بازتاب اعدام شیخ «نمر باقر النمر» در رسانه‌های جهان اعدام روحانی شیعه خشم خاورمیانه را برانگیخت

اعدام ناگهانی رهبر شیعیان عربستان واکنش‌های گسترده‌ای در سراسر جهان به همراه داشت و اکثر جهان این اقدام را اشتباهی بزرگ توصیف کردند.

 

وزارت کشور عربستان صبح امروز با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان خبر داد.

شبکه خبری «العربیه»، خبر داد بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه ۴۶ متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شده‌اند روز شنبه (امروز) در ۱۲ منطقه در عربستان اجرا شده است.

اعلام خبر اعدام شیخ نمر واکنش‌های زیادی در سراسر جهان از جمله رسانه‌های انگلیسی زبان به همراه داشت:

روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی در واکنش به اعدام «نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان عنوان کرد که اعدام روحانی شیعه، خشم خاورمیانه را برانگیخت.

در این گزارش به اعدام ناگهانی این رهبر شیعیان اشاره کرد و نوشت که نمر برای مدت‌ها بعنوان پرسروصداترین رهبر شیعیان در استان «قطیف» واقع در شرق عربستان بود که تمایل داشت تا به صورت آشکارا خاندان سلطنتی آل سعود را مورد انتقاد قارر دهد و خواستار انتخابات بود.

گاردین ادامه داد که با اینحال، این رهبر شیعیان عربستان بسیار مراقب بود که از تقاضا برای هرگونه خشونت دوری کند اما وزارت کشور عربستان او را متهم کرد که پشت حملات به پلیس است.

این روزنامه انگلیسی نوشت که اعدام شیخ نمر در میان ۴۶ نفر دیگر که به اقدامات تروریستی و فتنه‌جویی متهم شده بودند، خشم کشورهای خاورمیانه را برانگیخت.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز روز شنبه ضمن انتقاد از اعدام شیخ باقر النمر النمر روحانی برجسته سعودی، تأکید کرد که فرآیند بررسی اتهامات وی، غیرعادلانه بوده است.

  گاردین همچنین در گزارشی با عنوان «شیخ نمر النمر؛‌ روحانی شیعه که خاری در چشم رژیم سعودی بود»، نوشت: «نمر که اعدام او موجی از محکومیت در مناطق مختلف را به دنبال داشته است، به صورت واضح حامی اعتراضات و تظاهرات‌های دموکراسی‌خواهانه بود».

روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در بازتاب این خبر به اظهارات «نوری المالکی» نخست‌وزیر سابق عراق اشاره کرد که گفته بود که اعدام روحانی برجسته عربستان سعودی بر پایان دولت عربستان تأکید می‌کند.

مالکی در اینباره گفت: «ما به شدت این اقدامات نفرت‌انگیز فرقه‌ای را محکوم می‌کنیم و تأکید می‌کنیم که جرم اعدام شیخ نمر، رژیم سعودی را سرنگون می‌کند همانطور که جرم اعدام شهید محمد باقر صدر، صدام حسین را سرنگون کرد».

پایگاه «المنار» نیز گزارش کرد که اعدام شیخ نمر واکنش‌های همراه با خشم هیأت‌های حقوق بین‌الملل را برانگیخت که اکثر آنها عربستان سعودی را به دلیل عدم توجه به مسائل حقوق بشری محکوم کردند.

در این گزارش آمده است که هیأت‌های حقوق بشری جامعه بین‌الملل تأکید کردند که عربستان سعودی به صورت مسمتر سیاست‌های سرکوبگرانه‌ای را اجرا می‌کند که آزادی بیان و گردهمایی‌ها را در نطفه خفه می‌کند.

شبکه «یورونیوز» با انعکاس این خبر نوشت که عربستان سعودی رهبر شیعیان این کشور را به همراه ۴۶ نفر دیگر اعدام کرد و برادر این روحانی شیعه ابراز امیدواری کرده است که هرگونه واکنش به این اقدام سعودی‌ها، همراه با صلح باشد.

روزنامه «اکونومیک تایمز» به نقل از شبکه «السومریه» در واکنش به اعدام این روحانی شیعه گزارش کرد که اعدام شیخ «نمر باقر النمر» با هدف دامن زدن به نزاع سنی و شیعه صورت گرفته است و «منطقه را به آتش می‌کشاند».

