اسلام آمریکایی؛ تهدید امروز جهان اسلام

امروز استکبار چون از رویارویی مستقیم با جهان اسلام عاجز مانده است، گسترش فرهنگ اسلام آمریکایی را دنبال می کند. اسلامی که امام خمینی(ره) آنرا اسلام سرمایه داری، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام جدایی دین از سیاست، اسلام سکوت و سازش، اسلام مقدس مآب ها و حجتیه ای ها و آخوندهای درباری متهجر و در خدمت سیاستهای استکباری معرفی می کند.


 

اصطلاح اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی برای اولین بار توسط امام خمینی (ره) وارد ادبیات سیاسی معاصر شد. اصطلاحی که در زمان ائمه اطهار (ع) نیز تحت عنوان اسلام علی (ع) و اسلام معاویه و یا حتی بعدتر از آن تحت عنوان اسلام امام حسین (ع) و اسلام یزید مطرح بوده است. بنیانگذار انقلاب اسلامی ماه های آخر حیات مادی خویش نسبت به ترویج اسلام آمریکایی در مقابل اسلام ناب محمدی هشدار داده و ضمن سخنان و پیام هایی ویژگی های این دو نوع اسلام را تبیین نمودند که به عنوان مثال می توان به پیام قطع نامه ۵۹۸، فرمان تشکیل بسیج دانشجویی، پیام به هنرمندان و منشور روحانیت اشاره کرد.

در بخشی از پیام امام خمینی به روحانیت، امام خمینی(ره) مقابله با انحراف را یکی از وظایف اصلی روحانیون نام می برند و می گویند:«ترویج تفکر شاه سایه خداست و یا با گوشت و پوست نمی توان مقابل توپ و تانک ایستاد و یا اینکه ما مکلف به جهاد و مبارزه نیستم و یا جواب خون مقتولین را چه کسی می دهد و از همه شکننده تر شعار گمراه کننده حکومت قبل از ظهور امام زمان باطل است و هزاران انقلت دیگر، مشکلات بزرگ و جانفرسایی بودند که نمی شد با نصیحت و مبارزه منفی و تبلیغات جلوی آن ها را گرفت تنها راه حل مبارزه و ایثار خون بود که خدا وسیله اش را آماده نمود. علما و روحانیت متعهد سینه را برای مقابله با هر تیر زهرآگینی که به طرف اسلام شلیک می شد آماده نمودند و به مسلخ عشق آمدند.»

امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی همچنین در پیامی به ملت مسلمان و علمای پاکستان در شهریورماه سال ۱۳۶۷ با اشاره به مختصات و ویژگی های اسلام آمریکایی و تفاوت آن با اسلام ناب محمدی (ص) تاکید می کنند: «بزرگترین فرق روحانیت و علمای متعهد اسلام با روحانی‌نماها در همین است که علمای مبارز اسلام همیشه هدف تیرهای زهرآگین جهانخواران بوده‌اند و اولین تیرهای حادثه قلب آنان را نشانه رفته است؛ ولی روحانی نماها در کنف حمایت زرپرستان دنیاطلب، مروّج باطل یا ثناگوی ظلمه و مؤید آنان بوده‌اند.
تا به حال یک آخوند درباری یا یک روحانی وهابی را ندیده‌ایم که در برابر ظلم و شرک و کفر، خصوصاً در مقابل شوروی متجاوز و امریکای جهانخوار ایستاده باشد. همان‌گونه که یک روحانی وارستۀ عاشق خدمت به خدا و خلق خدا را ندیده‌ایم که برای یاری پابرهنگان زمین لحظه‌ای آرام و قرار داشته باشد و تا سر منزل جانان علیه کفر و شرک مبارزه نکرده باشد. و عارف حسینی اینگونه بود. و ملتهای اسلامی حتماً دلیل این واقعه را دریافته‌اند که چرا در ایران «مطهری»ها و «بهشتی»ها و شهدای محراب و سایر روحانیون عزیز، و در عراق «صدر»ها و «حکیم»ها و در لبنان «راغب‌حرب»ها و «کُرّیم»ها، و در پاکستان «عارف‌حسینی»ها، و در تمامی کشورها روحانیون درد آشنای اسلام ناب محمدی ـ صلی‌اللّه‌ علیه‌و‌آله ـ هدف توطئه و ترور می‌شوند.

امروز استکبار شرق و غرب چون از رویارویی مستقیم با جهان اسلام عاجز مانده است، راه ترور و از میان بردن شخصیتهای دینی و سیاسی را از یک طرف و نفوذ و گسترش فرهنگ اسلام امریکایی را ازطرف دیگر به آزمایش گذاشته‌اند. ای کاش همۀ تجاوزات جهانخواران همانند تجاوز شوروی به کشور مسلمان و قهرمان‌پرور افغانستان علنی و رودررو بود تا مسلمانان ابهت و اقتدار دروغین غاصبین را در هم می‌شکستند؛ ولی راه مبارزه با اسلام امریکایی از پیچیدگی خاصی برخوردار است که تمامی زوایای آن باید برای مسلمانان پابرهنه روشن گردد؛ که متأسفانه هنوز برای بسیاری از ملتهای اسلامی مرز بین «اسلام امریکایی» و «اسلام ناب محمدی» و اسلام پابرهنگان و محرومان، و اسلام مقدس‌نماهای متحجر و سرمایه‌‌داران خدانشناس و مرفهین بی درد، کاملاً مشخص نشده است. و روشن ساختن این حقیقت که ممکن نیست در یک مکتب و در یک آیین دو فکر متضاد و رودررو وجود داشته باشد از واجبات سیاسی بسیار مهمی است.»

