تأکید آیت الله سبحانی بر ضرورت هجرت طلاب از قم/ بسیاری از نقاط کشور فاقد عالم هستند

درس خارج اصول آیت الله سبحانی در مسجد اعظم قم
حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر ضرورت هجرت طلاب از قم گفت: امروزه بسیاری از روستاها و بخش ها فاقد عالم است و این در حالی است که در قم ۷۵ هزار طلبه وجود دارد، مثل ما همانند کشوری است که اطرافش را دشمن بگیرد اما سربازان آن کشور در سربازخانه ها باشند.

خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: طلبه ها سه وظیفه دارند، وظیفه نخست به دقت خواندن فرا گرفتن علم است.

وی افزود: درس خواندن برای طلاب باید اولویت نخست باشد و مغز آن ها را مسائل علمی پر کند نه این که مسائل جانبی و خارجی جایگزین آن شود، اگر حوزه ما حوزه علم شد با متنش علم، ادبیات، فقه و اصول و احادیث باشد؛ بنابراین مسائل دیگر باید در اولویت های بعدی باشند وگرنع در صورت عکس شدن جواب نمی دهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که طلاب پس از فراگیری علم باید به آن عمل کنند، اظهار داشت: علم بدون عمل برای انسان فایده ای ندارد، همچنین انتشار این علوم در میان کسانی که قدر علم را می دانند از دیگر وظایف طلاب است.

وی ادامه داد: امروز در حوزه ۷۰ و ۸۰ ساله ها در حوزه مانده اند در حالی که در بسیاری از نقاط کشور امام جماعت و مبلغ وجود ندارد، مثل ما همانند کشوری است که اطرافش را دشمن بگیرد اما سربازان آن کشور در سربازخانه ها باشند.

این مرجع تقلید با بیان این که سرباز نباید در سربازخانه بماند، ابراز داشت: کسانی که استعداد بالا رفتن دارند باید بمانند درس بخوانند تا مجتهد و مدرس بشوند اما کسانی که حدشان تمام شده طبق روایت امیر مؤمنان باید علوم خود را انتشار دهند.

وی عنوان کرد: امروزه بسیاری از روستاها و بخش ها فاقد عالم است و این در حالی است که در قم ۷۵ هزار طلبه وجود دارد البته اگر اخیرا افزایش پیدا نکرده باشد، مسلما وظیفه بخشی از این ها از نظر روایت حضرت رفتن و انتشار علوم است.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: کسی که از طلبه ای علم بیاموزد و به آن عمل کند ثوابی به او داده می شود، همان پاداشی که آن شخص دارد نظیرش را به طلبه مبلغ نیز می دهند؛ بنابراین طلاب را توصیه می کنم که علم برای آن ها در درجه نخست از اهمیت باشد، اگر مغز با مسائل جانبی پر شد دیگر برای علم ارزشی نیست؛ انسان باید عاشق علم باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 3 =