در این گزارش، به اظهارات یک حقوقدان از ائتلاف شیعه عراق اشاره کرد و نوشت: «این اقدام صورت گرفته توسط خاندان آل سعود با هدف آتش‌افروزی در منطقه صورت گرفته است و جنگ قومی میان شیعه و سنی را تحریک می‌کند».

پایگاه «اسپوتنیک» نیز در بازتاب اعدام شیخ نمر گزارش کرد «برادر روحانی شیعه اعدام شده خواستار واکنش آرام شد».

در این گزارش آمده بود که «محمد النمر» برادر شیخ نمر باقر النمر که روز شنبه توسط مقامات سعودی اعدام شد، در یک اظهارنظر تلفنی، خواستار واکنش آرام و صلح‌آمیز به اعدام شیخ نمر شد.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز در واکنش به خبر اعدام شیخ نمر به اعتراضاتی اشاره کرد که در «بحرین» برگزار شد و مأموران پلیس به معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

در این گزارش آمده است که معترضان که عکس‌هایی از روحانی شیعه را در دست داشتند در خیابان‌های بحرین به اعدام شیخ نمر اعتراض کردند اما مأموران پلیس با گاز اشک‌آور از آنها استقبال کردند.

ایندیپندنت ادامه داد که صدها خودروی زرهی به قطیف عربستان فرستاده شده تاهرگونه اعتراض به اعدام شیخ نمر را مهار کنند و این در حالی است که به سمت معترضان بحرینی  گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

ایندیپندنت با اشاره به تظاهرات علیه اعدام نمر گزارش کرد که این نگرانی وجود دارد که اعدام این روحانی شیعه، به تنش‌هایی در خاورمیانه منجر شود.

شبکه  اسکای نیوز نیز گزارش کرد، «هیلاری بن» وزیر خارجه در سایه انگلیس در واکنش به اعدام رهبر شیعیان عربستان توسط مقامات سعودی گفت که این یک اقدام کاملا اشتباه بود.

روزنامه انگلیسی «اکسپرس» نیز عنوان کرد که عربستان سعودی ۴۷ نفر از جمله یک روحانی برجسته شیعی را به اتهامات تروریستی اعدام کرد.

در این گزارش آمده است، شیخ نمر عالیرتبه‌ترین قربانی این اعدام‌ها بود که ظاهراً به واسطه ترغیب به مداخله خارجی در عربستان سعودی اعدام شد.

در این گزارش همچنین به تأکید برادر نمر برای دوری از هرگونه واکنش خشونت‌آمیز و ترغیب به اعتراض صلح‌آمیز اشاره شده است.

خبرگزاری رویترز نیز در انعکاس این خبر اظهارات یک قانونگذار عراقی را منتشر کرد که گفته بود، اعدام شیخ نمر در واقع در راستای منافع تکفیری‌های داعش بوده است.

شبکه «صدای آمریکا» نیز در بازتاب خبر اعدام این روحانی برجسته شیعه به بخشی از اظهارات یک شیعه لبنانی اشاره کرد که هشدار داده بود این اقدام سعودی واکنش‌هایی را به همراه خواهد داشت.

این روحانی لبنانی تأکید کرد: این یک جرم در سطح انسانی است و در روزهای آینده پیامدهایی را به همراه خواهد داشت.

پایگاه «بلومبرگ» گزارش کرد که شیخ نمر به واسطه وعظ‌های انتقادی از حاکمان سنی عربستان سعودی معروف بود و گرچه عربستان سعودی تا حد زیادی از ناآرامی‌هایی که در سراسر جهان عرب در سال ۲۰۱۱ فراری بود اما اقلیت شیعه به صورت گهگاه اعتراضاتی برگزاری می‌کردند و با نیروهای امنیتی درگیر می‌شدند. داعش نیز از این خط اشتباه بهره‌برداری کرد و سال گذشته به مساجد شیعیان حمله کرد.

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» نیز گزارش کرد که اعدام‌های روز شنبه در میان تشدید جنگ لفظی بین عربستان و داعش که خواستار حمله به عربستان شده بود، اعلام شد.

در این گزارش آمده است که اعدام شیخ‌ نمر ممکن است تنش‌هایی میان عربستان و ایران را افزایش دهد.

روزنامه انگلیسی میرور گزارش کرد که روحانی شیعه به همراه ۴۶ نفر دیگر به دلیل تروریسم همگی در یک روز در عربستان اعدام شدند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نیز گزارش کرد که اعدام شیخ نمر واکنش‌های تؤام با خشم را از سراسر جهان شیعه از جمله ایران به همراه داشت.

