مروری بر زندگینامه نماینده جدید ولیفقیه در استان خراسان رضوی
سیداحمد علمالهدی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهر مقدس مشهد، فرزند ششم مرحوم آیتالله حاج سیدعلی علمالهدی از سادات آل شهید و از نسل مرحوم سیدمهدی شهید رابع که در حرم حضرت رضا(ع) با ضربت تبرزین نواده نادر به شهادت رسید، است.
وی از سادات جعفری یعنی نسل سی و پنجم امام صادق(ع) و سی و نهمین نسل از رسول الله(ص) و همچنین هشتاد و هفتمین نسل از آدم ابوالبشر(ع) است.
سیداحمد فرزند ششم از خانوادهای معروف در مشهد است. او شش برادر و دو خواهر دارد، پدرش آیتالله حاج سیدعلی علمالهدی از مجتهدین برجسته دهههای ۲۰ تا اوایل ۵۰ شمسی در دیار خراسان بود که آوازه وی در فقه و اخلاق در سرتاسر سرزمینهای شرقی ایران پیچیده بود و در سال ۱۳۵۲ به دیار حق شتافت.
آیتالله علمالهدی در دهم شهریور سال ۱۳۲۳ در شهر مشهد به دنیا آمد و دارای چهار پسر و سه دختر است.
از سال ۱۳۳۸ در حوزه علمیه مشهد به تحصیل مقدمات و ادبیات عرب مشغول شد و پس از طی دوره ادبیات، صرف و نحو، معانی و بیان در محضر ادیب نیشابوری دوم و دیگر اساتید، سطح فقه و اصول را در حضور اساتیدی همچون آیات بزرگوار حاج سید احمد مدرس یزدی، حاج شیخ مرتضی شاهرودی، مشکینی و فیض گنابادی نیز گذراند.
او فلسفه اسلامی (مشتمل بر الهیات بالمعنی الاعم و الهیات بالمعنی الاخص) و یک سلسله مباحث عرفان نظری را نیز نزد آیتالله بلخی طی ۴ سال تلمذ کرد و در درس خارج فقه مرحوم آیتالله العظمی میلانی به مدت هفت سال مقداری از کتاب زکوه و تمام کتاب خمس و بخش عظیمی از بیع و تجارت را خواند و خارج اصول را در محضر آیتالله العظمی حاج شیخ علی فلسفی به مدت ۵ سال از بحث ترتیب تا پایان اصول عملیه و آیتالله العظمی وحید خراسانی مقداری از مباحث الفاظ را بهره برد و تا اجتهاد پیش رفت و اکنون نیز مشغول تدریس سطوح عالی فقه و اصول و خارج فقه در حوزه علمیه مشهد است.
در دوران تحصیل طی فعالیتهای تبلیغی در استانهای گلستان، گیلان، مازندران، سیستان، خراسان و همچنین تهران، با سخنرانیهای خود به تبلیغ نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و تهییج مردم علیه رژیم ستمشاهی پهلوی پرداخت و از این رو تحت تعقیب دستگاههای امنیتی شاهنشاهی بود و بارها مجبور به ترک خانه و زندگی خود شد و با خانواده به نقطهای دیگر هجرت کرد و چند بار نیز توسط شهربانی و ساواک دستگیر و ممنوع المنبر شد تا اینکه در سال ۵۲ و پس از درگذشت پدرش با مهاجرت به تهران و اوج گرفتن نهضت انقلابی مردم، بیشتر مجال پیدا کرد تا در جهت معرفت افزایی انقلابیون فعالیت کند.
