تدارک نوروز با عمل به توصیه‌های دینی (آداب غذا خوردن۵

IMAGE634954770205468750  ازهفته‌های پیش تاکنون نکاتی را در مورد آداب خوردن و آشامیدن در زندگی روزمره از زبان حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین  مشیری، استاد حوزه و دانشگاه خواندیم و در این شماره قصد داریم به بخش دیگری یعنی حال و هوای نوروز و دانستن آداب آن طبق توصیه‌های دینی بپردازیم.
آنچه که ائمه تاکید بسیاری بر آن داشته‌اند این است که با گرسنگی به مهمانی نروید. از امام علی(ع) نقل شده است که ایشان قبل از مهمانی در خانه مشغول غذاخوردن بودند. هنگامی که از ایشان پرسیدند چرا در منزل غذا می‌خورید، مگر مهمانی دعوت نیستید؟ امام علی(ع) پاسخ دادند: می‌خواهم سیر باشم تا مهمانی‌رفتنم، تنها برای دیدار برادر
مومنم باشد.
نکته دیگری که باید در نوروز از یاد نبریم، این است که در این روزها خانواده‌ها شیرینی، میوه و آجیل تهیه می‌کنند، اما به فرزندانشان می‌گویند به این‌ها دست نزنید و از آن‌ها نخورید. با این عمل، پدر و مادرها مرتکب دو خطا می‌شوند. خطای اول آنکه سبب تحقیر فرزند خود می‌شوند و خطای دوم اینکه هنگامی که به مهمانی می‌روند با پرخوری فرزندانشان روبه‌رو می‌شوند و از آنچه که به آن‌ها تعارف می‌شود، بیشتر از نیازشان میل می‌کنند.
بهتر است هنگامی که آجیل و شیرینی برای نوروز تهیه می‌کنیم، مقداری از آن را برای فرزندانمان در نظر بگیریم. اگر تمایل دارید فرزندانی با سخاوت و آقا پرورش بدهید که روحیه بخل و حسد از آن‌ها دور باشد، این‌ها تمرین مناسبی است.
از سوی دیگر خوب است در آجیل‌هایی که برای نوروز تهیه می‌کنید مقداری مویز، کشمش، خرمای خشک و انجیر هم وجود داشته‌باشد. در گذشته آجیل‌ها شامل این موارد می‌شد، اما با گذشت زمان این سنت خوب و پسندیده را از یاد برده‌ایم. از ائمه(ع) برای این خوراکی‌ها فواید بسیاری نقل شده است. محققان طب سنتی می‌گویند: برای پیشگیری از بیماری‌ها و آلودگی‌های آب و هوا میل‌کردن یک عدد سیب در روز بهترین دارو است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 6