مرفه بودن معیار رضایت و خشنودی خدا از بنده نیست

حجت الاسلام محمد جواد نظافت
حجت الاسلام نظافت گفت: در نعمت و رفاه بودن معیار رضایت و خشنودی خدا از انسان نیست؛ به عکس، رفاه، در مسیر رشد، به منزله سرعت گیر است و بلا و مصیبت سرعت دهنده هستند.

 خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدجواد نظافت استاد حوزه علمیه خراسان، شب گذشته در نشست شرح معارف نهج البلاغه با عنوان «سلوک علوی» در مسجد العلی با اشاره به سنت آزمایش الهی گفت: ما آمده ایم تا به وسیله دنیا آزمایش شویم.

وی افزود: آنچه دل انسان را نسبت به سختی ها و رنج ها آرام می کند تا لب به شکوه نگشاید همین است که بداند این ها آزمایش و موقت است؛ اگر خوب از عهده آزمایش زندگی برآییم، هنگام مرگ احساس باخت و اضطراب نداریم بلکه هر چه به مرگ نزدیک تر می شویم شادتر خواهیم بود.

حجت الاسلام نظافت با بیان این که انسان هم با خوب ها و خوبی ها و هم با بدها و بدی ها آزمایش می شود، تصریح کرد: امیرمؤمنان علی(ع) خطاب به معاویه می فرمایند خدا مرا با تو و تو را با من آزمایش می کند.

در برخورد با افراد ناشایست بد عمل نکنیم

استاد حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: هر که برای نوع برخورد خود حجت داشته باشد برنده است؛ در برخورد با افراد ناشایست، مهم این است که ما علیه آن ها حجت داشته باشیم نه این که برای بدی کردن آن ها حجت باشیم و بد عمل کنیم تا توجیه کنند اگر ما فلان نکرده بودیم آن ها فلان نمی کردند.

وی اظهار کرد: انسان با زیردستان نیز آزمایش می شود که اگر به جای زورگویی احساس مسؤولیت داشته باشد پیروز است.

در رفاه بودن معیار رضایت و خشنودی خدا نیست

حجت الاسلام نظافت با اشاره به آزمایش با فقر و رفاه، گفت: هر که روزی اش کمتر باشد تکلیفش نیز کمتر است اما ما چون به تکالیف توجه نداریم از روزی کم ناراحت و از روزی زیاد خوشحال می شویم.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد یادآور شد: در نعمت و رفاه بودن معیار رضایت و خشنودی خدا از انسان نیست؛ به عکس، رفاه، در مسیر رشد، به منزله سرعت گیر است و بلا و مصیبت سرعت دهنده هستند.

وی اضافه کرد: آزمایش، سنت خدا است و همه را شامل می شود؛ اینگونه نیست که انسان به خاطر بد بودن آزمایش شود به عکس، خدا هر کس را بیشتر دوست داشته باشد بیشتر مبتلا می کند.

اگر هدف، رشد باشد تلخی ها شیرین می شود

حجت الاسلام نظافت با بیان این که از اشتباهات ما این است که در آزمایش ها خود را با معیارهای کفار و باطل می سنجیم، گفت: سختی ها انسان را خالص و پاک می کند اگر از این زاویه به سختی نگاه کنیم برایمان شیرین و گوارا می شود؛ ما هدف را گم و فراموش کرده ایم آمده ایم تا پاک شویم و رشد کنیم. اگر هدف، رشد باشد تلخی ها شیرین می شود.

استاد حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: مکانیزم صبر ائمه اطهار(ع) در برابر مصائب نیز همین بوده است نه اعجاز؛ چون نگرش ها و افکارشان درست بود، تحملشان زیاد بود.

وی تأکید کرد: اگر چنان که در امورات مادی و دنیوی برای ارتقا و رشد، سختی ها را به جان می خریم، با همین منطق برای آخرت رفتار کنیم، زندگی مان راحت می شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 12