رییس جمهور در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی: هلال شیعه و سنی نداریم/ با بمب و موشک نمی توان برای آینده یک ملت تصمیم گرفت

رییس جمهور در کنفرانس وحدت اسلامی

 رییس جمهور در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تاکید بر لزوم همگرایی و انسجام جهان اسلام و کنار گذاشتن اختلافات، گفت: هلال شیعه و سنی نداریم هویت همه ما اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور امروز یکشنبه در بیست و نهمین همایش بین‌المللی وحدت اسللامی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امروز ما در وضعیتی هستیم که کشورهای اسلامی بر کشورهای دیگر حمله کرده و بمب و موشک بر سر مردم آن می‌ریزد یا گروه‌هایی به نام اسلام بر روی مسلمانان تیغ می‌کشند.

 

وی افزود: امروز کشتار مسلمانان به دست کسانی اتفاق می‌افتد که ادعای اسلام دارند و بر پرچم آنها نام الله و پیامبر اکرم نقش بسته شده است، شاید هیچ زمانی تصور نمی‌کردیم که تعدادی اندک در دنیای اسلام به صورت عملی و زبانی اسلام را دین کشتار و خشونت معرفی کنند.

 

هلال شیعه و سنی نداریم، بدر اسلامی داریم

رییس جمهور عنوان کرد: امروز با توجه به شرایط حساس منطقه و دنیای اسلام ما باید رسالت سنگینی بر دوش خود احساس کنیم، هویت ما اسلامی است و آنچه درباره هلال شیعه گفته می‌شود غلط است ما هلال شیعه و سنی نداریم ما یک بدر اسلامی داریم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی اظهار داشت: مسلمانان باید با هم متحد باشند، امروز صاحبنظران، اندیشمندان، مسئولان فرهنگی کشورهای اسلامی باید به این مساله فکر کنند که ویرانی سوریه به نفع چه کسی است، اگر ما خیابان‌ها و بنای سوریه را تخریب کردیم و یا آثار تمدنی آن کشور را از بین بردیم و اگر نفت مردم سوریه را دزدیده و به دیگران فروختیم و اگر کشوری که در کنار متجاوز اصلی منطقه یعنی اسرائیل سال‌ها ایستاده و مقاومت کرده تضعیف کردیم این مسئله به نفع کیست؟

 

چه کسانی از تضعیف و تخریب سوریه نفع می برند

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا تضعیف سوریه به نفع دنیای اسلام است؟ بیان داشت: آیا تضعیف سوریه به نفع همسایگان مسلمان این کشور است؟ آیا تخریب سوریه موجب بنای ترکیه، اردن، عربستان، قطر، امارات یا دیگر کشورها می‌شود؟ آیا جز اسرائیل کسی از ویرانی سوریه یا جنگ در عراق خوشحال می‌شود.

 

رییس‌جمهور در خصوص خشونت و ترورهای امروز دنیا، ابراز کرد: امروز ۸۴ درصد خشونت، ترور و آدم‌کشی در دنیای اسلام و در آفریقا، شمال آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا رخ می‌دهد، آیا ما مسلمان‌ها در برابر خون مسلمان‌های دیگر مسئول نیستیم و نباید پاسخگو باشیم؟ آیا مورد قبول است که پول نفت مسلمانان را به آمریکا بدهیم و بمب و موشک بخریم و بر سر مردم بیچاره یمن بریزیم؟ آیا این قابل قبول است که موشک‌های ضد زره از آمریکا بخریم و آن را در اختیار داعش و جبهه ‌النصره و دیگر گروهک‌های تروریستی ضد اسلام بگذاریم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: چرا ما باید در برابر این همه کشتار و خونریزی سکوت کرده‌ یا به نفع کسانی که عامل اصلی خونریزی هستند عمل ‌کنیم، این مساله برای دنیای اسلام شرم‌آور است که مسلمانان اعم از زن و مرد در زمستان سرد به کشوری غیر اسلامی پناه ببرند و آن کشور آنان را پشت دروازه نگه دارد.

 

باید جلوی خشونت فکری و گفتمانی بایستیم

وی افزود:‌ ما باید جلوی خشونت فکری و گفتمانی ایستادگی کنیم ظلم امروز صرفا علیه مسلمانان اعم از مردم یمن،‌ عراق،‌ لیبی، سوریه نیست بلکه ظلم بر چهره اسلام رحمانی است، در حالی که اسلام دین محبت و برادری است و پیامبر اسلام را به حسن خلق معرفی کردند.

