انتقاد مجدد آیت الله نوری همدانی از برگزاری همایش های پر هزینه اما کم ثمر

 آیت الله نوری همدانی
حضرت آیت‏الله نوری همدانی گفت: در کشور همایش‏های متعدد با موضوعات مختلف برگزار می‏شود که متأسفانه هیچ تأثیری در جامعه ندارند، همایش‏ها باید کابردی و دارای آثار عملی باشند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت ‏الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار مسؤولان دانشگاه معارف و علوم قرآنی گفت: هر فعالیتی برای قرآن مقدس است و ما باید به مسأله قرآن و عترت بیش از هر مطلب دیگری بپردازیم.

وی در ادامه با قرائت خطبه‏ای از نهج‏البلاغه افزود: کارکردن در مسأله قرآن درجاتی دارد که امام علی(ع) آن را آموزش، تأمل و تفقه معرفی می‏کند که نتیجه آن شفای قلوب خواهد بود بنابراین اگر قرآن صرف قرائت و مسابقه باشد نمی‏توان آن را فعلی بسیار ارزشمند تلقی کرد.

وی قرآن را منبع اصیل برای فعالیت علمی دانست و خاطر نشان کرد: روایتی وجود دارد که می‏فرماید هیچ کتابی مانند قرآن علما را سیراب نخواهد کرد و علما هیچ گاه از آن سیرایی نخواهند داشت.

حضرت آیت‏الله نوری همدانی تصریح کرد: مسأله ترجمه قرآن نیز بسیار مهم است و باید به آن اهتمام ویژه‏ای کرد اما مهم‏تر از آن نیز مسأله تفسیر است که باید از تفسیر اهل بیت(ع) نشأت بگیرد و در این میان تفسیر برهان و صافی از تفاسیر مهم اسلام است.

وی ابراز داشت: امروز همان طور که فه مقارن داریم به تفسیر مقارن نیز نیاز داریم و به وسیله ایجاد تفسیر مقارن باید اختلافات بین شیعه و سنی در تفسیر برخی آیات  از بین برود و به اشتراک در تفسیر برسیم که البته در این میان برخی مخالفان نیز هستند که سعی در کمرنگ کردن نقش اهل بیت در تفاسیر خود از قرآن دارند که باید در مقابل آنها به طور علمی ایستاد.

این مرجع تقلید با مثالی از درجه فقاهت امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: تا قبل از امام خمینی(ره) فقها از قرآن سه نوع جهاد را استنباط کرده بودند، جهاد برای دعوت به اسلام، جهاد دفاعی و جهاد بغات اما امام خمینی(ره) از قرآن هشت جهاد را استنباط کردند که یکی از آنها همان برائت از مشرکین در حج است که فتوا به وجوب آن در حج دادند و این نمونه بارز تفقه در دین است.

وی با انتقاد از جشنواره‏ها و همایش‏های متعدد و بدون تأثیر و یا کم اثر ابراز داشت: اگر همایش‏ها و فعالیت ما می‏تواند درجه فقاهت ما نسبت به قرآن را افزایش دهد که بسیار عالی خواهد بود در غیر این صورت حرکتی عقیم خواهد بود به طور مثال همایش‏های بیشماری با موضوعات حجاب و عفاف، بانکداری بدون ربا و امثال آن در کشور گرفته می‏شود که هیچ نتیجه عملی ندارد بنابراین این همایش‏ها باید به فعالیت عملی و کاربردی منجر شود.

گفتنی است، حضرت آیت‏الله نوری همدانی در ابتدای هفته جاری در دیدار با مسؤولان برگزاری همایش فقه و هنر و امروز نیز در این دیدار برای دومین بار به انتقاد از برگزاری همایش‏های بدون تأثیر پرداخت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 6