بهترین راه شاد کردن جامعه عمل به وعده‌ها و خدمت به مردم است

آیت الله خلخالی برگزاری کنسرت های موسیقی را در مشهد مخالف شأن حرم رضوی دانست و راه شاد کردن مردم از سوی مسؤولان را عمل به وعده ها و خدمت به آنها بیان کرد.

خبرگزاری رسا، آیت الله موسوی خلخالی گفت: احترام مشاهد مشرفه به ویژه در ایران و حرم امام رضا(ع) باید کامل حفظ شود.

وی افزود: ما عزت و شرف دین را باید حتی المقدور در جامعه و در بین خود و دیگران حفظ کنیم، اسلام در تمام شئونات باید محفوظ باشد بنابراین مساله موسیقی، باید به طور کلی در مشاهد شریفه به ویژه در مشهد مقدس کنار گذاشته شود و صدا و سیما هم باید این مسأله را رعایت کند.

استدلال فقهی بر رد برگزاری کنسرت در مشهد

آیت الله خلخالی با اشاره به درخواست مجوز برای برگزاری کنسرت در مشهد بیان داشت: این یک نوع توهین حساب می شود و البته این معنا را ما هیچ وقت حاضر نیستیم و هیچ کس به این امر حاضر نیست بنابراین احترام ائمه و مشاهد شریفه اقتضا می کند این کار را ترک کنند و نظر همه آقایان علما این معنا بود که به این شکل نباشد.

استاد عالی حوزه خراسان در بحث فقهی موسیقی بیان داشت: بر اساس استدلال فقهی احکام ثانوی و احترام به مقام ائمه اطهار(ع) چیزی که از مسائل لهو می باشد و مخالف با شئونات اسلامی و شئونات ائمه اطهار است نباید در هیچ جا به ویژه در مشهد مقدس باشد.

وی افزود: براساس قواعد عناوین ثانوی در مشاهد مشرفه، این مشاهد محل زیارت و خانه، خانه پیامبر(ص) است در اذن دخول حضرت داریم «اللهم انی وقفت علی باب من ابواب نبیک» خدایا ما در جایی ایستاده ایم که خانه پیامبر تو است. چرا؟ چون خانه فرزند پیامبر خانه پیامبر است «وقد امرت الناس ان لا یدخلوا فیها الا باذنه» خدایا تو دستور دادی که کسی خانه پیامبر(ص) وارد نشود مگر به اذن او خدایا اول از تو اذن می گیرم بعد از پیامبرت اذن می گیرم و بعد از امامی که در این جا هست اذن می گیرم، از ملائکه مقربی که در این آستان مقدس هستند اذن می گیرم که من وارد بشوم.

وی ادامه داد: من در اینجا ضریح را که می بوسم به عنوان صاحب ضریح می بوسم «لائذ عائذ بقبورکم» در زیارت جامعه است که ما پناه می بریم به قبر مطهر شما و دعا می کنیم. این یعنی چی؟ یعنی این که این قبر مقدس به خاطر صاحب قبر ارزشمند است. ما عقیده داریم که امام و روح امام در این جا است «اشهد ان تسمع کلامی و ترد جوابی» جواب من را می دهی «ولکن انا حضر ان سمعی کلامکم ولکن حاجب» حاجبی است در این عالم اجسام و عالم مجردات و شما در عالم مجردات هستید و ما در عالم اجسام هستیم و صدای شما را نمی شنویم ولی شما صدای ما را می شنوید.

وی گفت: قبر مطهری که اینچنین احترام دارد چرا و از چه نظر می گویند این کارها و موسیقی ها در اینجا انجام شود این حرفها را ما با هر نحوی از آن مخالفیم و نباید این معنا در این جا صورت گیرد.

عمل به وعده ها مردم را شاد می کند

آیت الله خلخالی با اشاره به اینکه عده ای ممکن است مخالفت علما را با موسیقی، مخالفت با شادی مردم جلوه دهند، بیان داشت: این شادی طوری دیگر هم می شود چرا شادی توهین آمیزی باشد شادی های مختلفی ممکن است باشد که توهین نباشد هر شادی که توهین به مقام امام باشد این شادی نیست این عزا است.

وی افزود: اگر می خواهند برای مردم شادی ایجاد کنند برای مردم کار کنند و به وعده هایی که دادند عمل کنند تا از این طریق مشکلات مردم حل شود و شاد و خوشحال شوند.

وی ادامه داد: در این شکی نیست آقایانی که در ادارات مسؤول هستند، همه مسؤولیتی که دارند را انجام دهند، بهترین کار خدمت به مردم است مردم و ما هم با این موافقیم و دعا می کنیم حالا مسؤولان هستند و خدای خودشان و وجدانشان.

آیت الله خلخالی گفت: ما خیلی با این وجه مخالفیم که می بینیم برخی از مردم می گویند ما می خواهیم ملاقات کنیم با فلان اداره و مسؤول کار اما می گویند آقا جلسه دارند. جلسه یک ساعت، دو ساعت به بهانه های مختلف کار مردم را عقب می اندازند.

وی افزود: جلسه یعنی چه؟ جلسه شما برای کار مردم است در را باز کنید تا مردم بیایند و با شما حرف بزنند جلسه هم حدی دارد. مردم هم این گله ها را دارند و ما هم مخالفیم با این که در ادارات کار مردم تاخیر کند باید حتما کار مردم انجام شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 6 =