ارتباط حضرت زهرا(س) با ملائک؛ بیانگر مقام معنوی بالای این بزرگوار

arm

گروه اندیشه: معاون آموزش و پژوهش موسسه تخصصی امام سجاد(ع) مشهد با بیان اینکه در بعد عبادی یکی از منابع شناخت حضرت زهرا(س)، اسماء ایشان بود؛ به طور مثال محدثه یعنی ملائکه با ایشان گفت‌وگو می‌کردند، گفت: این اسم نشان دهنده مرتبه و مقام معنوی بالایی آن بانوی مکرمه است که مورد گفت‌وگوی ملائک قرار گرفتند زیرا این صفت را تنها پیامبران دارا بودند.خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام برات‌محمد هدایتی، معاون آموزش و پژوهش موسسه تخصصی امام سجاد(ع) مشهد و استاد حوزه و دانشگاه در  نشست «بررسی همتایی قرآن و حضرت زهرا(س)» که در تحریریه ایکنای خراسان رضوی برگزار شد، با عنوان این مطلب که برای شناخت حضرت فاطمه(س)(س) باید منابع شناخت را بشناسیم، عنوان کرد: اولین منبع شناخت، اسماء و صفات حضرت است مثل صدیقه و محدثه و دومین منبع شناخت، بررسی ویژگی زنانی است که در قرآن آمده و حضرت زهرا(س) بر تمامی آن‌ها برتری دارد.
وی با عنوان این مطلب که از معرفی خود حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه نیز می‌توان به شناخت آن حضرت رسید، سومین منبع را شخص پیامبر(ص) دانست و افزود: اگر ایشان را بشناسیم دخترشان را شناخته‌ایم و این مسئله در روایات اهل تسنن نیز وجود دارد که عایشه بیان کرده‌ است شبیه‌ترین شخص به پیامبر دخترش است.
حجت‌الاسلام هدایتی در ادامه، پنجمین منبع را آیات قرآن عنوان کرد و افزود: برخی از آیات قرآن کریم در خصوص حضرت زهرا(س) نازل شده است؛ همچنین ششمین منبع شناخت این بزرگوار، روایاتی است که به ویژگی‌های ایشان پرداخته است.
وی با بیان اینکه یکی از اسماء و صفات حضرت زهرا(س) صدیقه است، ابراز کرد: کسی که اندیشه و گفتارش را صادقانه در عملش بروز دهد، صادق است و کسی که بسیار این کار را انجام دهد، به صیغه مبالغه می‌رود و صدیق می‌شود؛ خداوند در قرآن صدیقین را بعد از نبیین آورده و حضرت فاطمه(س) صدیقه کبری هستند.
باید سبک زندگی غربی را تخریب کرد
هدایتی افزود: در خصوص سبک زندگی ناچاریم دوطرف قضیه را ببینیم، یعنی بخش اسلامی و بخش مخالف اسلامی؛ به طور مثال هیچ گاه نمی‌توانیم سبک زندگی را نسبت به زنان و جامعه زنان اصلاح کنیم مگر اینکه سبک زندگی غربی را نسبت به این قشر، تخریب کنیم.
وی در ادامه عنوان کرد: در قرآن نیز خداوند برای معرفی سبک زندگی درست، غلط آن را نیز بیان می‌کند. مثلا در سوره تحریم، به زنان لوط و فرعون اشاره کرده و در مقابل حضرت مریم(س) را معرفی کرده‌ است، یا در سوره احزاب و دیگر آیات نورانی قرآن، حدود ۲۰ ویژگی خوب برای الگو گرفتن زنان بیان شده و به ویژگی زنان بد نیز اشاره شده‌ است.
این استاد حوزه، در خصوص سبک زندگی قرآنی حضرت زهرا(س) بیان کرد: با نگاه به آیات قرآن و آیاتی که در شأن حضرت فاطمه(س) نازل شده است، چند بُعد را می‌توان در سبک زندگی آن حضرت دریافت کرد؛ رابطه حضرت فاطمه(س) با خدا (عبادی)، رابطه ایشان با همسر و فرزندان(خانواده)، ارتباط حضرت زهرا(س) با دوستان و دشمنان و ارتباط شان نسبت به دین و به خصوص ولایت.
وی افزود: آیاتی که در خصوص حضرت زهرا(س) نازل شده هم به بعد اقتصادی می‌پردازد، هم بعد فردی، هم خانوادگی، هم کومت دینی و هم نسبت به پیامبر.
