حفظ حوزه ریشه حل مشکلات است/ لازمه صدور علم به سراسر دنیا، یادگیری زبان در حوزه علمیه است

آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی آموزش زبان‌های خارجی در حوزه علمیه را ضروری خواند و گفت: لازمه صدور علم به سراسر دنیا، یادگیری و آموزش زبان در حوزه علمیه است، بنابراین از باب مقدمه واجب باید زبان‌های مهم دنیا تدریس شود.

خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازى از مراجع تقلید صبح امروز در مراسم کلنگ‌زنی مدرسه چهارده معصوم(ع) که در جاورت مسجد حضرت زینب(س) منطقه پردیسان برگزار شد، اسلام را دین فرهنگی خواند و اظهار داشت:‌ نخستین مدرسه علمیه را خاتم پیامبران(ص) در مدینه تأسیس کردند.

وی با اشاره به آیه «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طائِفَهٌ» گفت: مفهوم آیه نفر این است که جهاد در اسلام مهم است، اما مهمتر از آن حوزه علمیه است، چنان که خداوند در این آیه به مسلمانان دستور می‌دهد که گروهی در مدینه به تعلیم و تعلم اصول و فروع دین همت بگمارند و به دیگران ابلاغ کنند.

این مرجع تقلید، هدف از آیه «نفر» را تأسیس حوزه علمیه خواند و تأکید کرد: ما در کنار فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی برای سربلندی اسلام و نظام اسلامی باید به حوزه علمیه نیز اهمیت دهیم، زیرا برنامه‌های دیگر نیز بدون حوزه علمیه به سرانجام نخواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در زمان امام راحل به منطقه جلفا واقع در شمال کشور و در مرز روسیه رفتم و چون آن منطقه روحانی نداشت، قرار شد که برای تبلیغ به آنجا هجرت کنم؛ این مطلب را خدمت امام(ره) عرض کردم؛ ایشان استقبال کردند؛ اما فرمودند «شما و امثال شما حوزه را حفظ کنید،‌ حفظ حوزه مهمتر است» که امام راحل نیز در همان زمان، حفظ حوزه را به معنای ریشه حل مشکلات و کمبود تبلیغ می‌دانستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، تأسیس حوزه را واجب کفایی و در مواردی واجب عینی خواند و گفت: منطقه پردیسان به لحاظ ویژگی‌هایی همچون جمعیت فرهیخته حوزوی و دانشگاهی و همچنین آینده‌ علمی که دارد، تأسیس حوزه علمیه‌ در این منطقه ضرورت داشت.

وی به روایت امام صادق(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند که علم از قم به تمام دنیا صادر خواهد شد؛‌ از این‌رو عقب‌ماندگی‌ها در تأسیس حوزه علمیه در منطقه پردیسان باید جبران شود.

این مرجع تقلید، آموزش زبان‌های خارجی در حوزه علمیه را ضروری خواند و یادآور شد: لازمه صدور علم به سراسر دنیا، یادگیری و آموزش در حوزه علمیه است، بنابراین از باب مقدمه واجب باید زبان‌های مهم دنیا تدریس شود.

وی به فعالیت گروه‌های وهابیت در حاشیه شهر مشهد مقدس اشاره و تصریح کرد: تنها با تأسیس حوزه علمیه، مسجد، پایگاه بسیج و کتابخانه می‌توان از نفوذ عناصر وهابیت در جامعه جلوگیری کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، مردم ایران را مستعد و متدین خواند و تأکید کرد: هوش و استعداد در میان ایرانیان فراوان است که امیدواریم با بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، قلب امام زمان(عج) خوشنود شود و ذخیره‌ای برای روز معاد باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 12