آیت‌الله جوادی آملی: جنایت و مظلوم‌کشی خوی آل‌سعود شده است

آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این که همواره در برابر انبیای الهی، رفاه ‌زدگان می‌ایستادند، گفت: خوی آل‌سعود سابقه هم داشته است، که امیدواریم خدای سبحان اگر آل‌سعود قابل هدایت نباشند، این آل‌سعود آلوده را منقرض کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، امروز دوشنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار می‌شود در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف گفت: در سوره مبارکه بقره فرمود هر کس راه خلیل حق، حضرت ابراهیم(ع) را طی نکند، سفیه است، این نشان می‌دهد که وجود مبارک حضرت ابراهیم(ع) بر اساس منطق و عقلانیت حرکت کرد و دین او دین عقلانیت است، یعنی کسی که راه حضرت ابراهیم(ع) را نرود سفه خود را پرورش داده است.

وی با اشاره به این حدیث که عقل آن است که انسان با آن خدای رحمان را عبادت کند و بهشت را با آن کسب کند، اظهار کرد: اگر کسی با عقل نتوانست بهشت را به دست بیاورد، سفیه است، هیچ عاقلی از بهشت محروم نیست، خداوند به ما فرمود که بر اساس عقل باید چیزی را بپذیریم و بر اساس عقل چیزی را رد کنیم.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «وَإِذْ قَالَ إِبْرَ‌ٰهِیمُ لِأَبِیهِ وَقَوْمِهِۦٓ إِنَّنِى بَرَآءٌۭ مِّمَّا تَعْبُدُونَ ﴿٢۶﴾ إِلَّا ٱلَّذِى فَطَرَنِى فَإِنَّهُۥ سَیَهْدِینِ ﴿٢٧﴾»، اظهار کرد: ما نیز می‌توانیم راه ابراهیم خلیل را طی کنیم، آن حضرت آمد و جلوی تقلید باطل را گرفت، تمام مشکلات اعراب و غیر از آن همین تقلید کورکورانه بود، خواستند چیزی را رد کنند، گفتند پدران ما این کار را نکردند و اگر خواستند چیزی را بپذیرند، می‌‌گویند پدران ما این کار را کردند.

وی گفت: توده مردم می‌خواهند جلویشان باز باشند، آن‌ها می‌خواهند هر چه دلشان می‌خواهد بکند و هر چه خواستند انجام دهند، این که انسان می‌گوید من هر چه می‌خواهم می‌کنم و هر چه می‌خواهم انجام می‌دهم، به همین دلیل است، اما عقل آن است که آن زانوی سرکش شهوت و غضب را در بخش عملی و زانوی سرکش خیال و وهم  را در بخش نظری عقال کند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: خدای سبحان به انسان قدرت داد که خود را مهار کند، آن وسیله‌ای که زانوی شتر جموح را می‌بندد، به آن عقال می‌گویند، خدای سبحان همچو قدرتی به انسان داد و انسان را که بدون سرمایه خلق نکرد، انبیا فرمودند عقل را به کار ببرید، جامعه را باید عقلانی کرد، هدف انبیا همین است.

وی با اشاره به دوران ظهور گفت: چه کاری حضرت ولی‌عصر(عج) می‌کند تا جامعه عقلانی شود، آن به ذهن انسان نمی‌آید، چه معجزه‌ای انجام می‌دهد که انسان بتواند جامعه عقلانی فکر کند، در ذهن انسان نمی‌گنجد، کنترل و اداره جامعه غیرعقلانی بسیار سخت است.

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: خیلی از کارهای عادی است که از علما ساخته است، اما برخی کارها از علما ساخته نیست، بلکه از کسانی ساخته است که قائم به عدل و قائم به علم باشند، قائم به عقل باشند، وقتی سخن از قضا و داوری و بگیر و ببند و بکش شد، در آن جا قاضی باید قائم به عقل باشد، هر عاقلی نمی‌تواند قاضی باشد، این کمال عقل در امام جماعت نیامده است، اما جماعت همین که عاقل باشد و سفیه نباشد کافی است.

وی با اشاره به حدیث «حبک للشیء یعمی و یصم»، ابراز کرد: انسان به چیزی که دل بسته است اجازه تصدیق حرف او و نقد حرف او را نمی‌دهد، عکس آن نیز صادق است، یعنی کسی که بغض کسی را دارد، حرف او را نمی‌شنود، این محبت در بخش نظری و عملی تأثیرگذار است، اما حب‌الله اگر پیدا شد، این چراغ است و حجاب نیست، محبت‌های دیگر رین است اما محبت خداوند نور است، وقتی کسی به خداوند علاقه‌مند بود هرگز از درک حق بازنمی‌ماند.

حضرت آیت‌الله جوادی اظهار کرد: این قاعده «حبک للشیء یعمی و یصم»، بر اساس حب دنیا است، این آثار محبوب است که در حب ظهور می‌کند، فرمود مترفون همه در برابر انبیا ایستادند، درباره پیامبر(ص) نیز فرمود گفتند چرا قرآن بر سرمایه‌داران مکه و مدینه نازل نشده است، این خوی آل‌سعود سابقه هم داشته است، که امیدواریم خدای سبحان اگر آل‌سعود قابل هدایت نباشند، این آل‌سعود آلوده را منقرض کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 8