رییس مرکز فقهی جوادالائمه: وحدت مهم ترین پیام اسلام به مسلمانان است

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه  و عضو اتاق فکر تبلیغ

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه <ع> و عضو اتاق فکر تبلیغ

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسانوحدت را اصلی ترین پیام دین مبین اسلام دانست و آن را سبب حفظ و استحکام شریعت الهی در برابر دشمنان معرفی کرد.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون وحدت بیان داشت: اسلام عزیز از آغازین روزهای حضور خود با توجه به تعارضی که با منافع شخصی بعضی از زور مداران و مستکبران زمان مثل عبد الله ابن مغیره مخدومی، ابوجهل ها و ابولهب ها و امثال آنها داشت در معرض عناد و دشمنی بود و آنها بهترین راه برای صدمه زدن به اسلام و مسلمین و رهبری اسلام را در ایجاد تفرقه و نفاق و از هم پاشیده شدن صفوف مسلمین می دانستند.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) از لحظه اول با وحدت قدم به عرصه تبلیغ و ترویج و رسالت گذاشت. قبل از هر اقدامی نماز جماعت وحدت برگزار شد که مأمومین آن فقط سه نفر بودند. رسول اکرم (ص)،حضرت علی (ع) و حضرت خدیجه (س) و این نماز یک پیام مهم داشت که آنهم وحدت و اتحاد و جمع نگری و تفکر جمعی بود.
وی ادامه داد: اولین منادی وحدت جامعه اسلامی رسول مکرم اسلام هستند که مهاجرین و انصار را به پیمان و عقد اخوت فرا می خوانند و عملا شعار وحدت در فضای مدینه الرسول طنین انداز می شود. در تبعیت از سیره نبوی حضرت امام خمینی (ره) بانگ وحدت را در جهان اسلام طنین انداز کرده و از همه متفکران دانشمندان و علماء ادیان و مذاهب دعوت می کنند که به فکر اسلام و جامعه اسلامی باشند و از تفرقه بپرهیزند.
استاد حوزه و دانشگاه خراسان ابراز داشت: در راستای تحقق اهداف و اندیشه و سیره انبیاء و اولیاء امروز پرچم دار وحدت امت اسلامی مقام معظم رهبری هستند.  کیست که نداند در طی زمان سپری شده از انقلاب اسلامی همه دغدغه و هم و غم ایشان وحدت امت اسلامی بوده و هست و انشاء الله خواهد بود فتوای حرمت سب همسران رسول خدا در شرائط خاص زمانی ومکانی توسط رهبر معظم انقلاب بهترین گواه و شاهد مدعاست.

 

