ضرورت اصلاح

 

مراسم عزاداری و مدّاحی، هرچند باید با قوت هرچه بیشتر ادامه یابد، اما زدودن پیرایه ها از آن و پرهیز از روشهایی که موجب خالی شدن از بر بار معرفتی می شود یا وهن مذهب را به دنبال دارد، باید همواره مدّ نظر صاحب نظران و فعالان این عرصه قرار گیرد.


در سالیان اخیر بحثهای زیادی درباره مدّاحی، عزاداری و مرثیه سراییهای موجود در محافل مطرح شده است. به دنبال تغییر تدریجی سبک عزاداری و مداحیها در برخی مجالس و پیدایش شیوه های بعضاً عجیب و غریب و شاید بی سابقه در امر عزاداری و خواندن اشعار بی محتوا، غلوآمیز و با ریتم و آهنگهای شبیه به موسیقیهای «پاپ» و «راک»، این اندیشه در میان متفکران جامعه قدرت گرفت که باید به نحوی جلوی این انحرافات گرفته شده و از پیامدهای وخیم آن پیشگیری شود. در این میان، حوزویان نقش پیشگامی را بر عهده گرفته اند.

برخی از شخصیتهای حوزوی، دانشگاهی و مسئولان کشور، به ویژه مقام معظم رهبری «مدّ ظلّه العالی» در این باره رهنمودهایی را بیان کرده اند؛ اما با این حال، نباید این مسئله را خاتمه یافته تلقی نمود و همگان را عامل به این رهنمودها پنداشت.

امر اصلاح در نحوه عزاداریها و زدودن خرافات از آن – که از چند دهه قبل توسط برخی از دانشمندان اسلامی آغاز شده است – در میانه راه می باشد و پیشبرد این حرکت باید به وسیله مرزداران اندیشه اسلامی همچنان ادامه یابد.
ضرورتها
۱٫ واقعیت آن است که عزاداری بر مصائب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نقش بسیار مهمی در حیات دینی ملت ما ایفا کرده است. از آنجا که این مراسم، تجلی حضور جمعی مردم برای امری مقدس می باشد، هرگونه تغییر در مضمون، محتوا و سبک عزاداریها، مدّاحیها و مرثیه سراییها، به تغییرات شگرفی در عرصه عقیده و رفتار جامعه منجر خواهد شد؛ از اینرو، پاسداران فرهنگ شیعی باید از این مراسم، بسان گوهری ناب و بی نظیر نگهداری نموده، آن را از نفوذ بدعتها و انحرافات در امان بدارند.
۲٫ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی رحمه الله و نقش بی بدیل مذهب حَقّه جعفری در این عرصه، دشمنان اسلام و ایران به اهمیت این مذهب پی برده، تلاش وافری را در جهت شناخت کلیدواژه های اساسی و مفاهیم بنیادین آن شروع نموده اند. آنان دریافته اند که توقف این حرکت عظیم و خاموشی این فروغ هدایت، باید از مبدأ پیدایش آن؛ یعنی کشور ایران و فرهنگی که خاستگاه این حرکت است صورت پذیرد.
از آنجا که حمله نظامی به ایران و هزینه کردن میلیاردها دلار در این راه با شکست مواجه شد، آنان اکنون به راه های دیگری برای به شکست کشانیدن انقلاب اسلامی روی آورده اند که از آن جمله می توان به ترویج خرافات، ایجاد انحرافات در مراسم مذهبی، زدودن روحیه سلحشوری و عزت مداری، فرو کاستن از معنویات این گونه مراسمها و تبدیل آنها به احساسات صرف و خالی از معرفت و همچنین ایجاد اختلافات قومی و مذهبی اشاره کرد.
این نیز دلیل دیگری است که به مرز داران اندیشه اسلامی و شیعی هشدار می دهد به هوش باشند و در جهت خنثی سازی این توطئه – که طبق نقل برخی از رسانه های گروهی، برای آن، ردیف بودجه در سازمان جاسوسی سیا نیز تعیین گشته است – اقدام کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 1 =