فهم قرآن تنها به دانستن ظواهر کلمات نیست

 آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این که قرآن سخنگو و سلطانی از جانب خداوند است، گفت: این سخنگو را سخن‎شنویی باید باشد، قرآن سخنگوی خداوند است، تنها فهم قرآن به ظواهر کلمات نیست، آن که می‎شنود می‎فهمد که گوینده چه گونه سخن گفته است.

خبرگزاری رسا، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس خارج تفسیر خود در تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه دخان گفت: این سوره به نام سوره دخان معروف است، اکثر سوره‎های از باب علم بالغلبه اسم‎گذاری می‎شود، مانند این که می‎گویند سوره‎ای که در آن بقره یاد شده و سوره‎ای که در آن انعام یاد شده است.

وی افزود: برخی سوره‎ها در نصوص و در روایات نام دارند اما برخی سوره‎های دیگر علم بالغلبه است، و کتاب‎های تفسیری سابق می‎گفتند که سوره‎ای که در آن بقره ذکر شد یا سوره‎ای که در آن انعام ذکر شد، خدا به کتاب مبین سوگند یاد کرد که من این کتاب را در شب مبارکی نازل کردم.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: یک نزولی در شب قدر شده است که با نزول تدریجی تفاوت دارد، یک نزولی وجود دارد که مربوط به شب قدر است و یک نزولی است که مربوط به ۲۳ سال است، دعای ۴۲ صحیفه سجادیه معروف به دعای ختم قرآن است این مسأله بحث شده است.

وی با بیان این که قرآن یک جا تمام حقایق بر پیامبر(ص) نازل شد، خاطرنشان کرد: قرآن یک قضایی و یک قدری دارد، قضای قرآن همان علم اجمالی، لدنی و کلی است و یک قدری دارد که همان است که «فیها یفرق کل امر حکیم»، است، در همان قرآن هم نوشته شده است که تا موعد فلان آیه نیامده خداوند آن را نمی‎آورد.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: قسم خداوند به بینه است و نه در قبال بینه، وقتی خداوند به چیزی قسم می‎خورد این سوگند در مقابل بینه نیست، بلکه به خود بینه است، در محاکم قضایی سوگند در مقابل بینه است که فرمود البینه علی المدعی و الیمین علی من انکر، و احتمال این که کتاب مبین کتاب‎های دیگر باشد بسیار ضعیف است.

وی با اشاره به این که شب قدر از قبل بوده است، اظهار کرد: خداوند بشر را به وسیله انبیا هدایت می‎کرد و مدبرات و تقدیرات مردم را پیش از اسلام نیز در شب قدر تعیین می‎کرده است اما بعد از اسلام و بعد از این که قرآن در این شب مبارک نازل شد، ارزش و اهمیت ویژه‎ای پیدا کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار کرد: خداوند متعال فرمود من قرآن کریم را با حمایت فرشتگان فرستادم، من حافظ فرستادم تا شیطان به هیچ وجه نفوذ نکند، این که شیطان بخواهد چیزی را کم یا زیاد کند، نمی‎شود، شب قدر شب قَدَر است، خداوند می‎فرماید که آن شب شب مبارکی است و ما همواره پیامبران را می‎فرستادیم و این رحمتی از جانب  پروردگار است.

وی با اشاره به آیات مختلف قرآن، ادامه داد: این قرآن هم کتاب مبین است و هم تبیان است و هم این کتاب سلطان و دلیل است، سلطنت را برای قرآن کریم نازل کرد، ما سلطانی فرستادیم که سخنگوی ما باشد، منتها این سخنگو را سخن‎شنویی باید باشد، قرآن سخنگوی خداوند است، تنها فهم قرآن به ظواهر کلمات نیست، آن که می‎شنود می‎فهمد که گوینده چه گونه سخن گفته است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 4