عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی: حرم رضوی نماد و چراغ انقلاب در جهان است/ انتخابات با شکوه تر دشمن را مأیوس تر می کند

 حجت الاسلام عبدخدایی در نشست «نقش حرم مطهر رضوی در قیام های انقلاب» گفت: در جریان اقدامات رژیم پهلوی علیه دین از جمله پایگاه هایی که مردم را به پاکی و نزاهت دعوت می کرد، حرم رضوی بود که مرکز دیانت، نماد و چراغ انقلاب در جهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست «نقش حرم مطهر رضوی در قیام های انقلاب» عصر امروز ۱۸ بهمن ماه، باحضور جمعی از فعالان و نخبگان فرهنگی و سخنرانی حجت الاسلام عبدخدایی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

حرم رضوی؛ مرکز دیانت

در این برنامه حجت الاسلام محمد هادی عبدخدایی، استاد حوزه و علمیه بیان کرد: مساجد و بیوت انبیاء به طبع جایگاه صاحبان آن باید از سایر مکان ها متفاوت باشد از این رو بیوت و مرقد انبیاء در طول تاریخ اسلام پایگاه مردم مبارز و متدین جامعه بوده است.

 

وی افزود: حرم مطهر امام هشتم مرکز انقلاب و دیانت بوده است، با وجود مسجد جامع گوهرشاد در این مکان می توان از آن به عنوان یکی از پایگاه های اصلی و مهم در مبارزات انقلابی نام برد، که این پیشینه در ابتدا به دوره رضاخان در قیام مردمی علیه کشف حجاب در مسجد جامع گوهرشاد برمی گردد.

 

قرن ۲۰؛ تهاجم کفر علیه اسلام

اولین سفیر ایران در واتیکان اظهار کرد: عصر حکومت رضاخان به طور کلی قرن بیستم هجری شمسی گرچه به آن مشعشع طلایی گفته می شد اما قرن تهاجم کفر علیه اسلام و غلبه سنگین استعمارگران بر جهان بود.

 

وی جنگ جهانی اول، بمباران هیروشیما، تجزیه کشورهای اسلامی، تحکیم آل سعود و تخریب قبور ائمه اطهار(ع) را از جمله حوادث این قرن برشمرد.

 

حجت الاسلام  عبدخدایی مطرح کرد: نفوذ استعمار در خاورمیانه؛ اشغال فلسطین و اقدام به جنگ با عراق از دیگر حوادث قرن بیستم است ولی با اقدامات علما و فضلای آن زمان که به طور رسمی به مبارزه با انگلیس پرداختند، موفق به اشغال سرزمین عراق نشدند.

 

رضاخان؛ نماینده انگلیس در ایران

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی ادامه داد: انگلیس با مشاهده قیام ملی شیعه علیه خود، عقب نشینی کرد و از آن جا که متوجه شده بود به طور مستقیم نمی تواند ادامه دهد، برای استحکام مواضع استعماری خود اقدام به گذاشتن جانشین کردند و آتاتورک را در ترکیه و رضاخان را در کشور ایران به عنوان نماینده خود برگزیدند.

 

وی با اشاره به این مطلب که دشمن متوجه شده بود تا وقتی کتاب قرآن در میان مسلمانان است نمی توان بر آنان مسلط شد، تصریح کرد: آن ها دریافته بودند که برای استعمار سیاسی، نظامی و اقتصادی کشوری باید فرهنگش را استعمار و مفز افراد را خریداری کنند؛ زیرا کسی که به لحاظ فرهنگی شیفته آنان شود به استعمار اقتصادی، سیاسی یا نظامی تن می دهد.

 

اولین سفیر ایران در واتیکان اظهار کرد: به بیان آن ها برای رسیدن به تمدن باید به طور کامل فرنگی شد که آتاتورک و رضاخان را سرنیزه های این موضوع قراردادند و به صورت ضربتی و چکشی وارد عمل شدند و با جبر و زور مردم را به سمت بی حجابی سوق دادند که منجر به قیام مذهبی ـ ملی مردم در مسجد گوهرشاد شد.

 

حجت الاسلام عبدخدایی خاطرنشان کرد: ما تنها یک ولی داریم که این ولایت مطلق مربوط به خدای متعال است و ولایت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار شعاعی از این ولایت هستند، ما همه بنده یک نفر هستیم و خود را از هر عبودیتی غیر از خدای متعال چون بندگی شیطان، نفس، بت، فرعون و بندگی آمریکا رها می دانیم.