وحدت در کلام رسول خدا از قول دانشمندان اهل سنت
رئیس مرکز فقهی جوادالائمه در بیان وحدت کلامی رسول خدا از قول دانشمندان سنی افزود: در صحیح ترمذی آمده از قول ابن عباس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند دست خدا همراه جماعت است (ید الله مع الجماعه) در بیان دیگری نقل شده است گناهان قابل بخشش است. مگر شرک بخدا و مگر گناه دو برادر مؤمن که با هم نزاع دارند که گفته می شود رسیدگی به پرونده این دو نفر را به تأخیر بیاندازید تا رفع اختلاف کنند. و باز روایتی از ابن عباس به این مضمون است که نماز سه کس به اندازه یک وجب از سر او بالا نمی رود یکی از آنها برادران دینی هستند که با هم قهر باشند.
وی افزود: نقل دیگری در کتب اهل سنت آمده است که جابر ابن عبد الله انصاری ناقل آن است مبنی بر اینکه شیطان از اینکه در جزیره العرب عبادت نشود مأیوس شد. اما در فتنه و آشوب انداختن بین آنها مأیوس نشد و این خود سبب می شود که شیطان عبادت شود.«کَانَ النَّاسُ أُمَّهً وَاحِدَهً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ …»(آیه ۲۱۳ سوره بقره)
استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: در رسالت همه انبیاء الهی غیر از دعوت به وحدت و اتحاد مطلبی دیده نمی شود اینکه کلمه لا اله الا الله حصار است یعنی همه نگاه ها به یک جهت و سمت و آن همان شکل گیری اتحاد یعنی قبله و آن هم در طول شبانه روز چند نوبت ملزم می کند. وجوب توجه به قبله در نماز از هر جای عالم و حتی از درون مسجد الحرام به خود خانه آیا مفهومی غیر از وحدت دارد.
وی افزود: چه می اندیشند کور دلانی که این همه فرهنگ سازی در زمینه وحدت را نمی بینند و بر طبل اختلاف می کوبند  و چه گمراه و خسر الدنیا و الاخره هستند آنها که از این همه مدرک و سند چشم پوشی می کنند.
وی ادامه داد: نماز نوعی عبادت است که عبودیت بنده را به تصویر می کشد و هر چه خالصانه تر باشد قطعا از ارزش و اهمیت بیشتری برخوردار است.عبادت درونی و بی ریا بین انسان و خدا سه رکن دارد عابد، معبود و عبادت که این سه رکن در سحرگاهان و در خلوت دل شکل می گیرد و چه ارزشمند است و چقدر سفارشات روایی پیرامون سحر خیزی و عبادت و راز و نیاز شبانه است تا آنجا که بر پیامبر واجب است اما آیا درآیات  قرآن و روایات ثواب و فضیلتی مثل جماعت و نماز جمعه برای آن در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام تقوی در ادامه بیان فضیلت جماعت گفت: درفضیلت جماعت گفته اند اگر عدد آن از هفت بگذرد هیچ بنی بشری نمی تواند ثواب آن را محاسبه کند اگر جنگلها قلم شوند دریاها مرکب و جن و انس نویسنده باز توان نوشتن ثواب جماعت وجود ندارد. چرا این همه فضیلت برای نماز جمعه و جماعت، قطعا جواب وحدت و اتحاد و گرداگرد هم بودن است.
مؤسس مرکز فقهی جوادالائمه با قرائت آیه ۱۰۳ سوره آل عمران« وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ…»  و حدیثی از امام علی (ع) که خطاب به خوارج نهروان فرمود« فأن یداللَّه علی الجماعه و ایاکم و الفرقه» در ادامه بیان داشت:  تفرقه ونفاق، خواری و ذلت و شکست است در تفرقه نه شیعه می ماند و نه سنی. وَلاَ تَفَرَّقُواْ شعار قرآن است. کتاب خدا و سنت نبوی بهترین شاخص و شاکله وحدت است.
وی افزود: شکوه و عظمتی که می تواند در مراسم حج تجلی کند و جهان اسلام را برتری و عظمت بخشد در سایه وحدت امکان پذیر است. «… وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا…» (آیه ۹۷ سوره آل عمران) وجوب حج در زمان و مکان مشخص و با چار چوب و قوانین و احکام مشخص و شکل و شمایل یک دست و شعار واحد همه و همه ما را به سمت وحدت رهنمون می کند اگر غیر از این بود خدا نیازی به تجمع نداشت بلکه جامعه اسلامی نیاز به این تجمع و انسجام داشته و دارد.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: اکثریت مبانی فقهی گواه مستحکم و مستدلی است بر وحدت جامعه اسلامی، نماز جماعت، نماز جمعه، نماز عیدین، کنگره عظیم حج، احکام صله رحم، احکام توجه به آحاد جامعه، احکام مربوط به شورا و مشورت در اسلام و همه و همه از شعار و شعور و درک و ادراک وحدت را سر لوحه عمل مسلمان قرار می دهد و تفرقه را شیطانی، رذالت، ظلالت و قهقرا معرفی می کند.
