حکم اعدام «النمر» طائفه‌ ای و غیر انسانی است؛ ریاض فضای منطقه را ملتهب‌ تر نکند

خبرگزاری فارس: حکم اعدام «النمر» طائفه‌ای و غیرانسانی است؛ ریاض فضای منطقه را ملتهب‌تر نکند

نمایندگان پارلمان عراق و فعالان مدنی با هشدار به حکومت سعودی درباره عواقب سنگین اعدام روحانی برجسته شیعی تاکید کردند: صدور حکم طائفه‌ای و غیرانسانی علیه شیخ النمر در راستای سیاست‌های سرکوبگرانه آل سعود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، شخصیت‌های عراقی با هشدار درباره پیامدهای اعدام شیخ «نمر باقر النمر»، روحانی برجسته شیعی در عربستان از رژیم آل سعود خواستند تفکر منطقی پیشه کرده و حکم سیاسی و طائفه‌ای ظالمانه علیه این روحانی شیعی را که هیچ تناسبی با حقوق بشر ندارد، به اجرا نگذارد.

وزارت کشور عربستان با امضای «محمد بن نایف» ولی‌عهد این کشور حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی مبارز شیعه عربستانی را تأیید کرده که به معنای مجوز به وزارت کشور برای اجرای حکم اعدام او بدون هشدار قبلی است.

شخصیت‌های عراقی تاکید کردند که صدور حکم اعدام شیخ النمر به اصل وحدت اسلامی و ضرورت نزدیکی ادیان و مذاهب لطمه سنگینی می‌زند.

«صالح الحسناوی»، وزیر سابق و نماینده ائتلاف ملی در پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد در این باره اظهار داشت: این حکم بر اساس اصول سیاسی و طائفه‌ای صادر شده علاوه بر اینکه این حکم غیرانسانی است.

الحسناوی گفت: حکم اعدام شیخ النمر به منزله صدور حکم سرکوب هر رای و اظهار نظر صادقانه و شرافتمندانه و هر ندای آزادی‌خواهی و حقوق بشری است.

وی افزود: عربستان کشوری است که در آن حقوق بشر معنا ندارد، رژیم ظالم و جباری بر آن حکمفرماست و احکام اعدام در این کشور متکی بر اصول سیاسی و طائفه‌ای است.

نماینده عراقی حکم الشیخ نمر را ظالمانه و غیرانسانی توصیف و تاکید کرد: این روحانی شیعی یک معارض مدنی و مسالمت‌جو است و در هیچ کدام از سخنرانی‌هایش رویکرد طائفه‌ای نداشته بلکه خواستار ایجاد اصلاحات سیاسی در کشورش تا تحقق عدالت اجتماعی شده است.

«سلیم شوقی»، دیگر نماینده پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با فارس معتقد است: اعدام شیخ النمر اختلافات موجود در منطقه را بیش‌تر می‌کند و عربستان باید منتظر عواقب سنگین اجرای این حکم در سطح داخل این کشور و منطقه باشد.

وی افزود: نظام آل سعود باید در قبال این پرونده از خود اندیشه و تامل به خرج داده و با رویکرد نژادپرستانه و صرفا طائفه‌ای به قضیه

نگاه نکند.

شوقی گفت: ما از ابتدا با نوع برخورد دولت سعودی با شیخ النمر مخالف بودیم و از عربستان خواستیم در اجرای این حکم درنگ کند، چون اعدام او نه تنها به حل مشکل کمکی نمی‌کند بلکه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

 این نماینده پارلمان عراق تاکید کرد: اعدام شیخ النمر رابطه بین طوائف در عربستان ، منطقه و جهان را خراب خواهد کرد، در شرایط کنونی منطقه، ما نیاز به تقریب مذاهب و تحکیم وحدت اسلامی داریم و بارها از عربستان خواسته‌ایم در این حکم تجدید نظر کرده و آن را اجرا نکند.

موج خشم و مخالفت با تایید حکم اعدام روحانی برجسته شیعی تنها در محافل سیاسی عراق جریان ندارد و به محافل مدنی این کشور نیز که خواستار احترام سعودی‌ها به حقوق بشر هستند کشیده شده است.

«عصام التمیمی»، فعال حقوق بشر در عراق نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: اعدام شیخ النمر تنها به معنای احترام نگذاشتن به وحدت اسلامی، وحدت ملی و جایگاه این روحانی برجسته شیعی نیست، بلکه به معنای احترام نگذاشتن عربستان به حقوق بشری است که در محافل بین المللی از آن دم می‌زند.

وی افزود: اگر عربستان موضع خود را در قبال شیخ النمر تغییر ندهد، صدای منادیان حقوق بشر خیلی بالاتر خواهد رفت، چون شیخ النمر قبل از اینکه یک روحانی باشد که حق دفاع از طائفه خود را دارد، یک انسان است.

این فعال عراقی تاکید کرد: محبوبیت و جایگاهی که شیخ النمر نزد شیعیان سعودی دارد بر حکام عربستان لازم می‌شمرد که به این شخص و جایگاه حقوقی او احترام گذاشته و حداقل محاکمه‌ای عادلانه برگزار کند.

شیخ نمر باقر النمر متولد سال ۱۳۷۹ هجری قمری در عوامیه (در شرق عربستان) یک مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است. او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در ۲۳ مهرماه ۱۳۹۳ دادگاه جنایی عربستان سعودی شیخ نمر را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 16