضرورییات است و بیشتر از این به ضرر اقتصاد خواهد بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 2 =