اخذ دیرکرد بانکی حرام است/مسئولان به این امر توجه ‌نمی‌کنند/بسیاری از رفتارها در جامعه برخلاف قرآن است

خبرگزاری فارس: اخذ دیرکرد بانکی حرام است/مسئولان به این امر توجه ‌نمی‌کنند

یکی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه نسبت به اجرای آیات قرآن کریم در جامعه باید تلاش بیشتری صورت بگیرد، گفت: متاسفانه مسئولان توجه کمی نسبت به سخنان علمای جهان اسلام دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در دیدار با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور با اشاره به اینکه مسلمانان باید اهمیت ویژه‌ای به قرآن کریم بدهند، اظهار کرد: فعالیت در حوزه علوم قرآنی بخش‌های مختلفی دارد.

وی افزود: تلاوت، ترجمه، تفسیر صحیح قرآن کریم، از نکاتی است که باید مورد توجه مسلمانان قرار بگیرد که در این راستا تلاوت قرآن کریم سبب آشنایی بیشتر علما و فقها با اسلام می‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه دشمنان اسلام تفسیرهای نادرستی از آیات قرآن کریم دارند، گفت: در آیات مختلفی همچون مباهله و جنگ احزاب آنان سعی می‌کنند نقش اهل بیت (ع) را در اسلام کمرنگ نشان دهند که علما و فقهای جهان اسلام باید پاسخ درستی در برابر اینگونه تفاسیر ارائه کنند و این تفسیرهای نادرست را مورد نقد قرار دهند.

آیت‌الله نوری‌همدانی تصریح کرد: تعقل و تفکر در آیات قرآن کریم بسیار حائز اهمیت است، تعقل و تفکر در آیات قرآن کریم سبب می‌شود تا بتوانیم به دستورات الهی عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم جامعه به آیات قرآن کریم و دستورات الهی عمل نمی‌کنند، گفت: بارها گفتیم که دیرکردی که توسط بانک‌ها از مردم اخذ می‌شود، ربا و حرام است اما متاسفانه مسئولان به این امر توجه نکرده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: توجه به عفاف و حجاب، گرانی و مشکلات اقتصادی از دیگر مسائلی است که متاسفانه کمتر مورد توجه مسئولان و مردم قرار گرفته است و باید تلاش کنیم به آیات الهی توجه نشان دهیم و به آنها عمل کنیم.

آیت‌الله نوری‌همدانی بیان کرد: هر فردی به میزان قدرتی که دارد باید در مسیر عمل به قرآن کریم و احیای این امر الهی تلاش کند.

آیت الله نوری همدانی

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی گفت: باید گروهی تشکیل شود که قرآن را عملی کنند زیرا بسیاری از موارد که امروز در جامعه وجود دارد برخلاف قرآن است، بر شما واجب است به هر اندازه که قدرت دارید قرآن را در جامعه زنده و عاملان به قرآن را تربیت کنید.
به گزارش ادیان نیوز، این مرجع تقلید در دیدار جمعی از مسئولان دانشگاه علوم قرآنی اداره اوقاف ابراز داشت: کار شما بسیار مهم و مقدس است زیرا یادگار و اثر مهم پیامبر اسلام، اهل بیت(ع) و قرآن کریم است و ما وظیفه داریم به این دو موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم.

او ادامه داد: کار کردن درباره مفاهیم و مضامین قرآنی درجات بالایی دارد بطوریکه عده ای عقیده دارند خداوند متعال قرآن را وسیله ای برای سیرابی عطش علما قرار داده است و عده ای دیگر عقیده دارند قرآن مانند بهاری است که در دل انسان ها، رشد و تکامل بوجود می آورد.

آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: قرآن کریم دارای مراحل گوناگون و مختلفی است از جمله قرائت، ترجمه صحیح و تفسیر که دریایی از علم و دانایی در آن نهفته است، پیامبران خدا قیام کردند و فقها پشت سرآنها و در صف اول قیام بودند و این فقها مفسران قرآن کریم نیز بوده اند و امروزه ما نیز باید در این ایام همانگونه عمل کنیم.

او با اشاره به وجود فقه متقارن بین شیعه و سنی بیان کرد:همانطور که فقه متقارن توسط شیعه ایجاد شد تا سنی ها از ورود به فقه ما باز بمانند باید تفسیر متقارن نیز ایجاد شود چراکه امروزه ما طوری تفسیر می کنیم و آنها طوری دیگر؛ برای مثل آنها در آیه مباهله وجود ابوبکر و خانواده اش را نیز یادآور می شوند اما ما می گوئیم تنها پیامبر و پنج تن در آنجا حضور داشته اند.

این مرجع تقلید ادامه داد: آنها می خواهند حضور اهل بیت(ع) را کم رنگ کنند پس باید هوشیار باشیم و همانطور که فقه مقارن را در مقابل آنها ثابت کردیم با آوردن تفسیر مقارن نیز تفسیرمان را در مقابل آنها ثابت کنیم، سعی آنها در کم رنگ کردن نقش اهل بیت(ع) در تفسیر قرآن خودشان است پس تفسیر متقارن حتما باید وارد شود.

او با تاکید بر تفقه در آیات قرآن کریم افزود: امام(ره)از آیات قرآن کریم در فقه استفاده کرد و نتیجه بسیار خوبی گرفت که متاسفانه هنور وارد حوزه های علمیه نشده است، آیت الله طباطبائی پس از سالها تحصیل و تدریس در امر فقه می گویند خداوند رسالتی بر انسان ها قرار داده است که باید کفر را در جهان پاک کنند و این به معنای جهاد است و ایشان در اینجا تنها ۳ نوع جهاد را نام می برند در حالی که امام خمینی(ره) با وارد کردن قرآن بر فقه تنها از کلمه جهاد بیش از ۸ معنا و تفسیر استخراج می کنند.

آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: ما امروز به عمل احتیاج داریم و باید در عمل به قرآن گام هایی را برداریم برای مثال ربا را حرام می دانیم و بسیار حرف ها و جلسات درباره بانکداری بدون ربا تشکیل شده است اما هنوز در بانکداری ما ربا وجود دارد.

او در پایان گفت: باید گروهی تشکیل شود که قرآن را عملی کنند زیرا بسیاری از موارد که امروز در جامعه وجود دارد برخلاف قرآن است، بر شما واجب است به هر اندازه که قدرت دارید قرآن را در جامعه زنده و عاملان به قرآن را تربیت کنید و کاری کنید که آنها نیز به مردم آموزش دهند که چگونه به معارف و دستورات قرآن عمل کنند.

در ابتدای جلسه محمد نقیب معاون آموزشی دانشگاه قرآن و معارف اسلامی با ارائه گزارشی گفت: سی امین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور امسال در دانشگاه علوم قرآنی و معارف میزبان ۴۵۰ دانشجو با هدف گسترش قرآن و عترت خواهد بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 7