ایام نوروز فرصتی مناسب برای تبلیغ سبک زندگی اسلامی است

 %d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%85-%d9%86%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d9%81%d8%b1%d8%b5%d8%aa%db%8c-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a8%d9%84%db%8c%d8%ba-%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی گفت: ایام تعطیلات نوروز، یکی از فرصت‌های طلایی کم‌نظیر برای تبلیغ چهره به چهره‌ سبک زندگی اسلامی است.

حجت‎الاسلام سیدابوالفضل طباطبایی اشکذری، امام جمعه فریمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه سبک زندگی نبوی و فاطمی الگویی بسیار مفید برای جامعه انسانی در هر زمان و مکان است، گفت: مردم می‌توانند با تأسی و اقتدا به سبک زندگی فاطمی، از زندگی بهتری برخوردار باشند.

وی افزود: با اینکه بین ادوار مختلف فاصله ایجاد شده و این فاصله‎ها نیز موجب تغییر روش‌ها در زندگی شده است اما آنچه در الگو‌پذیری مهم و به‌عنوان یک اصل اساسی مطرح است، روش‎های عینی و عملی نیست بلکه ملاک و معیار در سبک زندگی مشترک است.

حجت‎الاسلام طباطبایی با تأکید بر اینکه انتخاب درست ملاک‎ها ماندگاری آنان را در همه دوران‎ها به‌دنبال دارد، ادامه داد: بر این اساس هر گاه سخنی از سبک زندگی حضرت فاطمه(س) می‌شود، مقصود این نیست که هر کاری که ایشان در آن زمان انجام داده‏‌اند، ما نیز باید همان کار را بدون هیچ کم و کاستی انجام دهیم، بلکه باید هدف و استراتژی حضرت در زندگی و ملاک رفتارهایشان بررسی شود تا جامعه امروزی نیز با شناخت همان ملاک‌ها، بتواند سبک زندگی صحیحی را انتخاب کند.

مقصود رهبری از سبک زندگی، برداشتن گام‎های عملی در این مسیر است

امام جمعه فریمان با اشاره به اینکه مقصود رهبر معظم انقلاب از طرح موضوع سبک زندگی اسلامی، برداشتن گام‎های عملی در این مسیر است، اظهار کرد: آنچه که در جامعه برای تغییر سبک زندگی از راه نادرست به روش‌های صحیح، می‌تواند مؤثر واقع شود، ایجاد گفتمان سبک زندگی درست است و پس از آن رساندن جامعه به مرحله عمل است.

حجت‎الاسلام طباطبائی اشکذری با ذکر اینکه نخستین گام در مسیر سبک زندگی، شناخت سبک زندگی ائمه(ع) است، بیان کرد: این گام تا حدودی برای عموم مردم با تلاش گویندگان و نویسندگان، برداشته شده است و مردم به سبک زندگی اهل بیت(ع) از جمله حضرت صدیقه طاهره(س) اقبال نشان داده‌اند، که این همان تحقق گفتمان سبک زندگی اسلامی است اما تا مرحله تحقق عملی و پیاده شدن سبک زندگی آنان در جامعه امروزی فاصله زیادی وجود دارد که باید همچنان به پیش برویم.

حیاء و عفت عمومی بانوان از تهاجم فرهنگی غرب جلوگیری می‎کند

وی همه بخش‌های سیره حضرت زهرا(س) را برای شاخص شدن در زندگی زن مسلمان مهم دانست و اظهار کرد: با توجه به تهاجم فرهنگی غرب علیه جوامع اسلامی، آنچه که برای بانوان و زنان جامعه امروزی ما مهم به‌شمار می‌رود، حیاء وعفت عمومی است.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی اضافه کرد: دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف شوم خود به دنبال این هستند که حیاء، عفت و پاکدامنی را از جامعه بانوان ما برچینند و به جای آن بی‌حیایی و بی‌عفتی و دامن آلوده را جایگزین کنند که در آن صورت دیگر هیچ نیازی به تلاش و زحمت ندارند چون در صورت جدایی بانوان از حیاء و عفت، تحقق هرگونه رفتاری که مورد خواست و نظر غربی‌ها باشد امکان تحقق دارد.