وی در ادامه افزود: آنچه از مجموع روایات و آیات استفاده می شود و در سیره اولیاء الهی مشهود است بخشهایی از آن عبارت است از پایمال کردن حق در تمام عرصه ها، جایگزین شدن باطل و تفکر بطلان، پیروی از هواهای نفسانی و شهوانی و انحطاط و سقوط، صدور احکام و فتوای خلاف حکم الهی و دستورات خلاف قرآن و سنت، تسلط افراد ناشایست بر مال و جان و بیت المال مسلمین و هدر رفتن نیرو تفکر و تعقل و همه دارو ندار امت اسلامی از این موارد است که با نبود وحدت در جوامع اسلامی ایجاد می شود.
وی در ادامه گفت: اختلاط حق و باطل و عدم امکان تشخیص حق از باطل برای بخش مهمی از آحاد جامعه اسلامی، ظهور جهل و جهالت و عدم بصیرت و آگاهی و در نتیجه ظلالت فکری و عقیدتی وشبهه افکنی ازطرفین علیه طرفین، قطع نزول برکات الهی بر مسلمین و فقر و فلاکت و حقارت و گرسنگی و هدر رفت منابع اقتصادی و باز شدن فضا و راه برای حضور مشکرین و ملحدین و هجمه و شبیخون به فرهنگ، اقتصاد، اندیشه، ایمان ومعتقدات جامعه اسلامی هم در زمره همان موارد است.
وی افزود: مواردی همچون  تجزیه سرزمینهای اسلامی و تکه تکه شدن کشورها و ممالک و سرنوشتی مثل فلسطین،  فرقه گرائی، تفکر تکفیری متهم کردن یکدیگر به کفر و الحاد مباح شمردن ریختن خون مسلمین به بهانه های بی اساس و بی دلیل و توحش وجهالت و در نهایت حضور ابرهه های نو ظهور و تخریب کعبه و مساجد و مظاهر دینی و توحید البته بصورت تدریجی و فاصله زمانی مناسب را می شود نام برد.
وحدت علمی و وحدت عملی
حجت الاسلام تقوی بیان داشت: دو مقوله وحدت علمی و وحدت عملی در وحدت مسلمین مورد توجه است سیره دانشمندان بزرگی مثل علامه امینی، حضرت امام، علامه طباطبائی (ره)، مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) و مراجع عظام تقلید و همه بزرگان علم و فرهنگ بر کاربردی کردن این دو مسئله است. درمبحث وحدت علمی قرآن بهترین راه کار است. و در وحدت علمی سیره نبوی و علوی و ۱۴ قرن گواهی تاریخ بر تفکر وحدت گرای بزرگان شیعه و حتی تحمل خیلی از هجمه ها بخاطر ایجاد وحدت است.  در وحدت عملی سیل فتاوای علماء بزرگ شیعه در راستای رفع اختلاف که با مراجعه اجمالی به جواهر، تحریر الوسیله و عروه الوثقی و امثال آن بخوبی می توان بر آن آگاهی یافت.
استادحوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: انقلاب اسلامی در اولین اقدام عملی هفته وحدت و روز قدس و دفاع سرسختانه از فلسطین مظلوم، دفاع از مسلمانان بوسنی و هرزگوین، غزه، لبنان، افغانستان، چچن و جای جای کره زمین را جزء وظایف دینی خود بر شمرد و در این راستا شهداء گران سنگی را تقدیم اسلام و قرآن کرد و هنوز هم بعنوان تنها پشتوانه قوی امت اسلامی در عرصه های بین المللی از اسلام دفاع می کند.
وی افزود: تفکر انقلاب اسلامی و رهبری قدرتمندانه برگرفته از اندیشه اسلام ناب محمدی (ص) است لذا در طول تاریخ ۳۴ ساله خود حساب مجموعه مسلمان و برادر اهل سنت را از عده قلیلی افراد معلوم الحال و دست نشانده بیگانگان تحت هر اسم و رسم و حزب و گروه و دسته و قوم و نژاد و قبیله و طایفه ای را از حساب کل مسلمانان جدا دانسته و جدای از این افراد خود فروخته دست وحدت را بسوی همه مسلمانان دراز کرده و می فشارد و بر طبل اتحاد می کوبد و وحدت را رمز حاکمیت اسلام و مسلمین می شناسد و بر این عقیده ثابت و استوار است.
رئیس مرکز فقهی جوادالائمه در ادامه گفت: ازسویی دیگر هستند کسانی در تشیع که چون اشراف کامل بر جهان امروز ندارند و در مجامع جهانی و فضای مجازی تسلط و آگاهی ندارند در نتیجه بدون در نظر گرفتن نتیجه اقدامات خود و با تفکر ولایتی و دفاع از معصومین بقول خودشان بر طبل خلاف می کوبند که این دسته از شیعیان هم خواسته یا نا خواسته همان راهی را می روند که تکفیری ها یا تندروهای طرف مقابل می پیمایند.
وی افزود: ما در تشیع معیار داریم راهنما داریم چراغ برای عدم ظلالت داریم مراجع تقلید در طول دوران غیبت کبری محور و مرجع بوده و هستند رهبری نظام مقدس ما محور ومرجع علی الاطلاق است. عدول از این راه و گذر و عبور از محور ها یعنی باطل یعنی انحراف و کج روی و فرقی نمی کند که شیعه باشد یا سنی.

