نماز با تبلیغات مرسوم در جامعه و ضوابط اداری جا نمی افتد

حجت الاسلام سبحانی نیا
رییس ستاد اقامه نماز استان خراسان رضوی گفت: نماز در غالب تبلیغات مرسوم در جامعه و یا در ضوابط اداری و دستورات جا نمی افتد بلکه باید در مجموعه پیشگامان به نماز اهمیت بدهند تا جا بیفتد و این روش ائمه(ع) بوده است.

خبرگزاری رسا، حجت الاسلام امرالله سبحانی نیا، رییس ستاد اقامه نماز استان خراسان رضوی، به شیوه تبلیغ نماز در کلام معصوم (ع) اشاره و اظهار کرد: آیا آموزش مسائل نماز، انسان را نماز خوان می کند یا مواجه شدن با مسائل عینی، فرد را به سمت نماز سوق می دهد؟ که با بررسی های انجام شده مواجه شدن با مسائل عینی تأیید شده است. در سنت و سیره ائمه (ع) و پیامبر (ص) ویژگی های خاصی وجود دارد  که می آموزد چگونه دعوت کنیم.

عضو اتاق فکر تبلیغ در ادامه افزود: پیامبر (ص) وقتی مسجد می سازند مکانی برای کودکان به نام «روضه الصبیان» به معنی بهشت بچه ها در نظر می گیرند. همچنین پیامبر اکرم (ص) در راه مسجد، بچه ها با ایشان دوستی و رفاقت دارند، یکی از یارانشان می خواست کودکان را کنار بزند تا پیامبر به نمازشان برسند، پیامبر (ص) به او می فرمایند با کودکان این گونه برخورد نکنید، باید به آنان محبت کنیم تا روی بچه ها مؤثر باشد.

وی با بیان این که در سنت و سیره «عمل» از همه چیز مهم تر است، تشریح کرد: وقتی امام رضا (ع) با بزرگی به نام صاحبی مناظره می کند موقع اذان قلم را کنار گذاشته و به او می گویند وقت نماز است و بعد از نماز مناظره را ادامه می دهند. همچنین امام حسین (ع) نماز ظهر عاشورا را در بحبوحه جنگ بر امورات دیگر مقدم می دارند.

نماز کار دل است و تحمیل جواب نمی دهد

رییس ستاد اقامه نماز استان، نماز را کار دل دانست و تأکید کرد: نماز کار دل است و تحمیل جواب نمی دهد بلکه محبت ایجاد انگیزه می کند. شخصیت دادن و زیباسازی فضا روی نماز مؤثر است؛ توصیه به بانوان، وقتی به نماز می روند زینت هایشان را همراه خودشان ببرند.

الگوها و پیشگامان در جامعه اگر به نماز اهمیت بدهند تأثیرات فراوانی دارد

عضو اتاق فکر تبلیغ الگوهای جامعه را در تبلیغ نماز مؤثر دانست و تصریح کرد: حضرت علی (ع) به مالک اشتر می فرمایند «تو بهترین زمانت را برای نماز قرار بده». بنابراین الگوها و پیشگامان در جامعه اگر به نماز اهمیت بدهند تأثیرات فراوانی دارد. نماز در غالب تبلیغات مرسوم در جامعه و یا در ضوابط اداری و دستورات جا نمی افتد بلکه باید در مجموعه پیشگامان به نماز اهمیت بدهند تا جا بیفتد و این روش ائمه (ع) بوده است.

حجت الاسلام سبحانی نیا به تأثیر نماز در انسان اشاره کرد و گفت: اطرافیان پیامبر (ص) به ایشان گفتند که فردی وقتی از نماز می آید رفتار نامناسبی دارد به او اجازه ورود به مسجد را ندهیم. پیامبر (ص) فرمودند مانع او نشوید شاید نمازش سبب شود که او تغییر رفتار دهد.

وی در ادامه به عدم سرزنش کاهلان نماز پرداخت و افزود: نباید کاهلان نماز را سرزنش کرد و به رخشان کشید. چون سرزنش کردن سبب لجاجت فرد می شود. تلاش کنیم نماز را برای کاهلان نماز سبک در نظر بگیریم. نباید با مقدمات و مستحبات آنان را خسته کنیم و یا حتما سر وقت بخواند.

رییس ستاد اقامه نماز استان در پایان به آمران به نماز توصیه کرد: امر کنندگان به نماز باید خود عامل به نماز باشند. اقامه نماز، اقامه خوبی هاست. اگر ما در زندگیمان رفتار بد داشته و عدالت نداشته باشیم ترویج نماز از زبان ما تأثیرگذار نخواهد بود. باید خروجی نماز خوبی باشد. اگر رفتار ما خوب باشد فرد تارک الصلاه یا کاهل نماز خود به خود به سمت نماز پیش خواهد رفت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 17