 

وی با بیان این که بندگی با بی بندوباری متفاوت است، عنوان کرد: بی بندو باری با عقل و شرافت انسان منافات دارد مانند حجاب که مصونیت و صفتی اخلاقی برای حفظ حرمت زن در جامعه است اما آنان برای از میان برداشتن دین به اسم حقوق زن و دفاع آن، افکار خود را تحمیل کردند تا هویت و عفت زنان را بگیرند.

 

دوره جنگ قلم با دین

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگر سخنان خود تبیین کرد: دوره محمدرضا پهلوی مبارزه با دین از راه فرهنگ صورت گرفت مبارزه ای که پیش از آن از طریق جنگ و خونریزی بود در آن دوره با زور قلم انجام می شد که نشر مجلاتی چون چون زن روز، اطلاعات بانوان و انتخاب دختر شایسته و اهدای جایزه به او از جمله این اقدامات فرهنگی علیه دین بود.

 

وی افزود: زن و مرد داخلی و خارجی به عنوان هیأت داوران به بررسی کامل و جزئی دختران ایرانی می پرداختند تا به عنوان دختر شایسته ایرانی به سطح بین الملل برود و از این طریق به عفت دختر ایرانی ضربه بزنند.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با اشاره به نقش امام رضا در تمدن سازی گفت: هارون که می دانست فرهنگسازی امام رضا(ع) کاخ او را ویران می کند، تصمیم به قتل امام گرفت در زمان رژیم پهلوی هم هر کسی اقدام به فرهنگسازی و ترویج دین می کرد در معرض خطر حمله دشمن قرار می گرفت.

 

حرم رضوی چراغ جهان اسلام است

حجت الاسلام عبدخدایی متذکر شد: در این میان از جمله پایگاه هایی که مردم را به پاکی و نزاهت دعوت می کرد، مضجع شریف و نورانی امام رضا(ع) بود که نماد انقلاب و پاک زیستی است.

 

وی با بیان این که سایر حرم های مطهر ائمه اطهار این ظرفیت را ندارند، بیان کرد: میلیون ها شیعه با زیارت امام هشتم می توانند دچار تحول و دگرگونی می شوند زیرا این جا بلندگوی دین است؛ زائرانی که در ایام محرم و صفر مشرف می شوند عزاداری صحیح و درست امام حسین(ع) را باید اینجا مشاهده کنند تا فرهنگ عزاداری صحیح نهادینه شود.

 

حجت الاسلام عبدخدایی ادامه داد: در صورتی که زائری کتاب ارزنده ای از فروشگاه های کتاب اطراف حرم رضوی تهیه و سوغات ببرد منجر به تحول و انقلابی در اطرافیان می شوند، اما اگر کتابی چون تعبیرخواب تهیه کند به ترویج خرافه گویی کمک کرده که به غلط حرم رضوی نسبت داده می شود.

 

نقش وعاظ حرم رضوی در فرهنگسازی دینی

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی افزود: سخنرانان و وعاظ حرم رضوی مهم ترین نقش را در فرهنگسازی دارند که تهران، اصفهان و غیره از آن بی نصیب هستند، هم چنین تولیدات موسسات آستان قدس رضوی، حتی فروشگاه های توزیع نان و کلوچه رضوی نیز باید گویای فرهنگ رضوی؛ گویای صحت عمل، عرضه جنس با کیفیت و ارزان قیمت باشند.

 

اولین سفیر ایران در واتیکان ابراز کرد: حرم رضوی نه تنها در کشور ایران بلکه چراغ تشیع و جهان اسلام است که با داشتن بلندگوی آزاد دین باید خط دهنده به دنیای اسلام باشد، همان طور که چهره امام هشتم(ع) چهره ای بین المللی در عصر خویش بود امروز مشهدالرضا باید نمادی بین المللی و احیاگر ارزش های اسلامی باشد.

 

وی گفت: آپارتمان و هتل های مرتفع اطراف دور نمای حرم رضوی را از بین برده است، شهری که با مرقد امام رضا شناخته می شود حال این مرقد در لابلای آپارتمان های کذایی پنهان شده است.

 

حجت الاسلام عبدخدایی افزود: همچنین هزینه های بالای هتل های اطراف ممکن است برخی از اقشار جامعه را از سکونت در حوالی حرم محروم کند از این رو ساخت زائرسراهای ارزان قیمت در نزدیکی این مکان مقدس امکان سکونت برخی زائران را فراهم می کند.

 

انتخابات با شکوه تر و یأس دشمن

وی دربخش دیگر سخنان خود به انتخابات هفتم اسفندماه اشاره کرد و گفت: انتخابات هر چه باشکوه تر برگزار شود، پشتوانه انقلاب قویی تر و دشمن مأیوس تر می شود.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 8