 

رییس جمهور ابراز کرد: امروز ما چاره‌ای جز اتحاد نداریم بنابراین از همه کشورهای اسلامی منطقه که بر سر همسایگان خود بمب و موشک زدند دعوت می‌کنم که راه صحیح و درست را در پیش گرفته و به وضعیت مسلمانان توجه داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی عنوان کرد: اگر کشورهای اسلامی که از آمریکا بمب و موشک خریدند همان پول را میان فقرای کشورهای اسلامی تقسیم می‌کردند دیگر گرسنه‌ای وجود نداشت که به گروهک‌هایی نظر داعش بپیوندد.

 

سال ها از وحدت سخن گفتیم اما اتفاقی نیفتاده است

وی افزود: سال‌ها از وحدت سخن گفتییم اما وحدت دنیای اسلام بدون اتصال اقتصادی دنیای اسلام به یکدیگر امکان‌پذیر نیست، مگر می‌شود اقتصاد، فرهنگ، علم و دانش، دانشگاه‌های ما به دنیای غیر اسلام متصل باشد و آنگاه از وحدت و اتحاد و برادری سخن بگوییم.

 

رییس‌جمهور در ادامه گفت: صرفا با سخن گفتن برادری ایجاد نمی‌شود، مگر پیامبر اسلام در مدینه تنها با کلام حکومت کرد، عالمان دینی، صاحبان منبر، صاحبان تریبون، مدرسان دانشگاه‌ها و مدرسان حوزه‌های علمیه باید با کلام،‌ گفتمان و تبلیغ خود کاری کنند تا در برابر تروریسم سد محکمی ایجاد کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی عنوان کرد: بعد از حمله مغول‌ها همین عالمان و محققان با فرهنگ گفتمانی حاکمان مغول را به مروج احکام اسلام و سازنده مساجد تبدیل کردند، ما باید فکر جوانان دنیای اسلام را تصرف کنیم، ما باید تصویر اسلام در افکار عمومی جهان تصحیح کنیم.

 

در این دولت هر مشکلی با مذاکره قابل حل است

وی افزود: ما از ابتدا به دنیا نشان دادیم که خواستار جهان عاری از خشونت هستیم و اینکه در این دولت هر مشکلی پای میز مذاکره با گفتمان قابل حل است، ما با مذاکره توانستیم در برابر قدرت های بزرگ جهانی اختلافی را که سال‌ها در بین ما و آنها در حال تشدید بود را مهار کنیم و پای میز مذاکره پیچیده‌ترین مسئله سیاسی بین‌المللی را به نفع همه طرف‌های مذاکره در منطقه و جهان تبدیل کردیم.

 

رییس جمهور بیان داشت: رقبا و همسایگان ما را ترسانده و گفتند ایران در حال ساخت بمب‌های اتمی است بنابراین نفت ما را تحریم کردند، اما بعد از  ۱۲ سال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که مواد هسته‌ای ایران در مسیر نظامی نیست که پرونده گذشته ایران به طور کامل بسته شد پس می‌توان در دنیای امروز با منطق و استدلال مشکلات عظیم و پیچیده را با مذاکره حل و فصل کرد.

 

همه باید در برابر قدرت ملت ها سر تواضع فرود آورند

 

وی افزود: راه حل پای میز مذاکره نشستن و با هم سخن گفتن است؛ گروهک‌های تروریستی به نفع هیچ کس نیست، نمی‌توان با بمب و موشک کشوری را تغییر داد زیرا آینده کشورها در دست ملت‌ها است، هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند برای آینده حکومت یک ملت تصمیم بگیرد بنابراین باید همه در برابر قدرت ملت‌ها سر تواضع فرود آوریم.

 

رییس جمهور بیان داشت: برای پاسخ به ندای پیامبر(ص) باید همه با هم با وحدت فریاد پایان خشونت و معرفی اسلام رحمانی و سیره پیامبر برای جهانیان را در پیش بگیریم و باید به یکدیگر نزدیک شده و برای آینده دنیای اسلامی که به نفع همه ملت‌های اسلامی باشد کار کنیم.

 

تنها با وحدت می توان امت واحده اسلامی ساخت

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: ما باید قبل از دیگران، تجربه علمی‌ خود را به یکدیگر تقدیم کنیم، و روابط اقتصادی باهم داشته باشیم و بیش از دیگران به فکر فقرای دنیای اسلام باشیم، ما باید پیش از دیگران چهره واقعی اسلام را در عمل، زبان و گفتمان به جهانیان معرفی کنیم و این اقدامات گرچه دشوار است، اما هم شدنی و هم وظیفه ماست.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما صرفا یک هفته وحدت نداریم بلکه تمام روزهای ما باید روزهای وحدت باشد، بلکه با وحدت و اتحاد ما است که دشمنان اسلام از اهداف شان دور خواهند شد، ما با وحدت می‌توانیم امت واحده اسلامی را بسازیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 9 =