او از همان سالها با پایگاه قراردادن مسجد امام جعفر صادق(ع) در منطقهای مستضعف نشین به نام شوش اقدام به فعالیتهای سیاسی و انقلابی کرد و ضمن مبارزه با رژیم شاهنشاهی با مارکسیستها و ملیگراها نیز درگیر بود. به نحوی که طی ماجرای کودتای سی تیر سال ۶۰ که منافقین قصد ترور امام(ره) را داشتند، او با کمک کمیته و مردم آن منطقه به رویارویی با آن ها پرداختند و جلوی حرکت مسلحانهشان را سد کردند.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و از سال ۱۳۵۹ تا مرداد ۱۳۶۱ مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی منطقه ده تهران را عهده دار شد و پس از مدتی به عضویت شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران درآمد.
همچنین در کنار این فعالیتها به تبلیغ مبانی اسلام و مبارزه با تفکرات مجاهدین خلق و دیگر تفکرات التقاطی از طریق سخنرانی، نوشتن مقالات و کتاب ادامه داد به طوری که وی و خانوادهاش در چند نوبت مورد سوء قصد قرار گرفتند اما جان سالم بدر بردند.
او یکی از مخالفین سرسخت تفکرات علی شریعتی بود و بارها با مقالات و سخنرانیهای خود انتقادات شدیدی علیه بیانات و اندیشه او کرد. وی ضمن تشویق جوانان دانشجو در دانشگاه و مسجد به حضور در جبهههای دفاع مقدس، خود نیز بارها به همراه گروههای مختلفی از مردم به صورت خودجوش در خطوط جنگ حضور یافت.
آیتالله علمالهدی از سال ۱۳۶۱ در کنار آیتالله مهدویکنی و آیتالله باقری اقدام به تأسیس دانشگاه امام صادق(ع) کرد. که هدف از آن، تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد برای مدیریت نظام جمهوری اسلامی ایران در تمام سطوح است.
وی به مدت ۲۳ سال بعنوان عضو هیأت علمی و در سمت معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه فعالیت آکادمیک داشت و به تربیت شاگردان زیادی نیز پرداخت که اکنون بسیاری از آنان در سمت های مهم و استراتژیک نظام جمهوری اسلامی مشغول فعالیت هستند.
او در عمر آکادمیک خود با رتبه ی دانشیاری ، راهنمایی، مشاوره و داوری بیش از ۵۰ عنوان پایاننامه با موضوعات اندیشه ی سیاسی اسلام، پارادایم سیاسی قرآن، فقه، اصول، فلسفه، کلام، تفسیر، آیات الاحکام، مسائل سیاسی معاصر و اندیشمندان سیاسی جهان اسلام را به عهده داشت، همچنین بیش از ۵۰۰ ساعت سابقه تدریس کارشناسی ارشد و دکترا را در کارنامه ی خود دارد.
او در این دوران ضمن حضور در شوراهای عالی وزارت علوم به عنوان فردی تأثیرگذار در سیاستهای کلان آموزش عالی مطرح بود. عضویت در شورای آموزش عالی وزارت علوم، تأسیس بیش از ۱۰ پژوهشکده علمی و عضویت در هیأت امنای دانشگاه امام صادق(ع) با حکم مقام معظم رهبری در سال ۹۴ از جمله فعالیتهای آکادمیک وی است.
آیتالله علمالهدی همچنین یکی از منتقدین جدی جریان دوم خرداد ۷۶ و دولت سید محمد خاتمی و جریانات سیاسی وابسته به وی همچون حزب مشارکت و جریان اصلاحات است. او از جمله کسانی بود که در سالهای پایانی دولت اصلاحات به حمایت از جریان موسوم به آبادگران پرداخت و از گفتمان دولت عدالت و خدمت محمود احمدی نژاد نیز حمایت کرد.
در این سالها پایگاه فعالیتهای خود را مسجد المهدی(عج) واقع در خیابان ستارخان قرار داد و در آنجا نیز ضمن تقویت فعالیتهای بسیج و کانونهای فرهنگی قشر جوان، اقدام به ایجاد حلقههای فکری و عقیدتی متشکل از اساتید برجسته دانشگاهها کرد تا به این ترتیب گروههای اجتماعی نخبگانی تربیت شده با مبانی اسلام را به جامعه عرضه کند. که نهایتاً به تأسیس چند پژوهشکده مطالعاتی و علمی پژوهشی انجامید. آیتالله علمالهدی ضمن حضور در مجامع علمی و دانشگاهی ملی در سمینارهای علمی بینالمللی نیز حضور فعال و موثری داشت.
