آیت الله مکارم شیرازی : چهار مشکل عمده در اقتصاد وجود دارد/ صف کشی های زودهنگام انتخاباتی برای کشور مضر و آسیب آفرین است

دیدار مدیران اتاق بازرگانی کشور با آیت الله مکارم
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی فعالیت های زود هنگام انتخاباتی را مضر و آسیب آفرین توصیف کرد و گفت: نباید از الان برای انتخابات مجلس و انتخابات دیگر در مقابل هم صف بکشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار رییس و کارکنان اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: بنده در متن مسائل اقتصادی جامعه نیستم و از حاشیه به آن نظارت داریم، اما می توانم ادعا کنم که عیوب را درک می کنم.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به عوامل مشکل‏زا در اقتصاد اشاره و ابراز کرد: تا زمانی که چهار مشکل عمده در اقتصاد وجود دارد، چرخ آن لنگ می‏زند؛ نخستین آن این است که هر نهادی فقط به خود می اندیشد؛ اداره دارایی می‏خواهد در پایان سال، بیشترین آمار را بدهد و به فکر احوالات جامعه نیست.

 

این مرجع تقلید درباره اخذ مالیات بی‏رویه ابراز کرد: فردی به دیدار بنده آمده بود، اعداد و ارقام مالیات بر ارزش افزوده‏ای که از وی اخذ می‏شد را در اختیار بنده قرار داد و مشاهده کردم که در ضمن چهار سال، مالیات وی ۵۷ برابر شده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم از عدم پاسخ گویی اداره دارایی در این موضوع انتقاد و تصریح کرد: در این چهار سال مگر چقدر توسعه حاصل شده است که چنین مالیاتی اخذ می‏شود؛ زمانی هم که از دارایی برای دیدار با بنده آمده بودند، این مطلب را به آن‏ها متذکر شدم، اما تعجب کردند و هیچ پاسخی نداشتند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به بانک‏ها و دارایی توصیه کرد: فکر جمعی در مملکت حاکم نیست و هر کس و هر نهادی به فکر سود شخصی خود است؛ دارایی و بانک‏ها بدانند که اگر این واحدهای تولیدی ورشکست شوند، ابتدا به خودشان فشار می‏آید.

 

وی به همکاری دستگاه‏های دولتی و خصوصی تأکید کرد و گفت: همه دستگاه ها باید یک طرف میز بنشینند و با هم متحد باشند تا مشکلات برطرف شود؛ این فرهنگ اتحاد هنوز حاکم نشده و شکایات بسیاری از سوی مردم درباره ارزش افزوده به دست ما می‏رسد؛ این تفکر همکاری باید فرهنگ سازی شود.

 

این مرجع تقلید تندروها را مانع دوم اقصاد کشور دانست و افزود: تندروها، مشکل دوم در اقتصاد مملکت هستند که تا صحبت از سرمایه گذاری خارجی می‏شود، گمان می‏کنند خارجی‏ها قرار است بیایند و همه اقتصاد ایران را تصرف کنند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: این افراد تندرو انتظار دارند، سرمایه داران مملکت در داخل کشور مشغول به تولید شوند و مالیاتشان را نیز بپردازند، اما در خارج از کشور سرمایه گذاری نکنند؛ مگر این افراد چقدر می‏توانند از سرمایه خود مصرف کنند، بقیه این سرمایه در مملکت در حال چرخش است.

 

وی به وجود تفکرات غلط درباره سرمایه دارانی که سرمایه آن ها از راه مشروع به دست آمده اشاره کرد و اظهار داشت: اگر کسی ثروت مشروعی پیدا کند، تصور می کنند فرد درست کاری نیست؛ اگر چه سوء استفاده‏هایی هم در این زمینه انجام می‏گیرد که به این تصورات دامن می‏زند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم فشار استکبار و عوامل خارجی را به عنوان سومین مشکل اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: عوامل خارجی برای بر هم زدن فضای اقتصادی کشور فشار زیادی می‏آورند تا مردم را مستاصل کنند؛ فکر جمعی، سعه صدر، عدم تندروی و مقابله با توطئه و فشارهای خارجی می تواند، وضع اقتصادی کشور را بهبود بخشد.

 

این مرجع تقلید با انتقاد شدید از اسراف در کشور اظهار داشت: با وجود تمام این مشکلات، اسراف در میان برخی از گروه‏های اجتماعی زیاد است و اصلا به فکر مردم جامعه نیستند؛ در چنین شرایطی، اتومبیل‏های میلیاردی را چه افرادی، با اجازه چه کسی و برای چه قشری وارد کشور می‏کنند؟

 

وی درباره دلالان و وارد کنندگان کالاهای خارجی ابراز کرد: عده‏ای که از واردات کالای خارجی به داخل کشور سودی عایدشان می‏شود، فقط به فکر خود هستند و به تولید کنندگان داخلی اهمیت نمی‏دهند؛ درحالی که در داخل کشور، کالایی در حال تولید است، نوع خارجی آن را از خارج از کشور به صورت انبوه وارد می‏کنند و باعث ورشکستگی تولیدکننده داخلی می‏شوند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از وضعیت بد اخلاق تجارت سخن گفت و افزود: اخلاق و تجارت کسب، در داخل کشور متزلزل شده و کلاه‏برداری، اختلاس و اسراف، بخشی از نمونه های آن است؛ سرمایه بزرگ جمهوری اسلامی ایران امنیت است که لطفی از سوی پروردگار است؛ وزیر اطلاعات بعد از حادثه تروریستی در فرانسه، گفته بود که این یک هشدار است؛ جمهوری اسلامی ایران پاسخ این هشدار را چگونه خواهد داد.

 

وی به اتحاد دولت و ملت توصیه کرد و اظهار داشت: دولت خود را از ملت جدا نداند؛ دولت و ملت رقیب نیستند، بلکه باید دست به دست هم دهند و برای حل مشکلات همت کنند؛ زمانی که دولت و ملت برای حل مشکلات دست به دست هم دهند، لطف خداوند متعال نیز شامل حال آن‏ها می‏شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به اقتدار ایران در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از ابهت و اقتدار بالایی برخوردار است؛ روزی بر رییس جمهور آمریکا نمی‏گذرد که دغدغه فکری ایران را نداشته باشد؛ قدر این اقتدار را بدانیم و کاری نکنیم که این ستون های عظمت و اقتدار کشور، توسط موریانه خورده شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: در زمان برگزاری کنگره خطر جریان های تکفیری برخی می‏گفتند، تأمین امنیت برای ۸۰ مفتی از سراسر جهان، کار بسیار سخت و خطرناکی است؛ با توکل به خداوند متعال و همکاری وزارت خارجه، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و سربازان گمنام امام زمان(عج)، این کنگره به خوبی و بدون هیچ مشکلی در شهر مقدس قم برگزار شد.

 

وی در پایان به جمع حاضر، توصیه کرد: خبر رسانی شما ضعیف است و باید مشکلات را به صورت رسانه‏ای عنوان کرده و راه حل آن را نیز بیان کنید؛ البته تمام این مطالب باید به صورت محبت آمیز بیان شود؛ نباید از الان برای انتخابات مجلس و انتخابات دیگر در مقابل هم صف بکشیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 7