ذکر خدا مانع از حرام خوردن است(قسمت ۴)

IMAGE634954770205468750برای غذاخوردن آداب بسیاری به سفارش دین وجود دارد که در هفته گذشته به بخشی از آن‌ها در سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین مشیری، استاد حوزه و دانشگاه اشاره کردیم. امروز به واجباتی که به هنگام خوردن و آشامیدن باید رعایت شوند می‌پردازیم.
از امام‌حسن‌مجتبی(ع) روایت شده‌است: «هر فرد مسلمان باید ۱۲ نکته را به هنگام خوردن رعایت کند
برای غذاخوردن آداب بسیاری به سفارش دین وجود دارد که در هفته گذشته به بخشی از آن‌ها در سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین مشیری، استاد حوزه و دانشگاه اشاره کردیم. امروز به واجباتی که به هنگام خوردن و آشامیدن باید رعایت شوند می‌پردازیم.
از امام‌حسن‌مجتبی(ع) روایت شده‌است: «هر فرد مسلمان باید ۱۲ نکته را به هنگام خوردن رعایت کند که چهار نکته واجب، چهار نکته مستحب و چهار نکته از ادب است.» چهار نکته واجب عبارتند از: بسم‌‌ا… گفتن در آغاز خوردن، ذکر الحمدا… در پایان خوردن، شناخت و خشنودی از خداوند که باید به هنگام خوردن رعایت شوند. یکی از تاکیداتی که پیامبراکرم(ص) و ائمه‌(ع) داشتند، گفتن بسم‌ا… به هنگام شروع و الحمدا… در پایان خوردن است. از پبامبر(ص) نقل شده که اگر بسم‌ا… را در ابتدای خوردن فراموش کردید و در بین غذاخوردن به یاد آوردید، بگوید: «بسم ا… الی اول و آخره» گفتن این کلام مانند تشکر از صاحب سفره است. تصور کنید بر سرسفره میهمان هستید و بدون اینکه از صاحبخانه اجازه بگیرید شروع به خوردن می‌کنید و بدون تشکر از او از کنار سفره برمی‌خیزید. این امر نشان از بی‌ادبی است.
یکی از دلایلی که برای گفتن نام خداوند به هنگام شروع خوردن بیان شده این است که هر لحظه به یاد خداوند باشیم. به یاد خدا بودن انسان را از خوردن حرام باز می‌دارد، از پرخوری پیشگیری می‌کند و سبب می‌شود به هنگام خوردن فرد به غذای دیگران متعرض نشود. از دلایل دیگر یادکردن خداوند ایجاد آرامش است. علم ثابت کرده است خوراکی که با استرس و خستگی بدن میل شود، سبب بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود. این آرامش را می‌توان با یاد خداوندمتعال به هنگام شروع خوردن به دست آورد. این تاکید تنها برای خوردن نیست، بلکه به هنگام تهیه و پخت نیز سفارش شده ‌است. در همین زمینه نقل شده برای یکی از اولیاء خدا خورشتی آورند و ایشان آن را میل نکردند. علت را پرسیدند و او پاسخ داد: به هنگام پخت غذا ذکر خداوند گفته نشده‌ است.
در پایان غذا نیز گفتن الحمدا… سفارش شده است. از پیامبراکرم(ص) نقل شده است: «الحمدا… گفتن تشکر از خداوند است و ثوابش برابر است با فردی که روزه گرفته است.»





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 15