نظام جمهوری اسلامی امانت الهی است/ هیچ کس برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن سهل‎انگاری نکند

آیت الله عبدالله جوادی آملی
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با تأکید بر این که این نظام اسلامی امانت الهی است، گفت: حضور در راهپیمایی را هم هیچ کدام فراموش نکنید، با جلال و شکوه شرکت کنیم و بدانیم که همه ما وابسته به وجود مبارک حضرت ولی‎عصر(عج) هستیم.

خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر دوشنبه در درس خارج تفسیر خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه دخان با اشاره به آیه «وَلَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَجَآءَهُمْ رَسُولٌۭ کَرِیمٌ ﴿١٧﴾»، گفت: فرمود ما قبل از این قوم فرعون را امتحان کردیم و رسول کریم را به سوی آنان آمد.

وی افزود: کرامت یا دانشی یا ارزشی است، آن کرامت دانشی مربوط به حکمت نظری است، یعنی موجود کریم است، فرشته یک موجود کریم است، مثلا در امور مادی از طلا و نقره به عنوان احجار کریمه در کتاب لغت یاد می‎شود، این‎ها ارزش اخلاقی نیست، کار وجودی است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که درباره ذات اقدس اله وقتی گفته می‎شود کریم، یعنی احسانش خوب است، نه این که اخلاقش خوب است، ادامه داد: نسبت به موجودات دیگر همان چیزهای دانشی است، وجودشان قوی و غنی است، نسبت به انسان وقتی گفته می‎شود یعنی اخلاقش خوب است، این رسولی که آمد هم از نظر درجه وجودی دارای درجه بالایی است و هم از نظر اخلاقی درجه بالایی دارد.

وی بیان کرد: حضرت موسی(ع) به قوم خود گفت من از طرف خداوند آمده‎ام و دیگر این که مأموریت دارم، مردم را از دست شما برهانم، مردم امانت خداوند هستند، اصولا انبیا آمدند که این امانت‎ها را بگیرند و حفظ بکنند، از آن جهت که پیام‎آور خداوند هستم درست مطالب خداوند را به شما ارائه کنم، از آن جهت که مردم امانت الله هستند من باید این امانات را تحویل بگیرم.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: نگفت مردم را آزاد کنید، فرمود مردم را ادا کنید که با امانت بودن مردم بسازد، درباره امانت گفته می‎شود که امانت را باید آزاد کرد، فرمود این امانت‎الله را باید به امین بازگردانید و در برابر خداوند بزرگی نجویید که من با سلطان مبین آمده‎ام، آن کسی سلطان است که حرفی برای گفتن داشته باشد و عرضه اداره کردن هم داشته باشد، و گرنه صرف زورمند بودن و حاکم بودن که سلطنت نیست، این ید بیضا من و این عصای من سلطان است.

وی با اشاره به این که بزرگان به ما فرموده‎اند اگر می‎خواهی به جایی برسی، باید به فکر دل خود باشد، اظهار کرد: سرمایه‎دار در عالم فراوان است، ذات اقدس اله به کلیم خود فرمود به فکر جیب خود نباش، بلکه دست در جَیب خودت بکن، دست در گریبان خودت بکن، «وَإِنِّى عُذْتُ بِرَبِّى وَرَبِّکُمْ أَن تَرْجُمُونِ ﴿٢٠﴾»، و حضرت موسی(ع) فرمود که من با پناهگاه آمدم، اگر شما من را از خودتان راندید من به پروردگار پناه می‎برم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وجود مبارک موسی(ع) فرمود مردم امانت خداوند هستند و امانت خداوند را باید کسی که امین است حفظ کند، وجود مبارک ابراهیم(ع) نیز همین حرف را زد و فرمود خدایا دین تو حق است اما تا جامعه نپذیرد و ما را همراهی نکند دین‎داری مردم مشکل است، تا دل‎های مردم با ما نباشد حفظ حکومت اسلامی کار آسانی نیست، «فاجعل افئده من الناس تهوی الیهم»، رابطه باید طرفینی باشد، حرف همه انبیا همین طور بود.

وی گفت: مردم درست است که بنده خداوند هستند اما این حرمت را دارند که امانت‎الله هستند، ما بنده خدا هستیم درست است، اما ما را خدا رها نکرده‎ است، امروز وجود مبارک ولی‎عصر(عج) امین ما است، ما اگر این مطلب را باور کنیم و خود را به اذن خداوند تحت رهبری ایشان قرار بدهیم، نظام اسلامی ما تا روز قیامت محفوظ خواهد بود، جریان راهپیمایی را هم هیچ کدام فراموش نکنید، با جلال و شکوه شرکت کنیم این نظام را امانت الهی بدانیم و بدانیم که همه ما وابسته به وجود ولی‎عصر(عج) هستیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 3