امام خمینی در این بیانات اسلام ناب محمدی را اسلام آمیخته با سیاست، اسلام مبارزه و ستیز با استکبار، اسلام عدالتخواه، اسلام ظلم ستیز و عدم سازش با سختی ها، اسلام مبارزه و اسلام ساده زیستی می دانند و در مقابل ویژگی های اسلام آمریکایی را گوشزد می کنند. امام خمینی اسلام امریکایی را اسلام سرمایه داری، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان و فرصت طلبان، اسلام جدایی دین از سیاست، اسلام سکوت و سازش، اسلام مقدس مآب ها و حجتیه ای ها، اسلام کناره گیران و اشکال تراشان و آخوندهای درباری متهجر و در خدمت سیاستهای استکباری معرفی می کنند.

در همین راستا آیت الله کعبی در گفتگو با مهر، می گوید: اسلام آمریکایی اسلامی است که زیر پرچم آمریکا و رهبری نظام سلطه قرار دارد و تسلیم پروژه ها و نقشه ها و برنامه های آمریکایی می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه اسلام آمریکایی فقط مظاهر ظاهری اسلام را در بردارد، افزود: اسلام آمریکایی اسلام شکلی و بدون محتواست. اسلامی که فقط به ظواهر اکتفا می کند و اسلامی است که از هرگونه محتوا، تمسک به ارزشهای اسلامی، پیشرفت و تمدن اسلامی به دور است.

آیت الله کعبی، اسلام عدالتخواه، ظلم ستیز و آمیخته با سیاست را اسلام حقیقی و مورد نظر امام خمینی نام برد و گفت: اعتقاد به جدایی دین از عقلانیت، جدایی دین از حاکمیت و سیاست، بی توجهی به عدالت اسلامی و تمدن سازی از شاخصه های اسلام آمریکایی است.

اگر بخواهیم در بیانی کوتاه اسلام آمریکایی را تعریف کنیم باید بگوییم؛ هر نوع تفسیری از اسلام که غیر از اسلام ناب باشد، حتی اگر آن راه در ظاهر ضد آمریکایی و کمونیستی باشد. این اسلام بر خلاف تاکیدات فراوان قرآن و احادیث نبوی هیچگاه در کنار مظلوم قرار نمی‌گیرد، خود را کنار می کشد و صرفا به دنبال منافع خود و ابرقدرت‌هاست.

در بخشی از پیام امام خمینی معروف به منشور روحانیت آمده است: «من به طلاب عزیز هشدار می دهم که علاوه براینکه باید مواظب القائات روحانی نماها و مقدس معاب ها باشند از تجربه تلخ روی کار آمدن انقلابی نماها و به ظاهر عقلای قم که هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتی نکرده اند عبرت بگیرند که مبادا گذشته تفکر و خیانت آنان فراموش و دلسوزی های بی مورد و ساده اندیشی ها سبب مراجعت آنان به پست های کلیدی و سرنوشت ساز نظام شود.»

سازمان مجاهدین خلق را می توان از نمونه های اسلام آمریکایی نام برد، این سازمان که بر مبنای تفکر التقاطی مارکسیسم و اسلام به وجود آمده بود با چهره ای اسلامی وارد مبارزات انقلاب اسلامی گردید و در نهایت با اینکه داعیه ی چپ بودن داشت در دامان آمریکا فرو غلتید و از آنجا همسو با رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی بیانیه صادر کرده و از هر فرصتی برای چنگ اندازی به صورت اسلام و انقلاب استفاده می کردند.

آیت الله کعبی با اشاره به نمونه هایی از اسلام آمریکایی در دنیای امروز، گفت: اسلامِ خواهان لیبرالیسم از سویی و اسلامِ داعش، القاعده و گروه های تکفیری از سویی دیگر دو روی سکه اسلامِ آمریکایی هستند تا این دین را از تمدن سازی و تحقق اهداف بلند اسلامی دور سازند.

اما گروههای تکفیری که امروزه شاهد بروز و ظهور آنان در منطقه هستیم نوع دیگر اسلام آمریکایی هستند. در دو دهه اخیر شاهد گرایش جهانی مردم به اسلام هستیم و همین امر باعث شده است که نظام سلطه از توطئه اسلام هراسی برای مقابله با موج اسلام خواهی استفاده کند، موضوعی که می تواند به لحاظ هنجاری موازنه قدرت را برای آن‌ها به هم بزند، بنابراین این کشورها تلاش می کنند تا با شیوه های مختلف چهره اسلام را مخدوش سازند؛ لذا با ایجاد گروه های تندرو و تروریستی مانند القاعده و داعش درصدد زشت جلوه دادن چهره اسلام و همچنین ایجاد اختلاف داخلی میان مسلمانان هستند.

آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی نیز با اشاره به اهداف دشمن از تشکیل گروهگ‌های تروریستی داعش می گوید: «این‌ها در تلاش هستند چهره داعش را به عنوان مظهر اسلام در جهان معرفی کنند و با این اقدام به اسلام و شیعه ضربه بزنند. با معرفی داعش به عنوان مظهر اسلام در تلاش هستند اروپا را نسبت به اسلام بدبین کنند و سپس به اختلاف بین سنی و شیعه بپردازند و جامعه جهانی را نسبت به بیداری اسلامی بدبین کنند که در این راستا باید با اتحاد و همفکری علما برنامه‌ای برای برگرداندن فتنه دشمنان به سمت خودشان داشته باشیم.»

همچنین رهبر معظم انقلاب در دیدار قاریان، حافظان و اساتید قرآنی در تیرماه ۹۳ بیان داشتند: «امروز دشمنان اسلام در پوشش اسلام با اسلام مقابله می کنند؛ همان تعبیرى که امام بزرگوار ما (رضوان الله تعالى علیه) فرمود: اسلام آمریکایى، در مقابل اسلام ناب محمّدى.
اسلام آمریکایى، اسلامى است که با طاغوت می سازد، با صهیونیسم می سازد، در خدمت هدفهاى آمریکا قرار می گیرد، ظاهر آن هم اسلام است، اسم آن هم اسلام است، شاید بعضى از مراسم اسلامى را هم انجام می دهند؛ اگرچه آن‌طورى که انسان می شنود – حالا ما اطّلاع خیلى دقیقى نداریم – این کسانى که به نام اسلام، با شکل تعصّب‌آمیزى در برخى از کشورها – اخیراً در عراق و قبلاً در برخى از جاهاى دیگر – ظهور و بُروز پیدا کردند، خیلى هم پابند به احکام و شرایع دینى و وظایف دینىِ شخصى هم نیستند؛ امّا آنچه مسلّم است، در جهت کلّى قطعاً ۱۸۰ درجه در جهت مخالف اسلام حرکت می کنند. اسلام همراهى با دشمنان دین را، ولایت دشمنان دین را، ولایت مستکبرین را جزو چیزهایى دانسته است که مؤمن باید از آن بر کنار باشد؛ اَلَّذینَ ءامَنُوا یُقاتِلُونَ فى سَبیلِ‌الله وَ الَّذینَ کَفَرُوا یُقاتِلُونَ فى سَبیلِ الطّاغُوت؛ اگر شما با نام اسلام، در راه طاغوت حرکت می کنید، کشف بکنید که این اسلام، اسلام درست و حسابى‌اى نیست، اسلام واقعى نیست، یک‌جاى کار عیب دارد؛ امروز این‌جور است. البتّه انسان دستهاى دشمن را می تواند ببیند.»

ایشان با اشاره به شواهد و دلایل آشکار نقشِ حتمی و صحنه‌گردانیِ دست خبیث «سرویسهای جاسوسی دشمن» در ایجاد بلوا در برخی جوامع اسلامی از جمله عراق، تصریح کردند: «آنها هستند که دارند صحنه‌گردانى می کنند، کمااینکه انسان مشاهده می کند؛ نشانه‌ها و دلایل آنها هم آشکار است. اگر امّت اسلامى با معارف قرآن انس داشته باشد، بیشتر آشنا باشد، این‌جور حوادث کمتر پیش مى‌آید. ارتباط و اتّصال دلها به خدا مانع میشود از اینکه دلها به راه خدا خیانت کنند؛ که امیدواریم این پیش بیاید.»

همانگونه که رهبران هوشمند و با بصیرت ایران به درستی توطئه استکبار را در گسترش فرهنگ اسلامی آمریکایی به منظور اسلام هراسی و ایجاد اختلاف میان مسلمانان پیش بینی و نسبت به آن هشدار داده اند، امروز در مقابل توطئه ها و نقشه های شوم استکبار برای ضربه زدن به چهره اسلام و تحریف اسلام ناب محمدی،  ملت های مسلمان نیز باید هوشیار باشند. امت اسلامی باید با نگاهی بلند و فراگیر به مهمترین موضوعات مرتبط با جهان اسلام همچون اتحاد مسلمین، پرهیز از نزاع های مذهبی، شناخت دشمن واقعی و نگاه هوشمندانه به تفاوت میان اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی، ضمن پرهیز از هرگونه اختلافات مذهبی و فرقه ای با حفظ وحدت در راستای پیاده کردن احکام الهی در جوامع اسلامی و معرفی چهره حقیقی و رحمانی اسلام که انسان ها را دعوت به آزادی، عزت و شرف می کند، قدم بردارند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 12