برگزاری نشست «بررسی همتایی قرآن و حضرت زهرا(س)»

 

arm

گروه اندیشه: نشست «بررسی همتایی قرآن و حضرت زهرا(س)» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه روز گذشته در دفتر خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی برگزار شد.خبرگزاری ایکنا، حجج اسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه، برات‌محمد هدایتی، معاون آموزش و پژوهش موسسه تخصصی امام سجاد(ع) و استاد حوزه و دانشگاه و محمدهادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان و استاد حوزه و دانشگاه در نشستی با عنوان «بررسی همتایی قرآن و حضرت زهرا(س)» که روز گذشته، ۱۹ فروردین‌ماه در تحریریه ایکنای خراسان رضوی برگزار شد، به تبیین ارتباط حضرت زهرا(س) با قرآن و چگونگی الگوگرفتن از زندگی آن حضرت پرداختند.
حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای سخنانش با اشاره به حدیث ثقلین بیان کرد: منظور از عترت در حدیث پیامبر(ص) خود اهل بیت(ع) هستند نه سخنان ایشان؛ همه سخنان اهل بیت(ع) از قرآن است همان‌طور که خودشان فرموده‌اند اگر کسی سخنی از ما نقل کرد که برخلاف قرآن بوده، به ما تهمت زده است.
وی در ادامه به توضیح آیات مرتبط با حضرت زهرا(س) پرداخت؛ براساس توضیح وی، این دسته از آیات یا در شأن حضرت زهرا(س) هستند، یا توسط ایشان تفسیر شده‌اند و یا قابل تطبیق بر زندگی آن‌ حضرت هستند.
الگوهای اصلاح در عرصه‌های مختلف در قرآن معرفی شده‌اند
این استاد حوزه و دانشگاه در همین راستا با بیان اینکه تمام زندگی حضرت زهرا(س) قرآن است به آیه «… إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا، خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند»(احزاب/۳۳) معروف به آیه تطهیر اشاره کرد و ادامه داد: موضوع سوره احزاب جامعه نبوی است که پیامبر(ص) به عنوان الگو معرفی شده و بعد از پرداختن به خانواده ایشان، تنها اهل بیت(ع) الگو معرفی می‌شوند؛ بنابراین اگر در عرصه‌های اقتصادی، زندگی، عفاف، حجاب و هر عرصه دیگری که بخواهیم کار کنیم نیاز به الگو داریم که این الگوها در قرآن معرفی شده‌اند.
وی اضافه کرد: در سوره حمد می‌خواهیم خداوند ما را به راه نعمت‌ داده شدگان هدایت کند؛ در آیه «وَمَن یُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا، و کسانى که از خدا و پیامبر اطاعت کنند در زمره کسانى خواهند بود که خدا ایشان را گرامى داشته [یعنى] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند»(نساء/۶۹) منظور از صدیق حضرت زهرا(س) هستند.
ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا(س) براساس آیات قرآن کریم
حجت‌الاسلام برات‌محمد هدایتی، معاون آموزش و پژوهش موسسه تخصصی امام سجاد(ع) و استاد حوزه و دانشگاه نیز در خصوص سبک زندگی قرآنی حضرت زهرا(س) و سبک زندگی قرآنی بر اساس سیره حضرت، بیان کرد: با نگاه به آیات قرآن و آیاتی که در شأن حضرت فاطمه(س) نازل شده است، چند بُعد سبک زندگی می‌توان از آن دریافت کرد.
وی رابطه حضرت فاطمه(س) با خدا (عبادی)، رابطه ایشان با همسر و فرزندان(خانواده)، ارتباط حضرت زهرا(س) با دوستان و دشمنان و ارتباطشان نسبت به دین و به خصوص ولایت را ابعاد زندگی حضرت عنوان کرد و افزود: آیاتی که در خصوص حضرت زهرا(س) نازل شده هم به بعد اقتصادی می‌پردازد، هم بعد فردی، هم خانوادگی، هم حکومت دینی و هم نسبت به پیامبر.
حجت‌الاسلام هدایتی در خصوص بعد اقتصادی سبک زندگی حضرت زهرا (س) اظهار کرد: وقتی حضرت خدیجه(س) از دنیا رفتند، حضرت فاطمه(س) به پیامبر کمک اقتصادی کردند، بعد از ازدواج با حضرت علی(ع) در ۹ سالی که امیرمومنان(ع) در جنگ‌ها در کنار پیامبر(ص) حضور داشت، حضرت فاطمه(س) از نظر اقتصادی مراعات ایشان را کرده و به نحوی رفتار می‌کردند که حضرت با قوت و قدرت در میدان نبرد با دشمنان حاضر شوند.
وی بیان کرد: هم‌چنین حضرت در کمک به رهبر دینی خود هم فعال بوده و مثلا زمانی که کسی از رسول خدا(ص) تقاضای کمکی داشت و برایشان مقدور نبود، او را به نزد حضرت زهرا(س) می‌فرستادند؛ زمانی هم اموال و دارایی‌شان را برای دشمن‌شناسی و رسوا کردن حکومت نامشروع خلیفه اول در جریان فدک صرف کردند.
تبیین راه‌های رسیدن به ویژگی‌های حضرت زهرا(س)، زمینه‌ساز الگوگرفتن از آن حضرت
حجت‌الاسلام محمدهادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان و استاد حوزه و دانشگاه در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا بزرگ جلوه دادن مقام حضرت زهرا(س) مانع الگوگرفتن از ایشان نمی‌شود، تصریح کرد: نباید حضرت فاطمه(س) را کوچک کنیم تا دیگران از آن الگو بگیرند، بلکه باید راه‌های رسیدن به حضرت را برای مردم تبیین کنیم.
وی گلایه کرد: چرا در روز مادر که به هفته زن تبدیل شده است از افرادی که در مشاغلی همچون زنبورداری فعالیت می‌کنند، تقدیر می‎شود اما از مادری که زحمت کشیده و فرزندش را تربیت کرده و به عنوان فردی مفید تحویل جامعه داده است، تجلیل نمی‌شود. باید در این خصوص کار شود و بخشی از آن وظیفه مسئولان است.
حجت‌الاسلام مشیری افزود: مسئولان به عنوان کسانی که حوزه‌های فرهنگ و بودجه‌های کشوری را در اختیار دارند باید وارد این حوزه شوند، این کار را ما هم می‌توانیم انجام دهیم اما کار ما با کار نهادهای فرهنگی و تبلیغی قابل قیاس نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مردم هم رسالتی دارند، بیان کرد: مردم باید خودشان به این باور برسند که مادر و همسرند و باید مادری و همسری کنند، اما متاسفانه جامعه دارد به سمتی می‌رود که بانوان می‌خواهند شبیه آقایان شوند و آقایان شبیه بانوان.
وی افزود: در این خصوص تبدیل و ارتقای باور و نگاه عقلانی و علمی و… جامعه خیلی موثر است و متاسفانه نگاه‌ها یا احساسی است یا سطحی و متأسفانه به جای عمق در سطح کار کرده‌ایم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 8