امام رضا(ع) در اعتلا و گسترش فرهنگ و مبانی تفکرات شیعی نقش بسزایی داشتند

%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b1%d8%b6%d8%a7(%d8%b9)-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%84%d8%a7-%d9%88-%da%af%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%b4-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d9%88-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%aa%d9%81%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%db%8c%d8%b9%db%8c-%d9%86%d9%82%d8%b4-%d8%a8%d8%b3%d8%b2%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d9%86%d8%af

استاد حوزه و دانشگاه در نشست «بررسی جایگاه علمی و معنوی امام رضا(ع)» که در سومین روز از اردوی حیات طیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) در اعتلا و گسترش فرهنگ و مبانی تفکرات شیعی نقش بسزایی داشتند.


جت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی، استاد حوزه و دانشگاه در نشست «بررسی جایگاه علمی و معنوی امام رضا(ع)» که ۱۳ مردادماه در سومین روز از اردوی حیات طیبه دانشگاه فرهنگیان در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) در اعتلا و گسترش فرهنگ و مبانی تفکرات شیعی نقش بسزایی داشتند.


وی مسئولیت مهم ائمه اطهار(ع) به ویژه امام رضا(ع) را ارشاد و هدایت مردم و سوق دادن آن‌ها به قرآن و سیره پیامبر اسلام(ص) عنوان کرد و افزود: امام رضا(ع) همواره پاسخگوی نیازهای جویندگان دانش و معرفت بودند، ایشان از هر فرصتی برای اعتلای اسلام و گسترش فرهنگ ناب شیعی استفاده و از بروز انحرافات جلوگیری می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: حضرت رضا(ع) در طول دوران حیات خود، برای ترقی اندیشه و اعتقادات مردم بسیار تلاش کردند و با مناظره‌های علمی که با اهل کتاب و گروه‌های فکری گوناگون داشتند، موجبات اعتلای معرفت و بینش دینی را برای مسلمانان فراهم می‌کردند.

وی عنوان کرد: تعلیم و تربیت مردم و توجه دادن آنان به علم، دانش، مبارزه با جهل، نادانی و تربیت شاگردان از جمله وظایف و مسئولیت‌های عالمان و اندیشمندان است.

همچنین، در نشستی دیگر که با موضوع «بررسی تعارضات فمنیسم با سبک زندگی زن مسلمان» برگزار شد، فریبا علاسوند، کارشناس مذهبی و مطالعات زنان، فمینیسم را نهضتی دانست که برای مطالبات حقوقی زنان در پی اعتراض به نابرابری‌های اجتماعی در اواخر قرن ۱۹ میلادی شکل گرفت.

وی گفت: در مکتب فمینیست، خانواده نه تنها محور نیست، بلکه ساختاری ستم‌آلود است که باید دگرگون شود. دگرگونی در ساختار خانواده و سوق دادن زنان به مشاغل عمومی و تضعیف نقش مادران در نهاد خانواده، از اصول برنامه‌های فمینیسم است.

علاسوند اظهار کرد: از دیدگاه مکتب فمینیست، خانواده نخستین مکان اعمال ظلم و ستم به زنان است. در نتیجه راهبردهایی که برای پایان دادن به نابرابری‌ها و ظلم به زنان ارائه می‌دهد، به تضعیف جایگاه خانواده و گسستگی پیوندها در خانواده‌ها می‌انجامد.

به گفته وی، رویکردهای فمینیسم به ازدواج و خانواده بیش از آنکه متأثر از فلسفه وجودی زن، روحیات و خلقیات او باشد، متأثر از ایدئولوژی‌های مربوط به مفهوم فمینیست است.

کارشناس مذهبی و مطالعات زنان عنوان کرد: یکی از مسائل مهمی که در جریان فمینیسم مطرح می‌شود، آموزش و تحصیل است. همه جریا‌ن‌های فمینیستی از آموزش و تحصیل زنان دفاع می‌کنند اما نوع برخورد این جریان‌ها با امر آموزش زنان و برنامه‌ها و راهکارهای پیشنهادی آنان متفاوت است.

همچنین، از دیگر برنامه‌های سومین روز اردوی حیات طیبه دانشگاه فرهنگیان که با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از دانشجو معلمان بانوی نخبه و فعال فرهنگی دانشگاه فرهنگیان از ۱۱ تا ۱۶ مردادماه در حال برگزاری استٰ، برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع ازدواج و همسریابی با حضور علاسوند در مجموعه هتل سحاب بود که دانشجویان با ارائه نظرات موافق و مخالف خود درباره ازدواج دانشجویی، از این طرح استقبال ویژه کردند.

برگزاری کارگاه‌هایی مجزا برای فعالان فرهنگی، فعالان نشریات و وب‌سایت‌ها، رتبه‌های برتر کنکور و نفرات اول تا سوم رشته‌ها، فعالان بسیج دانشجویی، فعالان انجمن‌های علمی و فعالان هیئت‌های مذهبی و یاوران نمازخانه‌ها از دیگر برنامه‌های سومین روز اردوی حیات طیبه بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 9