استفاده از نخبگان و استعدادهای برتر سبب حل مشکلات می شود/ فقه و اصول در رأس علوم حوزوی قرار دارد

 آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان، تحقق این مهم را عامل حل مشکلات دانست و گفت: در حوزه سابقا نسبت به این موضوع توجه نمی شد اما اخیرا از استعدادهای برتر استفاده می شود.
خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار مدیران و جمعی از طلاب ممتاز مدرسه امام کاظم(ع) با بیان این که مهم ترین سرمایه های هر جامعه نیروی انسانی است و بقیه مسائل تحت الشعاع این موضوع هستند، افزود: اگر نیروی انسانی به ویژه نخبگان و استعدادهای برتر مورد استفاده قرار گیرندمشکلات حل می شوند اما اگر این سرمایه به هدر رود جای تأسف خورد، در جنگ جهانی بسیاری از شهرهای ژاپن و آلمان با خاک یکشان شد اما نیروی انسانی آن ها به گونه ای کار کردند که در رأس قرار گرفتند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نیروی انسانی و استعدادهای برتر حرف اول را می زنند، اظهار داشت: در حوزه سابقا نسبت به این موضوع توجه نمی شد اما اخیرا از استعدادهای برتر استفاده می شود.

وی ادامه داد: وظیفه حوزه های علمیه پرداختن به همه علوم اسلامی است اما فقه و اصول در رأس قرار دارد؛ طلاب باید توجه داشته باشند که عامل پیشرفت سه چیز محسوب می شود که عبارت است از نظم، پشتکار و اخلاص.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که انسان بدون زحمت به جایی نمی رسد، ابراز داشت: همه موفقیت ها با زحمت به دست آمده است، همچنین هرچه نیت انسان خالص تر باشد پیشرفت او بیشتر خواهد بود، پیامبر اسلام می فرمایند که هرچه برای خداست رشد می کند.

وی عنوان کرد: صاحب جواهر و علمای بزرگ کتاب و آثاری ننوشتند مگر با خلوص نیت، البته تشویق های مادی در جای خود باید باشد اما اصل برای خدا و با خلوص نیت کار کردن است، طلاب باید به زندگی ساده طلبگی عادت کنند و حتی اگر توانایی مرفه کردن آن را داشتند انجام ندهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در جریان حرکت ۱۵ خرداد که دستگیر شدیم شرایط سخت بود اما به ما سخت نگذشت چون این شرایط را در دوران طلبگی تجربه کرده بودیم بنابراین بدون نارضایتی شرایط را تحمل کردیم.

گفتنی است، در پایان این جمعی از طلاب و فضلای مدرسه امام کاظم(ع) به دست حضرت آیت الله مکارم شیرازی تقدیر شدند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 10