حجت الاسلام هدایتی در خصوص بعد اقتصادی سبک زندگی حضرت زهرا(س) اظهار کرد: وقتی حضرت خدیجه(س) از دنیا رفتند، حضرت فاطمه(س) به پیامبر(ص) کمک کردند، بعد از ازدواج با حضرت علی(ع) در ۹ سالی که امیرمومنان(ع) در جنگ‌ها در کنار پیامبر حضور داشت، حضرت فاطمه(س) از نظر اقتصادی مراعات ایشان را کرده و به نحوی رفتار می‌کردند که حضرت با قوت و قدرت در میدان نبرد با دشمنان حاضر شوند؛ هم‌چنین حضرت در کمک به رهبر دینی خود هم فعال بوده و مثلا زمانی که کسی از رسول خدا(ص) تقاضای کمکی داشت و برایشان مقدور نبود، او را به نزد حضرت زهرا(س) می‌فرستادند؛ زمانی هم اموال و دارایی شان را برای دشمن شناسی و رسوا کردن حکومت نامشروع خلیفه اول در جریان فدک صرف کردند.
گفت‌وگوی ملائک با حضرت فاطمه زهرا(س)
وی ابراز کرد: در بعد عبادی نیز یکی از منابع شناخت، اسماء ایشان بود؛ به طور مثال صدیقه یعنی اندیشه و گفتارشان صادق است و محدثه یعنی ملائکه با ایشان گفت‌وگو می‌کردند و این اسم نشان دهنده مرتبه و مقام معنوی بالایی آن بانوی مکرمه است که مورد گفت‌وگوی ملائک قرار گرفتند زیرا این صفت را تنها پیامبران دارا بودند.
هدایتی افزود: در روایات اهل سنت هم داریم که ایشان به نحوی عبادت می‌کردند که حتی پاهایشان ورم می‌کرد یا امام حسن مجتبی(ع) می‌گفتند شب‌های جمعه مادرم تا صبح عبادت می‌کردند و اول هم همسایه‌ها را دعا می‌کردند.
وی با اشاره به ایثار و فداکاری آن حضرت، گفت: ایشان در حالی که سه روز گرسنه بودند، بر دیگران عطا کردند و بر خودشان سخت گرفتند؛ شهید مطهری بیان کرده که ایثار می‌تواند دو فلسفه داشته باشد، یا ترک دنیا برای دنیا یا ترک دنیا برای رسیدن به آخرت؛ بسیاری از اوقات زهد ما برای رسیدن به بخش دیگری از دنیاست ولی ایشان برای رسیدن به آخرت زهد می‌کردند نه برای وصال به به ثروت و شهرت و امثال آن.
در جهت رسیدن به به قله‌های معصومین(ع) تلاش کنیم
حجت‌الاسلام هدایتی عنوان کرد: امام معصوم نسبت به ما همچون قله است؛ مهم این است که ما به قله نگاه کنیم و برای رسیدن به آن، با تلاش و کوشش در آن جهت حرکت کنیم؛ باید قله را نگریست و بالا رفت اما گاهی جهت ما جهت غربی است ولی باید تلاش کنیم جوان‌ها را در مسیری قرار دهیم که نگاه‌شان به حضرت زهرا(س) و این قله رفیع باشد.
این استاد دانشگاه ابراز کرد: ما گمان می‌کنیم مسیر قله دشوار است ولی در این مسیر ما دو راه پیش رو داریم یکی اینکه راه مخالف را برویم و دیگر اینکه به همان سمت قله در حرکت باشیم.
وی افزود: اما در صورت دوم نکته مهم این است که در مسیر نایستیم؛ ایستادن به معنای گناه کردن و توبه نکردن است و حتی گاهی منجر به عقب‌گرد هم می‌شود و راه رسیده به قله امیدوار بودن است و دائم باید امیدواری داده‌ شود.
هدایتی بیان کرد: در مباحث غرب‌شناسی، وقتی میبینیم اگر سبک زندگی غرب را تخریب نکنیم و با تمام وجود مبارزه نکنیم این مشکلات کماکان هست، باید با تمام وجود بکوبیم و کاربردی و عملیاتی کنیم تا جوان ما یک پکیج کاربردی داشته باشد.
بانوان به هوش باشند که سلاحی در دست دشمن نشوند!
وی ابراز کرد: امروزه می‌خواهند همانطور که حکومت مسلمانان در اندلس را خراب کردند، ایران را خراب کنند و به گفته یکی از دانشمندان غربی در آمریکا، با بمب هسته‌ای نمی‌توان پیش‌ رفت بلکه سلاح ما «زن» است لذا باید مردم را از نوع نگاه آمریکا و اروپا آگاه کرد.
این استاد دانشگاه مطرح کرد: در فرهنگ غرب که وارد کشور اسلامی مان می‌شود، توجه ما به کالاست اما باید در نطر گرفت یک کالا هیشه پیوست فرهنگی دارد و وقتی وسایل غربی را وارد خانه می‌کینم، کشش دارد و به دنبال آن فرهنگ غربی هم وارد کشور می‌شود.
وی در پایان عنوان کرد: برای درست کردن منشأ و سرچشمه باید ابتدا پکیجی از آیات و روایات درست کنیم و در مقابل فرهنگ غربی را تخریب کینم. به قول عرفا ابتدا صفات بد و ناپسند را از وجودمان تخیله کرده و سپس نیکی‌‌ها را وارد کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 13