پیشنهادی برای جذب کودکان در مسجد

به اعتقاد من، امام جماعت نقش بسیار مهمی در جاذبه مندی مسجد دارد به این معنا که امام مسجد می تواند، با ایده ها و برنامه های خلاقانه زمینه حضور کودکان و نوجوانان در مسجد را فراهم کند و یا افرادی که توانمندی ها و ابتکارات جالب دارند در مسجد دعوت به همکاری کند …

حجتالاسلام راستگو معتقد است که امام مسجد باید با کودکان با ذوق کودکانه صحبت کند و با آن ها ارتباط زبانی و فکری برقرار کند و با ایده ها و ابتکارات خلاقانه زمینه جذب آن ها در مسجد را فراهم کند.

حضور کودکان در اماکن مذهبی، مانند مسجد، به ‌ویژه در نماز جماعت، باید با تشویق و ترغیب همراه باشد. البته برای موفقیت در این کار لازم است برای کودکان، در کنار عبادت و نماز برنامه‌ های متنوع و جذّابی وجود داشته باشد؛ مانند اهدای جوایز، کارت تشویق، پخش شیرینی و شکلات در بین کودکان که زمینه جذب آنان را به عبادت فراهم می‌ کند.

در روایتی‌ از امام‌ صادق (ع) به‌ نقل‌ از پدر بزرگوارش، چنین‌ نقل‌ شده‌ است: «امام سجاد (ع) همواره‌ بچه ها را به‌ برگزاری‌ نماز مغرب‌ و عشاء و ظهر و عصر، فرمان‌ می دادند. به‌ حضرت‌ گفته‌ شد:‌ بچه ها نماز را در غیر وقت‌ آن‌ می خوانند. پس‌ ایشان‌ می فرمایند: آن‌ بهتر از این‌ است‌ که‌ در وقتش‌ بخوابند.» مراد امام‌ این‌ است‌ که‌ آنان‌ تکلیفی‌ دراین‌ خصوص‌ ندارند، بلکه‌ منظور عادت‌ و تمرین‌ دادن‌ آنان‌ به‌ نماز و رفع‌ احساس‌ سنگینی‌ نسبت‌ به‌ نماز است‌. به منظور بررسی نقش امام جماعت مسجد در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد گفتگویی را با حجت الاسلام راستگو، کارشناس در حوزه کودکان ترتیب دادیم که حاصل آن از نظرتان می گذرد.

به اعتقاد شما بهترین راهکار برای برقراری ارتباط صمیمانه امام جماعت با نمازگزاران و افراد محل چیست؟

امروز با پیشرفت فناوری امام جماعت می تواند با حداقل امکانات بهترین ارتباط را با مردم برقرار کند. به طور مثال امام مسجد می تواند از طریق سایت ها، وبلاگ و شبکه های اجتماعی و با ارسال پیامک های پرمحتوا و مذهبی با اهالی محل ارتباط صمیمانه برقرار کند. زمان گذشته امام جماعت از طریق مسجد با مردم ارتباط برقرار می کرد امروز دیگر لازم نیست، امام جماعت افراد محله را حتمًا در مسجد ببیند بلکه می تواند با حداقل امکانات و از طریق پیامک و تلفن زدن هم با آن ها ارتباط برقرار کرد. بنابراین تهیه وبلاگ های جمعی برای فعالیت کودکان و نوجوانان بسیار تاثیر گذار است. علاوه بر این ها امام مسجد می تواند با تشکیل گروه هایی در فضاهای مجازی با افراد محله ارتباط برقرار کند.

به اعتقاد من، امام جماعت نقش بسیار مهمی در جاذبه مندی مسجد دارد به این معنا که امام مسجد می تواند، با ایده ها و برنامه های خلاقانه زمینه حضور کودکان و نوجوانان در مسجد را فراهم کند و یا افرادی که توانمندی ها و ابتکارات جالب دارند در مسجد دعوت به همکاری کند تا در مسجد برنامه حضوری و زنده برگزار کنند. به نظر من استفاده از نذورات در برنامه های فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذاری و اجر معنوی بسیاری در مردم خواهد داشت.

امام جماعت مسجد چه رقتاری با کودکان باید داشته باشد که زمینه ساز جذب و علاقه مندی آنها به مسجد شود؟

امام مسجد باید با کودکان با ذوق کودکانه صحبت کند و با آن ها ارتباط زبانی و فکری برقرار کند از طرفی مراعات سن بزرگسالان را داشته باشد. امام جماعتی که نمی تواند با کودکان و خردسالان ارتباط فکری و زبانی برقرار کند از افراد جوان در مسجد برای برقراری و ارتباط با کودکان برای همکاری در مسجد باید استفاده کند. امام مسجد به منزله مدیر مسجد است اگر نتواند با کودکان ارتباط فکری و زبانی برقرار کند، از ائمه جماعات همکار و کارشناسان و مربیان متبحّر و توانمند در این زمینه باید بهره بگیرید. همان گونه که ما امام جمعه موقت داریم امام جماعت موقت هم برای چنین مواردی باید استفاده شود تا اگر امام مسجدی نتوانست با کودکان ارتباط برقرار کند از امام جماعت های جوان برای برقرای ارتباط با کودکان استفاده شود.

شکل گیری ارتباط مستمر هر کسی با مسجد، بیش از هر چیز در گرو برقراری ارتباط شایسته امام جماعت مسجد با کودک است. در این میان نقش امام جماعت، خانواده و فضای مسجد امری مسلم و البته قابل تامل است. آماده سازی فضای فیزیکی مسجد، پاکی و نظافت مسجد، توجیه معنوی مخاطبان، حضور مکبر خوش صدا، امام جماعت خوشرو و آشنا با اصول رفتار با کودکان و خادم مهربان خود از دیگر عوامل تاثیر گذار در این زمینه است.

یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که امام جماعت نباید نماز را طولانی بخواند و مراعات سن کهن سالان، کودکان و معلولان را داشته باشد. باید در مسجد مسابقات مختلف فرهنگی و ورزشی و… برگزار کند و با اختصاص هدایای برای کودکان زمینه جذب و تشویق آن ها به مسجد را فراهم کند. علاوه بر این ها امام جماعت باید بین دو نمار کوتاه سخن بگوید تا کلامش تاثیرگذار و رسا باشد و با مطالعه و تحقیق و پژوهش برای مردم سخنرانی داشته باشد امام جماعت مسجد با بهره گیری از افراد توانمند و متخصص در رشته های مختلف در برنامه های مختلف مسجد استفاده کند.

از دیگر اقداماتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای طلبه ها و روحانیون داخل و خارج از کشور دروه آموزشی برقرار کنیم تا با شیوه های جذب و تبلیغ کودکان آشنا شوند زیرا که تبادل مربی و مبلغ در مساجد در ارتقای آموزه های قشر کودک و نوجوان موثر است.

منبع: شبستان






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 7