وی در این مدت یکی از سخنرانان صاحب نام تهران و کشور محسوب میشد که به جهت بلاغت ویژهاش مورد علاقه قشر جوان و متدین بود. آیتالله سید احمد علمالهدی در فروردین ۸۴ با حکم آیتالله العظمی خامنهای به عنوان امام جمعه شهر مقدس مشهد انتخاب شد و بعد از ۳۵ سال هجرت با توشه باری از سابقه ی علمی و سیاسی درجهت تبلیغ اسلام، دوباره به موطن اصلی خود بازگشت.
وی در سال ۱۳۸۶ با شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان نفر دوم از استان خراسان رضوی انتخاب شد و از آن پس نیز به عنوان نماینده خبرگان رهبری، فعالیت کرد. وی در جریان وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و فتنه علیه کیان نظام اسلامی، در سخنرانی نهم دی در اجتماع عظیم مردم علیه اهانت به مقدسات حسینی در میدان انقلاب تهران، ضمن هشدار به سران فتنه، آنان را محارب خواند.
در سالهای پایانی دولت احمدینژاد و به ویژه در دوره دوم ریاست جمهوری او، آیتالله علمالهدی یکی از منتقدین سیاستهای فرهنگی دولت به شمار میرفت و جزء اولین کسانی بود که نسبت به انحراف دولت احمدی نژاد از آرمان ولایت و رهبری هشدار داد.
او از همان ابتدای بازگشت به مشهد علاوه بر فعالیتهای عمومی در صحنه اجتماعی و در سطح کشور، در سه حوزهی اصلی در مشهد فعالیت داشت. ابتدا در سطح اساتید دانشگاهها و نخبگان آکادمیک به برگزاری جلسات منظم با اعضای هیأت علمی دانشگاههای مشهد و خراسان پرداخت تا ضمن حفظ ارتباط با قشر دانشگاهی، بتواند گروههای اجتماعی از نخبگان علمی متدین تربیت کند.
دوم در سطح دانشجویان با شرکت در گردهماییهای متعدد دانشجویی و حضور در جلسات پرسش و پاسخ و همچنین ارتباط مستقیم با تشکلهای دانشجویی سعی داشت تا جنبشهای دانشجویی در دانشگاه را هدایت کند.
و سوم در سطح حوزه علمیه مشهد مقدس بود که از همان ابتدا اقدام به تدریس رسائل و تفسیر کرد و برای اولین بار در حوزه علمیه مشهد موضوعاتی همچون تفسیر آیات سیاسی قرآن کریم بحث شد. شروع درس خارج فقه و تشکیل سلسله مباحثات با اساتید و نخبگان علمی تحت عنوان مباحثات کمپانی نیز از ابتکارات وی در سال ۹۴ بود.
مشهد تنها شهری در ایران است که نمایندگی ولیفقیه به عهده امام جمعه آن نیست. اما آیتالله علمالهدی همچون یاوری دلسوز در کنار آیتالله طبسی نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی مشغول فعالیت است.
ملاقاتهای متعددی با مسئولین لشگری و کشوری جهت پیگیری امور و حل معضلات استانی و ملی دارد. در همین راستا بر اساس دستور رهبری و ابراز نگرای مراجع و در جهت رسیدگی به امور فرهنگی و معیشتی حاشیه شهر مشهد اقدام به تشکیل ستاد ویژهای متشکل از مسئولین استانی کرد. و ضمن احداث امکانات زیربنایی به اشاعه ی خدمات فرهنگی و اقتصادی در مناطق کم برخوردار حاشیه شهر که بستر مناسبی برای رشد بزهکاری و نهلههای فرهنگی نامتعارف داشت، به توسعه فرهنگی اقتصادی این مناطق اهتمام کرد.
