معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه مشهد: کربلا ظرفیت بزرگی برای بازسازی جامعه اسلامی در ابعاد مختلف دارد

حجت الاسلام اخلاقی
 حجت الاسلام اخلاقی با بیان این‌که کربلا ظرفیت بزرگی برای بازسازی جامعه اسلامی در ابعاد مختلف دارد، گفت: وقوع حادثه کربلا در کوفه به عنوان شهری که شیرینی حکومت علوی را بیش از چهار سال چشیده بود، زنگ هشداری برای جامعه اسلامی است که هر چه در آن تأمل داشته باشیم به همان اندازه می‌توانیم جامعه خود را از آسیب های مختلف حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی، معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه واحد مشهد امشب در مراسم شب اربعین حسینی در محل جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: کربلا ظرفیت بزرگی برای بازسازی جامعه اسلامی در ابعاد مختلف دارد.

 

وی تصریح کرد: وقوع حادثه کربلا در کوفه به عنوان شهری که شیرینی حکومت علوی را بیش از چهار سال چشیده بود و توسط افرادی که مدعی شناخت و محبت امام حسین(ع) و خواهان حضور ایشان در کوفه بودند، زنگ هشداری برای جامعه اسلامی است که هر چه در آن تأمل داشته باشیم به همان اندازه می توانیم جامعه خود را از آسیب های مختلف حفظ کنیم.

 

حجت الاسلام اخلاقی با بیان این که تاکنون واقعه کربلا از ابعاد مختلف اجتماعی و سیاسی بسیار واکاوی شده است، افزود: ما در اینجا فراتر از این ابعاد اشاره ای کوتاه به بعد اقتصادی واقعه داشته و به لایه های اعتقادی و فکری این واقعه می پردازیم.

 

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه مشهد، اظهار کرد: مسلمانان صدر اسلام از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی نداشتند و در سختی به سر می بردند اما از زمان خلیفه دوم که کشورگشایی ها آغاز شد، مردم در توسعه اقتصادی قرار گرفتند؛ البته این رفاه امر بدی نبود اما مانند همه نعمت ها مسلمانان را بر سر دوراهی قرار داد که به دلیل عدم مدیریت این توسعه اقتصادی، برخی از آنان در حد مادیات زمین‌گیر شدند.

 

جهالت؛ چکیده همه دلایل حادثه کربلا

وی با اشاره به فراز «بَذَلَ مُهجَته فِیک لِیَستَنقذَعبادَک مِن الجهاله و حیرهِ الضّلاله…» در زیارت اربعین امام حسین(ع)، خاطرنشان کرد: جهالت، چکیده همه دلایل وقوع  کربلا و همان نقصی است که همه انبیا برای رفع آن آمدند و امام حسین(ع) نیز برای نجات مردم از جهالت به شهادت رسید.

 

ابعاد جاهلیت جامعه اسلامی دیروز

حجت الاسلام اخلاقی ادامه داد: جهان امروز هم مانند جهان زمان بعثت، گرفتار جاهلیت است؛ جامعه صدر اسلام پس از آن که پیامبر(ص) آن را از جاهلیت اولی نجات داد، به جاهلیت جدید مبتلا شد که دو بُعد داشت؛ یک بعد، جاهلیت معاویه و عمروعاص که اسلامشان با ظلم، تزویر، فریب و تجمل جمع می شد و بعد دیگر، جاهلیت خوارج که در سیر و سلوک و تهذیب نفس زبانزد همگان بودند و از عبادت بدنی، مالی وجانی چیزی کم نداشتند اما مشکل آن ها نداشتن عبادت فکری و اندیشه ای بود.

 

ابعاد جاهلیت جامعه اسلامی کنونی

وی اضافه کرد: کوفه و حادثه کربلا محصول این دو نوع جاهلیت بود؛ امروز نیزهم درون امت اسلام و هم خارج آن شاهد جاهلیتی هستیم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جاهلیت مدرن است؛ درون جامعه اسلامی، از یک سو حکومت های مدعی اسلام مروج اسلام اموی هستند که با تجمل و اشرافی گری جور در می آید و از سوی دیگر، اسلام خوارج کنونی(داعش) است که از اندیشه تهی است.