در این گزارش آمده است که اعدام شیخ نمر خطر تجدید ناآرامی در بین شیعیان عربستان را به همراه دارد. این اقدام واکنش شدید ایران را به همراه داشت که در گذشته نیز هشدار داده بود که اعدام نمر هزینه سنگینی برای عربستان به همراه خواهد داشت.

واشنگتن‌پست نوشت که اعدام این شیخ شیعه ممکن است ناآرامی‌هایی را در کشور بحرین به همراه داشته باشد و هم‌اکنون نیز اعتراضات به اعدام نمر در این کشور در جریان است.

شبکه‌های راشاتودی، فاکس‌نیوز و سی ان ان نیز هرکدام به صورت جداگانه بازتابی از اعدام این روحانی شیعه در عربستان منعکس کردند و عنوان کردند که روحانی شیعه در بین ۴۶ نفر دیگری بود که عربستان سعودی از اعدام آنها خبر داد.

در این گزارش آمده است که عربستان که یک کشور خاورمیانه است، صبح امروز افرادی را متهم به شرکت در فعالیت‌های تروریستی کرد و تمامی آنها را اعدام کرد.

طبق این گزارش در بین افرادی که اعدام شده‌اند، شیخ نمر به چشم می‌خورد و رقیب منطقه‌ای عربستان، ایران، هشدار داده است که اعدام نمر هزینه سنگینی برای عربستان به همراه داشته باشد.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز در بازتاب این خبر نوشت که اعلام حکم اعدام ۴۷ نفر بعد از آن صورت گرفت که گروههای حقوق بشری اعلام کردند که عربستان در سال ۲۰۱۵، ۱۵۷ نفر را اعدام کرده است و آمار سربریدن در این کشور در ۲۰ سال اخیر به بالاترین حد رسیده است.

 






یک نظر برای بازتاب اعدام شیخ «نمر باقر النمر» در رسانه‌های جهان اعدام روحانی شیعه خشم خاورمیانه را برانگیخت

  1. لعنت خدا بر قابیلیان عالم حرامیان دین اسلام کسانی که علماء و اهل دین را به شهادت میرسانند عربستان نه تنها با به شهادت رساندن مومنین دین راهی از پیش نمیبردبلکه روز به روز در جهان خارو ذلیل تر خواهدشد عربستان بجای هدر دادن میلیاردها دلار ۱پنجم این پول را خرج اسلام و مسلمین میکرد به تمام اهدافش میرسید پول برای کشتن انسانها بیهوده است بجز زیاد کردن دشمنان چیزی در بر ندارد با به شهادت رساندن این عالم ربانی تیر خلاص به پیشانی وهابیت زد و برای همیشه دفتر نابودی وهابیان را امضاء کرد عکس زیبای این مجاهد در هر جا قلب وهابیان را از کار می اندازد و آنان را سر افکنده میسازد و موجب این میشود در هر نقطه از جهان ما وهابیان را به درک واصل کنیم من قسم خورده ام تا یک میلیون وهابی نکشم سلاح خود را زمین نخواهم گذاشت ریخته شدن بناحق خون این مجاهد کبیر موجب شناخت چهره پلید وهابیان بی دین شد و اسلام واقعی در تمام جهان سر زنده تر شود از این به بعد وهابیان باید فاتحه راحت زندگی کردن را به گور ببرنند
    دوباره واژه به چشمان من سپید شده
    برای « شیخ نمر » شعر هم شهید شده

    دوباره روی سر نیزه می رود سرها
    دوباره دوره سر مستی یزید شده

    خدای عزوجل! قفل کرده ام، شیطان
    به کعبه خیمه زده، صاحب کلید شده

    شبیه « شیخ نمر » آسمان نمی میرد
    اگر که خاک خدا بیشتر پلید شده

    حدیث کهنه ی « قابیل » بود با « هابیل »
    که در روایت ما با خدا جدید شده

    نخوانده است بجز یا « محول الاحوال »
    برای « شیخ نمر » تازه عید شده

    آنهایی که صلح امام حسن و جام زهر را بیان می‌کنند بیسواد هستند. متن صلح امام حسن این است که رژیم معاویه نامشروع است و باید سالیانه پول‌‌هایی به طرفداران اهل بیت داده می‌شد و حتی پس از توافق امام حسن فرمودند اگر با من همراهی می‌کردند تا آخر می‌جنگیدم؛ کجای این توافق سازش بوده است؟ http://http://aaaali110.loxblog.com/post/329/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 3 =