همچنین انجام مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر مسکن ارزان برای زائران مسافر امام علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه والثناء) نیز که منجر به تأسیس بنیاد ملی زائر و احداث بیش از ۱۰۰ زائرسرای استانی تحت مدیریت نمایندگان ولیفقیه و استانداران استانهای کشور شد، از جمله دیگر ابتکارات ایشان است.
آیتالله علمالهدی در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم از طرفداران گفتمان انقلاب اسلامی سعید جلیلی بود. بعد از روی کار آمدن دولت اعتدال (تدبیر و امید) و پیروزی حجت الاسلام و المسلمین آقای روحانی، ایشان ضمن حمایت و تشویق دولت به مقابله با ناهنجاریهای دینی و اعتقادی و پیش برد فعالیتهای فرهنگی یکی از منتقدین دولت یازدهم به ویژه در عرصه سیاست داخلی و خارجی و سیاستگذاریهای فرهنگی به شمار میرود.
سیاستهای دولت یازدهم در عرصههای فنآوری اطلاعات، فرهنگ و رسانه، توافق هستهای، برخورد با بیحجابی به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی، برگزاری کنسرت در شهر مشهد و اقتصاد مقاومتی از جمله موضوعات مورد توجه وی است.
آیتالله سید احمد علمالهدی برای دوره پنجم انتخابات خبرگان رهبری در سال ۹۴ نیز نامزد شدهاست.
*تالیفات آیت الله سید احمد علم الهدی
۱٫ منتظر جهان و راز طول عمر
۲٫ اشکهای فاطمه (سلام الله علیها) پشتوانه ی شمشیر علی (علیه السلام)
۳٫ زهرا (سلام الله علیها) مولود وحی
۴٫ اخلاق و روانکاوی از نظر اسلام
۵٫ انقلاب مهدی (عج الله فرجه) و پندارها (ترجمه ی «بحث حول المهدی» شهید آیتالله صدر)
۶٫ وهابیت ایده استعمار (ترجمه خاطرات مستر همفری)
۷٫ فدک (ترجمه فدک آیتالله قزوینی)
۸٫ لیبرالیسم
۹٫ اصالت تخصص سرفصل ارتجاع در انقلاب اسلامی
۱۰٫ همسرداری ، بچه داری ، تعامل با جوانان
۱۱٫ ساختار امت اسلامی
۱۲٫ جلوه های هدایتی داستان حضرت یوسف (علیه السلام) در قرآن / جلد اول و دوم
۱۳٫ جلوه های هدایتی داستان حضرت موسی (علیه السلام) در سوره مبارکه قصص
۱۴٫ سیاست در قرآن
مقالات چاپ شده ی آیت الله سید احمد علم الهدی به شرح ذیل است:
۱٫ مقارنه بین حجیه سنه الصحابه و حجیه سنه اهل البیت (عربی)
۲٫ ارزشهای انسانی در ارتباطات از دیدگاه اسلام
۳٫ التقاط جدید
۴٫ انتخاب خبرگان در ارتباطات از دیدگاه اسلام
۵٫ آزادی و پرسش
۶٫ امت و جامعه مدنی
و تعدادی جزوات و درس نامه ها
آثار خطی :
کتاب خمس (عربی) تقریرات درس مرحوم آیت الله العظمی میلانی (ره)
اخبار مرتبط
محورهای پژوهشی و تبلیغى ماه جمادی الثانی
مناسبت ها: سوم جمادی الثانی؛ شهادت حضرت زهرا علیها السلام حضرت زهرا علیها السلامبیشتر بخوانید
محورهای پژوهشی و تبلیغى ماه صفر
مناسبت ها: اول صفر ۱- جنگ صفین: جایگاه جهاد در اسلام دسته بندی مخالفین حکومتبیشتر بخوانید