 

غلبه شهوت و غلبه غضب بر زندگی انسان؛ دو ویژگی بارز جاهلیت

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که در خارج از جهان اسلام نیز با وجود این که بشر ادعای تمدن دارد اما از درون تهی است، افزود: جاهلیت مدرن امروز از دیدگاه رهبر معظم انقلاب دو ویژگی دارد؛ غلبه شهوت و غلبه غضب برزندگی انسان که در درون و بیرون امت اسلام آن را شاهد هستیم.

 

وی با اشاره به وجوه اشتراک جاهلیت اولی وجاهلیت مدرن، گفت: بین این دو تفاوتی وجود ندارد و تنها صورت و عناوین فرق کرده است.

 

وارونگی ارزش ها و جابه جایی اولویت ها جامعه را به سمت جاهلیت سوق می دهد

حجت الاسلام اخلاقی یادآور شد: در جامعه گرفتار جاهلیت، وارونگی ارزش ها اتفاق می افتد و اولویت ها تغییر می کند؛ بشر در زندگی نیازهایی دارد که اسلام به همه آن ها توجه داشته و در جایگاه خود برای آن ها اهمیت قائل است اما اگر این جایگاه ها در جامعه ای تغییر کرد و اولویت ها جابه جا شد، آن جامعه، جامعه جاهلی خواهد شد.

 

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه مشهد ادامه داد: بخشی از شرک نیز به واسطه همین جابه جایی اولویت ها ایجاد می شود یعنی این اولویت ها می شود بت و توحید انسان را زیر سؤال می برد؛ برای نمونه امروز جوان مؤمن ما می داند که اگر مطابق آنچه مرسوم است ازدواج کند مطابق نظر اسلام نخواهد بود اما می گوید: اگر اینگونه ازدواج نکنم آبرویم می رود. یعنی آنقدر اولویت آبرو برای او بالا رفته که در کنار رضای خدا جای گرفته است.

 

وی با اشاره به اصرار خداوند بر مشرک نبودن پیامبر اسلام(ص) و حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم، گفت: این نه بدان معناست که سایر پیامبران مشرک بودند بلکه نشان می دهد این دو پیامبر پیش از شکستن بت های ظاهری، بت هایی همچون تجربه و آباء و اجداد، عاطفه و نفس خود را شکسته اند.

 

امام حسین به دست مسلمانان و محبانی کشته شد که اولویت نخستشان اقتصاد و معاش بود

حجت الاسلام اخلاقی اظهار کرد: در کوفه، اولویت اول مسلمانان محب امام حسین(ع)، اقتصاد و معاششان شده بود البته این به معنای مذمت رشد اقتصادی نیست بلکه رشد اقتصادی اگر در جایگاه خود مورد توجه باشد بسیار لازم و ضروری است اما مهم این است که اولویت اول مسلمان نباید باشد.

 

وی، نهادینه شدن ظلم در جامعه را دومین ویژگی جامعه جاهلی عنوان و تصریح کرد: ظلم دامنه وسیعی دارد؛ برخی مسلمانان دامنه دین داری شان تا یک حد مشخص است و از آن که گذشت حاضرند دست به هر کاری از جمله ظلم و خیانت بزنند؛ مانند مسلمانانی که مقابل امام حسین(ع) در کربلا ایستادند.

 

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در پایان یادآور شد: راه درمان جاهلیت مدرن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، افزایش بصیرت(که لایه های مختلف دارد و از زندگی فردی باید آغاز شود) و عزم و اراده است.






اخبار مرتبط

  • عضو اتاق تبلیغ خراسان:مدارا اصلی مهم در خانواده اسلامی است
  • عضو اتاق تبلیغ خراسان:اخلاق تضمین کننده سلامت دل است
  • عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان : مسؤولان در تصمیم گیری ها اقتضائات مشهد را رعایت کنند
  • معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه مشهد: کربلا ظرفیت بزرگی برای بازسازی جامعه اسلامی در ابعاد مختلف دارد
  • زندگی سالم بر پایه ارزش‌های دینی محقق می‌شود
  • نامه ۳۱ نهج البلاغه بهترین منشور تربیت کودکان است
  • رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد: رسانه‌ها در انتقال پیام‌‌های قرآنی به مردم مؤثر هستند و در مقابل مردم هم تشنه دریافت پیام‌های قرآنی هستند.
  • نمایشگاه «مؤلفه‌های شهر اسلامی» در مشهد برگزار می‌شود
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 6 = 10