اندیشمندان، علمائ جهان اسلام نسبت به جنایات متعدد عربستان سعودی،از منا تا یمن و سوریه و بحرین و عراق مطالبه و مؤاخذه کنند /دستگاه دیپلماسی تبعات اعدام شیخ نمر را به حکومت عربستان گوشزد کند

مشیری دبیراتاق فکر تبلیغ
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان  گفت: دولت و دستگاه های دیپلماسی برای پیگیری این مسأله در مجامع بین المللی و اسلامی باید ضمن دفاع و معرفی شیخ نمر به عنوان یک روحانی مبارز، جنایات آل سعود را بیان و تبعات اعدام شیخ نمر را به حکومت عربستان سعودی گوشزد کنند.

حجت الاسلام محمدهادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اظهار کرد: شیخ نمر هیچ گونه اقدام مخاصمه ای در قبال حکومت عربستان انجام نداده بلکه فقط انتقادی را بیان کرده است ولی سعودی ها همچون مسأله یمن نتوانستند نسبت به این نقد نیز عقلایی و منطقی برخورد کنند درصورتی که باید با در نظر گرفتن منافع حکومتی خود، زیرکانه تر عمل می کردند.

وی با بیان این که مردم شیعه و اهل سنت عربستان سعودی هیچ رضایت و دلخوشی نسبت به رفتار فرعون مأبانه این حکومت ندارند، تصریح کرد: اجرای چنین حکمی سبب متزلزل شدن پایه های حکومت آل سعود می شود و نیز فضای نقد آرام و منطقی در بین جوانان این کشور را به فضایی تند و با خشونت تبدیل می کند.

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان به دیگر تبعات اجرای حکم اعدام شیخ نمر برای عربستان سعودی و حکام این کشور اشاره و خاطرنشان کرد: صدور بیانیه هایی علیه این حکم از سوی شخصیت‌های کشورهای مختلف از جمله استرالیا و انگلیس و شکل گیری تجمعات متعدد به عنوان هشداری برای پادشاه سعودی ها به شمار می رود که بهتر است درایت بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

اعدام شیخ نمر تبعات جهانی در پی دارد

استاده حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اجرای این حکم، تبعات جهانی فروانی را برای عربستان به همراه دارد و از طرفی حامیان آمریکایی سعودی ها تا جایی با آن ها همراهی دارند که خطری تهدیدشان نکند بنابراین با توجه به ابعاد جهانی و ترس حامیان این حکومت نسبت به این قضیه، آن ها پشت دولت ملک سلمان را خالی می کنند و عربستان سعودی هم به تنهایی قادر به مقابله با این موج مخالفت و اعتراضات  نیست.

حجت الاسلام مشیری با اشاره به موضع گیری علمای جهان اسلام، خاطرنشان کرد: اعدام یک عالم مسلمان بدون در نظر گرفتن شیعه و یا سنی بودن آن، تبعات سنگینی دارد و اگر این جریان باب شود دیگر نمی توان مانع گسترش و ادامه آن شد بنابراین فضای اعدام شخصیت های برجسته جهان اسلام شکل می گیرد.

اتحاد جهان اسلام بر انزوای عربستان سعودی می افزاید

وی با تأکید بر این که علمای جهان اسلام هرگز در برابر اعدام شیخ نمر سکوت نمی کنند، تصریح کرد: اجرای این حکم بدون شک سبب اتحاد، وحدت و هماهنگی بین شیعه و سنی در مقابل جریان وهابیت می شود و افزون بر این جوانان و علمای مسلمان(شیعه و سنی) این کشور نیز به اعدام شیخ نمر اعتراض می کنند بنابراین چنین موضع گیری سبب اتحاد جهان اسلام شده که بیش از پیش بر غربت و انزوای عربستان سعودی می افزاید.

دبیر اتاق فکر تبلغ خراسان  بیان کرد: مسلمانان جهان نباید نسبت به این قضیه منفعلانه رفتار کنند بلکه باید با ابزارهای مختلف پیام اعتراض خود را از جمله فضای مجازی و تشکیل کمپین ها منتقل کنند؛ انجام تحلیل شخصیتی دولت عربستان و دیگر افرادی که در این مسأله دخیل اند و نیز تببین مشی وهابیت و جنایات آنان در چند دهه اخیر علیه شیعیان و حتی اهل تسنن باید از سوی مسلمانان صورت گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: اندیشمندان، علما و جوانان موظف اند نسبت به جنایات عربستان سعودی، مطالبه و مؤاخذه کنند و نیز نسبت به فاجعه منا، تا سعودی ها این گونه گستاخانه عمل نکنند و زهر چشم گرفتن از شیعیان عربستان را می توان علت رفتارهای غیرعقلایی این حکومت عنوان کرد در حالی که خوشبختانه القای توطئه و تفرقه بین شیعه و سنی، نتیجه عکس داشته و تقویت وحدت آنان را به همراه دارد.

افزایش رشد تشیّع در عربستان

حجت الاسلام مشیری با بیان این که سعودی ها با چنین اقداماتی نشان می دهند که برای رفتن عجله دارند، افزود: سعودی ها با مطرح کردن اعدام شیخ نمر می خواهند درپوشی بر جنایات خود در یمن و فاجعه منا قرار دهند و از سوی دیگر با ادامه این روند تصمیم دارند با دشمنان خود در داخل برخورد و آن ها را تضعیف کنند و مانع قدرت گرفتنشان در این کشور شوند ولی برخلاف پیش بینی آنان، رشد تشیع در عربستان شدت گرفته است.

وی با اشاره به برخوردهای دوگانه مدعیان حقوق بشر و غرب با موضوعاتی از این قبیل، اظهار کرد: برخوردهای دوگانه این گروه، طبیعی و عادی است چرا که همیشه آن ها نشان دادند که اهل زور و تزویر و ظلم اند و تا کنون از حق هیچ کس دفاع نکردند به عنوان مثال برخورد نژاد پرستانه و غیر انسانی، بین سفید پوست و سیاه پوستان کشور بنابراین دفاع به ظاهر مدعیان حقوق بشر معنی ندارد بلکه باید با ابزار خودشان بر سر آنان کوبید تا حق را بپذیرند.

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان  تصریح کرد: دولت و دستگاه های دیپلماسی برای پیگیری این مسأله در مجامع بین المللی و اسلامی باید ضمن دفاع و معرفی شیخ نمر به عنوان یک روحانی مبارز، جنایات آل سعود را بیان و تبعات اعدام شیخ نمر را به حکومت عربستان سعودی گوشزد کنند و به صور ت جدی از آن ها بخواهند که به مختل کردن آرامش منطقه خاتمه دهند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 8