حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: رأی دهندگان نیز در قبال اشتباهات منتخبان نالایق مسؤول‌اند

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان باید در انتخاب‌های سیاسی به خاطر حق الناسی که بر گردن دارد حق را معیار انتخاب قرار دهد، گفت: اگر انسان به خاطر منافعش به کسی رأی دهد و فرد موجب تضییع حقوق ملت شود انتخاب کننده نی مانند انتخاب شونده در زمینه کارهایی که او انجام می‌دهد مسؤول است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ظهر امروز در برنامه آستان بندگی رادیو معارف با بیان اینکه ۵۰۰ آیه سیاسی در قرآن کریم وجود دارد، گفت: اسلام یک دین سیاسی است و دیانت ما عین سیاست ما است.

 

وی افزود: عده‌ای برای اینکه اسلام را مانند مسیحیت منزوی کرده و آن را از عرصه زندگی اجتماعی حذف کنند می‌گویند اسلام ماهیت سیاسی ندارد در حالی که باید گفت این ۵۰۰ آیه به خوبی ماهیت سیاسی اسلام را تعیین می کنند.

 

مفسر قرآن کریم تصریح کرد: همانطور که آیات و روایات بیان می‌کنند سیاست یکی از پنج رکن اصلی اسلام بوده و مسلمان به عنوان یک مؤمن وظیفه دارد در عرصه سیاسی حضوری فعالی و پر شور داشته باشد.

 

وی افزود: به دلیل جنبه حق الناسی که بر گردن انسان است انسان باید در انتخاب های سیاسی خود حق را معیار قرار داده و انتخاب های خود را بر اساس حق و شایسته سالاری انجام دهد و در انتخاب های خود به دنبال منفعت خود یا یک گروه خاص نباشد بلکه منافع عامه مردم را در نظر بگیرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: کسی که بدون تحقیق فردی را که صلاحیت ندارد انتخاب کرده یا به خاطر منافعش به او رأی داده اگر انتخابش درست نباشد و فرد موجب تضییع حقوق ملت شود انتخاب کننده هم مانند انتخاب شونده در زمینه کارهایی که او انجام می‌دهد مسؤول است.
مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه در قرآن واژه کریم برای حق تعالی، برای قرآن برای جبرئیل و برای نبی اکرم (ص) ذکر شده است، گفت: در اینجا منظور کرامت عام و سرچشمه تمام کرامت ها است و همانطور که در روایت ها بیان شده کرائم القرآن طبق فرموده حضرت علی(ع) ائمه(ع) هستند که با رهبری امت و تشکیل حکومت سیاسی زمینه هدایت مردم را فراهم کرده و مانند ریشه‌هایی هستند که اگر مردم به آن‌ها متوسل شودند آن‌ها را به خدا می رسانند.

 

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با تأکید بر اینکه بزرگترین قسم خدا در قرآن قسم برای قرآن است، گفت: خداوند در قرآن قبل از اینکه بخواهد این قسم را یاد کنند به ستارگان و مدارهای آن‌ها که بسیار وسعت دارند سوگند یاد می‌کند و می‌فرماید قرآن کریم است و کتابی برای هدایت و تنها انسان‌های مؤمن و کسانی که روحی پاکی دارند می‌توانند این کتاب آسمانی را درک کنند.

 

وی یادآور دشد: بر اساس این آیات متوجه می‌شویم که میان کریم بودن و ولایت بر مردم ارتباط مستقیم وجود دارد بنابراین در عرصه سیاسی مردم باید رهبرانی را انتخاب کنند که کریم بوده و ترویج دهنده ولایت ائمه(ع) به عنوان کرائم القرآن باشند






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 10