مردم اخلاق عملی طلاب را مدنظر قرار می دهند/ عمل کردن به گفته ها بهترین تبلیغ است

درس خارج اصول آیت الله سبحانی در مسجد اعظم قم
حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که طلاب باید گفته های خود جامه عمل بپوشانند، گفت: مردم اخلاق عملی طلاب را مدنظر قرار می دهند به عنوان مثال حضرت امام(ره) افزون بر درس اخلاقی که برای طلاب داشت عمل ایشان برای ما درس بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به آیه«ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» گفت: سه راه برای تبلیغ وجود دارد.

وی افزود: گاهی انسان با آدم دانشمند طرف است حتما باید با بیان و برهان با او سخن گفته شود، حکمت در آیه به معنای گفتار با برهان و دلیل است؛ اما اگر طرف مقابل، انسان متوسطی به شمار می رود در این جا  باید نصیحت کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه اظهار داشت: کسانی که در خیابان سیگار می کشند بنده جلوی آن ها را می گیرم و با آن ها درباره مضرات سیگار صحبت می کنم، گاهی به این افراد می گویم که سیگار را ترک کنند و پس از ۶ ماه ترک سیگار از من بلیط مشهد بگیرند و به پابوسی امام رضا(ع) بروند.

وی ادامه داد: اگر شخص مقابل انسانی مجادل است باید دلیلش گرفته شده و با مدعای خودش او را باطل کرد، اگر طلاب می خواهند مردم را به اسلام دعوت کنند باید افزون استفاده از حکمت، موعظه و مجادله به گفته های خود جامه عمل بپوشانند.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر این که«کونوا دعاه الناس بغیر ألسنتکم» ابراز داشت: طلاب در راه رفتن و سخن گفتن با مردم باید وقار خود را حفظ کنند، راه رفتن طلبه باید تبلیغ اسلام و تشیع باشد؛ اخلاق و رفتار تجار ایرانی، عراقی و حجازی سبب اسلام آوردن افراد بسیاری در اندونزی و هندوستان شده است.

وی عنوان کرد: مردم اخلاق عملی طلاب را مدنظر قرار می دهند، حضرت امام(ره) افزون بر درس اخلاقی که برای طلاب داشت عمل ایشان برای ما درس بود؛ باید مراقب گفتار و رفتار خود باشیم تا به وسیله غیر زبان مردم را به دین دعوت کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 12