فرهنگ زندگی خانوادگی باید مورد بازبینی جدی قرار گیرد

آیت الله علم الهدی
امام جمعه مشهد درباره برجام گفت: ضروری است تا فرهنگ زندگی خانوادگی که زیربنای بسیاری از حوزه‌های های دیگر است، مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد که این موضوع عزم جدی، امکانات مؤثر تبلیغی و بسیج تمامی دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد.

خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد امروز، دهم آبان‌ماه در همایش افتتاحیه طرح آموزش خانواده و مراقبت‌های جنسی فرزندان که در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به این که تعلیم، ضمانت اجرا ندارد اما تربیت از ضمان اجرایی بالایی برخوردار است، اظهار کرد: چه در مورد انسان و چه در مورد حیوانات گاهی تربیت به قدری اثرگذار است که یک عادت به صورت فطرت و گرایش ذاتی در وجود انسان یا غیرانسان درمی‌آید؛ به همین دلیل در تربیت تولید یک سری گرایشاتی صورت می‌پذیرد که در تعلیم امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان این که امروز در مراکز آموزشی ما بخش عمده‌ای را حرکت‌های تعلیمی تشکیل می‌دهد، افزود: بزرگ ترین تعلیمی که منجر به تربیت می‌شود از دو مقدمه پیشگیری و پدافند اجتماعی برخوردار است؛ اگر آموزش‌های ما در مسائل فرهنگی مسبوق به سابقه این دو مطلب بود، این تعلیم می‌تواند آثار تربیتی در پی داشته باشد، در غیر این صورت محصول تعلیم، تربیت نخواهد بود.

وی با بیان این که ما در مسائل تربیتی غالبا بر روی طرح‌های اثباتی و الزامی تکیه می‌کنیم، گفت: در حالی که اگر دو جریان پیشگیری و پدافند اجتماعی قبل از هر طرحی اجرا شود، ضامن اجرای ویژگی تربیتی خواهد بود.

وی ابراز کرد: آموزش یا تعلیم یک سازندگی مستقیم و پرورش یا تربیت یک سازندگی غیرمستقیم محسوب می‍‌ شود؛ به همین دلیل اثرگذاری تربیت به مراتب بیشتر از تعلیم خواهد بود.

آیت‌الله علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنانش مشکل نسل امروز و حتی نسل آینده را جدی نگرفتن زندگی عنوان کرد و افزود: این مشکل به خاطر توسعه امیال و بی بندوباری نسل جوان و نوجوان امروز ماست.

پایین آمدن سطح عفت در جامعه

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: با وجود این که امروز بسیاری از مظاهر منکر در جامعه وجود ندارد اما سطح عفت پایین‌ آمده

است.

وی افزود: این موضوع به جهت توسعه در پرورش جریان‌های غریزی در نوجوانی و جوانی قوی‌تر و پرهیجان‌تر از گذشته شده است که این موضوع باید به صورت جدی توسط روانشناسان و جامعه شناسان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

امام جمعه مشهد در ادامه با تأکید بر این که مشکل اصلی امروز جامعه ما حجاب نیست بلکه عفت است، ابراز کرد: در گذشته مسأله عفت و حیا در خانواده بسیار بیشتر از اکنون رعایت می‌شد و شیوه رفتاری و گفتاری همسران با یکدیگر در خانواده کاملا مأخوذ به حیا بود ،در حالی که امروز این سبک رفتاری در خانواده‌ها بسیار کمرنگ شده است.

وی با بیان این که ما در درجه اول باید به دنبال اصلاح این موضوع باشیم، یادآور شد: نقش اول را در این موضوع پدر و مادر برعهده دارند و اثرگذاری آن‌ها نسبت به سایر نقش‌ها مانند معلم و جامعه در مراحل بعدی است.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: به عنوان مثال امروز مسأله اختلاط زن و مرد در خانواده‌های متدین نیز کاملا مشهود و حل شده است و این مسائل خود باعث تنزل سطح عفت در جامعه شده است که بی حجابی و بی بندوباری در پی آن می‌آید.

۷۰درصد طلاق‌ها مربوط به خانواده‌های تازه بنیان است

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به این که ۷۰ درصد طلاق‌ها مربوط به خانواده‌های تازه بنیان است، اظهار کرد: یک پسر و دختر از سن ۱۰ سالگی تا ازدواج که متوسط این سن امروز در دختران ۱۲ و در پسران ۱۷ سال است، در آتش غرائز خود می‌سوزد و در این میان بسیاری از استعدادها و ابتکارات آن‌ها نابود می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر این که یکی از مسائل مهمی که باعث فروپاشی بسیاری از خانواده‌ها شده، انحرافات جنسی است، یادآور شد: ضروری است تا فرهنگ زندگی خانوادگی که زیربنای بسیاری از حوزه‌های های دیگر است، مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد که این موضوع عزم جدی، امکانات مؤثر تبلیغی و بسیج تمامی دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ضروری است امسال در روز ۱۳ آبان این استکبارستیزی را بسیار پررنگ‌تر از گذشته به نمایش گذاشته و دشمن را از نفوذ در کشور ناامید کنیم.

علت بی‌بندو باری در جامعه نبود مراقبت‌های جنسی از سوی والدین در خانواده‌ها

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه مشکل اصلی جامعه ما مسأله حجاب نیست، اظهار کرد: علت بی‌بندو باری در جامعه نبود مراقبت‌های جنسی از سوی والدین در خانواده‌ها است و از طرفی پرده گشایی روابط محرمانه زن و شوهر در برابر فرزندان برخی مسائل محرمانه آن ها را در برابر فرزندان فاش می کند که باعث خدشه دار شدن مسایل جنسی فرزندان می شود.

امام جمعه مشهد تصریح کرد:حجاب روبنایی است که معلول خرابی آن یک زیربناست و مشکل جامعه در کانون زندگی اجتماعی و مشکل عفت است.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: هر زمان صحبت از بی عفتی و بی حیایی در جامعه می شود همه از رادیو و تلویزیون و فضای مجازی می نالند در حالی که اثرگذاری یک پدر و مادر در سازندگی فرزندان اولین نقش، معلم و آموزگار به عنوان نقش دوم و در نهایت فیلم ها و سریال ها و جامعه در ردیف های سوم و چهارم قرار می گیرند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که صرف آموزش تربیت نیست، گفت: جریان بلوغ و رشد در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تابع سلسله تحولاتی است که خواه یا ناخواه از جامعه به وجود می آید و جامعه امروز ما در رشد سازی نسل جوان نسبت به جامعه گذشته ضعیف تر نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موضوع برجام عنوان کرد: در مسأله برجام رهبر معظم انقلاب یک خطر بزرگی را احساس کردند و به این نتیجه رسیدند که اگر بناست اجرا شود باید در سایه دقت و توجه ریشه‌دار اجرا شود و به گونه‌ای نباشد که اجرای آن مسیری برای نفوذ مجدد دشمن فراهم کند.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 7 = 15