 

خوش خلقی و رابطه آن با وحدت
حجت الاسلام تقوی بیان داشت: سخن زشت و فحاشی بد است از هر کس باشد، کشتن بی گناهان حرام است بداست از ناحیه هر کس و تحت هر عنوان، عدول از محور قرآن و ولایت خلاف است و لو به نام اسلام و الله اکبر و کلمه توحید باشد، مناظره و مباحثه و پذیرش حق اصل است و جهل و لجاجت باطل.
وی افزود: منطق در گفتار و عمل، مستند به سند و متقن سخن گفتن راه موفقیت است کما اینکه حضرت رضا (ع) در برابر کج اندیشان بجای بهره گیری از فحاشی و ناسزا گوئی به قرآن متمسک می شدند و با نرمی و لطافت دشمنان سرسخت را به دوستان فداکار تبدیل می کردند و پیامبر اکرم (ص) به خاطر اخلاق حسنه شان از جانب خداوند ستوده می شوند « وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ»(آیه ۴ سوره قلم)
عضو اتقا فکر تبلیغ خراسان در ادامه بیان داشت: بد اخلاقی در گفتار، کردار، مکتوبات، عرصه مجازی، رسانه ها و همه و همه و از جانب هر کس مطرود و منجر به شکست است. دعوت به مناظرات علمی و پذیرش دعوت و استناد به قرآن و روایات رسیده و مورد تأیید کتب معتبره شیعه و سنی که کم هم نیستند راه کار عبور از بحران و رسیدن به سر منزل مقصود است.

 

زمان صدور فتاوای وحدت بخش علمای اهل سنت
وی افزود: وارد عرصه و میدان شدن روشنفکران و اندیشمندان و متفکران از همه مذاهب و ایفای نقش کردن و کنار گود ننشستن آنان، می تواند راه گشا بوده و از حوادثی مثل آنچه در سوریه، بحرین، مصر، لبنان و فلسطین می گذرد جلوگیری کند. بطریق قطع و یقین زمان آن رسیده است که بزرگان اهل سنت همچون بزرگان تشیع وارد عمل شوند و با فتاوای اسلامی و شرعی کشتار جمعی مسلمانان را توسط تکفیری ها تحریم و از آنان بیزاری بجویند.
وی در ادامه گفت: نقش مراکز علمی مثل دانشگاه الازهر و امثال آن در وحدت امت اسلامی می تواند مثل نقش مراکز علمی شیعه که یکصدا بر وحدت و انسجام امت اسلامی پافشاری کرده و اجازه کوچکترین تعدی بر هیچ کدام از پیروان مذاهب به صرف مذهب و عقیده را نمی دهند باشد. شیعه و سنی هر دو بعد از اتفاقات اخیر در دهه گذشته به این نتیجه رسیده اند که تفکر وهابی گری و وهابیت نمی تواند الگوی مناسبی برای جهان اسلام باشد بلکه امت اسلامی ضربه ای که از این تفکر خورده است چه شیعه و چه سنی در تاریخ اسلام بی سابقه بوده و به این زودی ها قابل ترمیم نیست.
استاد حوزه و دانشگاه خراسان در پایان گفت: از همه تندروهای دو طرف درگیر در مسائل به اصلاح عقیدتی تقاضا می شود با تحقیقات میدانی به این نتیجه برسند که با وحدت حول محور قرآن و لایت اهل بیت (ع) و اصول اصلی مورد توافق فرق ومذاهب و ایجاد نظم دینی بهترین الگو را برای نظم نوین جهانی خواهند داشت و با استفاده از فرهنگ غنی اسلامی شرق و غرب را در برابر تفکر عقلانی خود تسلیم خواهند کرد. که این اصل راه است و آن روز انشاء الله خواهد آمد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 4