بانوان مسلمان به سیره عملی حضرت زهرا(س) اقتدا کنند

حجت‎الاسلام طباطبائی اشکذری با بیان اینکه بانوان مسلمان با حیاء، عفت و پاکدامنی به سیره عملی حضرت زهرا(س) اقتدا کنند، اظهار کرد: فاطمه(س) سنبل و نماد عینی حیاء و عفت بوده، هست و خواهد بود، هنوز زنی در جامعه نیامده که بتواند در عرصه حیاء و عفت‌ به وجود ایشان نزدیک شود، چه برسد به اینکه بخواهد گوی سبقت را از ایشان بریابد.

وی ادامه داد: برخی از رفتارهای جامعه بانوان که در برخی محافل مشاهده می‌شود اعم از بی‎حجابی، بدحجابی، خودنمایی و آرایش‌های بی‌حد و مرز در بیرون خانه، ناسازگاری‎های درون خانواده، ارتباط‌های نامشروع و …همه نشانگر آن است که برخی بانوان در جامعه امروزی آگاهانه و یا ناخودآگاه در مسیر جدایی از حیاء و عفت قرار گرفته‎اند و این می‎تواند هشداری برای بازگشت جامعه به‌سوی حیاء و عفت باشد.

امام جمعه فریمان در پاسخ به این سؤال که تبلیغ چهره به چهره سبک زندگی اسلامی، به‌ویژه زندگی فاطمی در جمع‌های خانوادگی و فامیلی مؤثر است، اظهار کرد: تبلیغ همان رساندن پیام دین به مخاطب است و از شیوه‎های گوناگونی می‎توان استفاده کرد، لذا موفق‌ترین نوع و شیوه آن همان تبلیغ چهره به چهره است زیرا تأثیرگذاری بیشتری دارد.

حجت‎الاسلام طباطبائی اشکذری با بیان اینکه امروز انتقال اطلاعات به‌صورت آسان و رایگان صورت می‎گیرد، گفت: بشر با ورود به فضای مجازی، در ابتدای امر تصورش بر این بود که دیگر دوره ارتباط چهره به چهره و فیزیکی پایان پذیرفته و همه با استفاده از فضای مجازی به ارتباط مکتوب، نوشتاری و ارسال مطالب روی می‌آورند.

وی افزود: اما با گذشت مدتی از آغاز فعالیت آن به آسیبش نیز پی برد و در راستای رفع آن آسیب به تأسیس تالارهای گفت‌وگو و ارتباط حضوری در فضای مجازی روی آورد تا دو طرف با ارتباط بتوانند علاوه بر دریافت پیام و مشاهده چهره طرف متقابل، ارتباط بیشتری برقرار کند که این خود برداشتی از تأثیر تبلیغ چهره به چهره است.
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از فرصت‌های طلایی کم‌نظیر برای تبلیغ چهره به چهره‌ سبک زندگی اسلامی، ایام تعطیلات نوروز به‌دلیل برپایی اجتماع‎‏های خانوادگی و آشنایان است، اظهار کرد: ایام نوروز برای تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامی، فرصت خوب و مفیدی است که در ملاقات‎های فامیلی با اندک ارتباط، در قالبی بسیار صمیمانه پیام‌های اخلاقی و سبک زندگی را می‌تواند منتقل کند.

حجت‎الاسلام طباطبائی اشکذری به تقارن دهه فاطمیه با ایام نوروز و وظیفه مردم در این ایام اشاره و ابراز کرد: همه ایام نوروز مقارن با ایام فاطمیه نیست لذا مردم می‌توانند به هر دو موضوع توجه کنند وهیچ‌کدام را از دست ندهند چراکه فاصله ۱۰ روز اول عید نوروز در فاصله میانی دو فاطمیه اول و دوم واقع می‌شود و تنها سه روز پایانی نوروز و ۱۳ بدر در ایام فاطمیه دوم واقع می‌شود که مردم باید احترام آن ایام را نگه دارند.

