توصیه های نوروزی آیت الله مکارم شیرازی به مردم/ از چشم و هم چشمی، تجمل گرایی و تشریفات پرهیز شود

درس خارج فقه آیت الله مکارم شیرازی در مسجد اعظم قم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در آستانه تعطیلات سال جدید، توصیه هایی به مردم ارائه کرد و خواستار توجه به سنت های حسنه و پرهیز از تجملات و تشریفات در برنامه های نوروزی شد.

خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در آخرین جلسه درس خارج خود در سال ۱۳۹۴ که در مسجد اعظم قم برگزار شد، پیشاپیش سال جدید را به ملت ایران تبریک گفت و با اشاره به این که مراسم عید نباید آمیخته با هوا پرستی شود، گفت: آداب و رسومی که از پیشینیان مانده، بسیاری از آن خوب است؛ اما برخی از آنها خرافی و غلط است که باید آنها را کنار گذاشت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: همه آنچه از گذشتگان به ما رسیده خوب نیست، قرآن کریم و روایات دینی مذمت می کند کسانی را که چشم و گوش بسته عمل می کنند.

این مرجع تقلید در ادامه به بیان توصیه های نوروزی خطاب به مردم پرداخت و تاکید کرد: نظافت و خانه تکانی در ایام عید نوروز و هر زمان دیگری کار نیک و پسندیده ای است، صله رحم نیز نیز از همین دست سنت ها است که کدورت ها را از بین می برد، دشمنی ها را تقلیل می دهد، تفریحات سالم نیز به انسان نشاط و نیرو می دهد.

وی تاکید کرد: چشم و هم چشمی ها، به رخ کشیدن تشریفات، مسابقه در تجملات و تخریب محیط زیست کارهایی است که از نظر اسلام ممنوع است و باید از آن خود داری کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم چهارشنبه سوری را از خرافات دانست و گفت: هرچند به دلیل تذکرات و هشدارهایی که داده می شود، تلفات و قربانی ها کاهش پیدا کرده است اما آمار همچنان نشان می دهد که خرافه چهارشنبه سوری هر سال قربانی می گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: امیدواریم سال آینده سال پر خیر و برکتی برای جهان اسلام و ملت عزیز ایران اسلامی باشد و آتشی که دشمنان در ممالک اسلامی بپا کرده اند خاموش شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین برای حل مشکلات کشور بویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی و همچنین پایان یافتن مصائب جهان اسلام دعا کرد.

وی همچنین با اشاره به برنامه درسی خود در سال آینده که از هفته دوم تعطیلات عید نوروز آغاز می شود، تصریح کرد: تعطیلات زیاد هم حوزه و هم کشور را عقب می اندازد، کما این که این اتفاق افتاده است؛ کشورهایی که پیشرفت کرده اند تعطیلات شان شاید یک سوم ما نباشد. بهتر است به جای افزایش تعطیلات عمومی افراد از مرخصی ها در طول سال استفاده کنند و هم مملکت در آنِ واحد از کار باز نایستد.

این مرجع تقلید در ادامه درس خارج خود با اشاره به حدیث اخلاقی، آفت دین را هوای نفس دانست و گفت: مساله هوا پرستی هم در قرآن کریم و هم در روایات دینی، اهمیت زیادی به آن داده شده است، در روایتی آمده است، مخوف ترین چیز پیروی از هوای نفس است؛ هوا پرستی بر خلاف دیگر گناهان، تنها یک گناه نیست، بلکه صدها گناه از آن سرچشمه می گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: هوا پرستی حس تشخیص را از انسان می گیرد و امور زیبا و نیک در نظر انسان زشت و امور زشت و ناپسند زیبا جلوه می کند؛ سایر گناهان ممکن است ایمان انسان را از بین نبرند بلکه تقوا را از بین ببرند، اما هوا پرستی ایمان انسان را بر باد می دهد؛ شیطان نیز بر اثر هوا پرستی از درگاه الهی رانده شد؛ هوا پرستی انسان را به کفر می کشاند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 9