آیت‌الله وحید خراسانی : مشکلات جامعه با عمل به دستورات دین حل می‌شود/ قرائت قرآن جایگزین عمل به کتاب الهی شده است 

درس خارج فقه آیت الله وحید خراسانی
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با تأکید بر این‌که اگر دستورات دین عملی شود تمام مشکلات جامعه حل می‌شود، گفت: امروز در بین عامه و خاصه به قرائت قرآن اهمیت داده می‌شود اما از عمل و علم به کتاب الهی خبری نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در درس تفسیر قرآن که چهارشنبه در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت.
وی با اشاره به آیه «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمْ اللَّهُ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ یَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ»، ‌گفت‌: خداوند در این آیه امر به انفاق کرده  است؛ در قرآن موضوع انفاق و امساک از انفاق آمده و این کاشف از عظمت انفاق است.
این مرجع تقلید در تفسیر «ممّا رزقکم‌الله»، با بیان این‌که باید دید رزق چیست، ابراز کرد: زندگی بشر اجتماعی است، خود مجتمع حیاتی دارد و اعضای پیکر اجتماع به هم مربوط هستند.
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، بیان کرد: اهل ایمان همچون اعضای یک بدن هستند، مؤمنان اعضا، و بدن و پیکره، ایمان است؛ وقتی اعضای یک بدن شدند آنچه دارند باید به همه برسد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که انسان باید از چیزی که رزقش شده انفاق کند، گفت: رزق عبارت است از آنچه که قوام موجود به آن وابسته است.
وی ادامه داد: در دین طوری دایره رزق توسعه پیدا کرده که تمام حوایج بشر از حوایج مادی تا معنوی و از نیازهای دنیوی تا نیازهای اخروی همه تأمین شود.
این مرجع تقلید با اشاره به این‌که زکات در ماه رمضان نازل شد، گفت: این دین گوهرش شناخته نشده است، صیام و زکات در ماه رمضان به خاطر این است که صیام، زکات ابدان و زکات، زکات اموال است؛ ابدان باید تحلیل شود و آن تحلیل زکات اجسام است در ماه رمضان و اموال هم باید تطهیر شود که آن هم مطهر زکات است.
استاد تفسیر حوزه علمیه با تأکید بر این‌که اگر دستورات این دین عملی شود تمام مشکلات جامعه حل می‌شود، تصریح کرد: در آخرالزمان چیزی از اسلام جز اسم و از قرآن چیزی مگر درس باقی نمی‌ماند.
وی بر ضرورت تدبر در دین و آیات قرآن تأکید کرد و گفت: امروز در بین عامه و خاصه به قرائت قرآن اهمیت داده می‌شود اما از عمل و علم به کتاب الهی خبری نیست.
این مرجع تقلید با اشاره به شعبه‌های انفاق، ابراز کرد: یک شعبه آن انفاق مال است یعنی آنچه کفایت می‌کند و آنچه باقی ماند را باید انفاق کرد؛ نماز و زکات با هم معیت دارند، انسان دو رابطه دارد یک رابطه با خالق و یک رابطه با خلق، رابطه خالق نماز و رابطه با خلق زکات است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: این معیت غیر قابل انفکاک است و انسان با یک بال نمی‌تواند حرکت کند و نیازمند این دو بال برای پرواز است.
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به روایتی محبوب ترین افراد بشر نزد خدا را سخاوتمندان دانست و گفت: حب خدا مراتبی دارد؛ در زمان پیامبر(ص) عده ای از کفار را اسیر کردند و مستحق قتل بودند از این رو دستور قتل صادر شد همه را کشتند تا نوبت به جوانی رسید، جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت از کشتن این جوان صرف نظر کنید چون او اهل سخاوت بوده و خدا دوستدار سخاوت است.
استاد تفسیر قرآن با تأکید بر این‌که ما حقیقت دین را نشناخته ایم، گفت: اگر به انفاق عمل شود دنیا عوض می‌شود؛ اصحاب جاه مأمور به انفاق جاه، اصحاب مقام مأمور به انفاق مقام و اصحاب مال مأمور به انفاق مال هستند.
وی با بیان این‌که انفاق نص قرآن است و انفاق در مال و علم ضرورت دارد، افزود: باید از آنچه آموخته‌ایم و به دست آورده‌ایم به جهال و مستمندان انفاق کنیم که اگر این گونه شود، جاهل و فقیری باقی نخواهد ماند.
این مرجع تقلید با بیان این‌که نه تنها فقرای اموال باید دردشان دوا شود بلکه فقرای اذهان، عقاید و اخلاق نیز باید دردشان به انفاق علما دوا شود، گفت: این همه مردم تشنه عقاید و احکام هستند و مسؤولیت علما انفاق به این طبقه است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 9