وی اضافه کرد: مردم متدین ایران اسلامی و پیروان مکتب اهل بیت(ع) همیشه مناسبت‎های ملی را در طول مناسبت‎های مذهبی ملاحظه می‌کنند نه در عرض همدیگر، از این رو تا مناسب‌های مذهبی مثل ایام فاطمیه و محرم و غیر هست، از توجه جدی به مناسبت‌‎های ملی و باستانی همانند نوروز اجتناب‌ می‎کنند و این تجربه را در سالیان گذشته و تقارن نوروز  با محرم نیز نشان داده‌اند.

نوروز از سنت‎های دین اسلام است

امام جمعه فریمان با اشاره به اینکه البته نوروز تنها یک مسئله باستانی نیست بلکه از سنت‌های دین اسلام به‌شمار می‌رود، ادامه داد: صله رحم، دید و بازدید از جمله این سنت‌های رایج است که مورد تایید دین اسلام واقع شده و در هر ایامی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و از پاداش الهی نیز برخوردار شود.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از سبک زندگی اسلامی که باید در ایام نوروز در دید و بازدیدها مورد توجه واقع شود، بیان کرد: عموم مردم می‌توانند در مسیر تبلیغ و ایجاد گفتمان سبک زندگی اسلامی نقشی مؤثر ایفا کنند ولی مبلغان و فرهیختگان نقش بیشتری در این تأثیرگذاری دارند.

حجت الاسلام طباطبائی اشکذری عنوان کرد: تقویت روحیه دینی میان خانواده‌ها، پرداختن به ضرورت پرهیز از چشم هم‌چشمی در خانواده‌ها، ترویج روحیه سازگاری میان زن و شوهرها، تأکید بر اصل حجاب و پوشش در جامعه و بیان فلسفه آن به‌ویژه در نسل جوان، ضرورت و اهمیت رعایت اصول و ضوابط شرعی و دینی ‌میان اعضای فامیل به‌ویژه رعایت ارتباط با محرم و نامحرم، تأکید بر حرمت ربا و رباخواری و در عین حال بهره‌مندی اقتصادی و فعالیت اقتصادی از جمله نمونه‎هایی هستند که در زندگی باید به آن‎ها توجه کرد.

رعایت حریم بزرگان در خانواده از سنت‎های فراموش شده جامعه ما است

وی ادامه داد: همچنین تقویت روحیه ایرانی ـ اسلامی، دفاع از نظام و ارزش‌های نظام، توجه به جنگ نرم دشمن، تقویت ماهیت ایرانی ـ اسلامی در خانواده‌ها، اجتناب کردن از گرایش به بیگانگان وغربی‌ها، توجه به رعایت حقوق زن و احترام به شخصیت بانوان، حضور مفید و باوقار آنان در عرصه اجتماع از دیگر نمونه‎هایی است که در جامعه امروزی کمرنگ شده‎اند.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی بیان کرد: محبت به فرزندان و ارکان خانواده، رعایت حریم بزرگان در خانواده و توجه به اصول و ارکان تربیتی در خانواده و توجه به آموزش و علم میان مردم و تلاش برای ارتقاء سطح دانش مردم و … از دیگر سنت‌های فراموش شده جامعه ما هستند که الگوبرداری از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) می‌تواند در احیای آنان مؤثر و مفید واقع شود.

حجت الاسلام طباطبائی اشکذری اظهار کرد: اگرچه عمر حضرت صدیقه کبری(س) بسیار کوتاه بود و توطئه دشمنان نیز مانع بهره‌برداری بشریت از ادامه فیوضات معنوی زندگی ایشان می‌شد اما همان مدت کوتاه همراه با غم‎بارگی و حزن، برکات فراوان و غیر‌قابل شمارشی را برای جامعه به‌جای گذارده که حتی امروز نیز به‌عنوان میراثی گرانبها مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه چگونه از فرصت تعطیلات نوروزی می‌توان برای ترویج سیره حضرت فاطمه(س) استفاده کرد، گفت: از آن جهت که دین اسلام و سبک زندگی اسلامی امری همیشگی و فرا زمانی است تبلیغ آن نیز باید از حوزه اختصاصی زمان خارج شود و در همه زمان‌ها و مکان‌ها توسط مبلغان دینی و همه انسان‎های فرهیخته جامعه مورد توجه قرار گیرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 9