مدیر حوزه علمیه خراسان: تحول در حوزه باید هماهنگ با حرکت سریع جهانی باشد

حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی مدیر حوزه خراسان
 حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با تاکید بر ضرورت حوزویان به تطبیق خود با حرکت سریع جهانی، تصریح کرد: اگر بخواهیم فرهنگ و فکر جهانی را ساماندهی و مدیریت کنیم باید پا را فراتر از آنچه که هست، بگذاریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، امروز در مراسم افتتاح فاز دوم مدرسه علمیه امام صادق(ع) تایباد، عصر حاضر را عصر تحول سریع نامید و با استناد به روایت «اغتنم الفرص فانها تمر مر السحاب» خطاب به طلاب گفت: اگر از ظرفیت‌های به وجود آمده استفاده نکنیم، رسالت جهانی خود را انجام نداده‌ایم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد ظرفیت بهینه و بالای حوزه علمیه خراسان و تأکید ایشان بر انجام اقدامات تحولی در حوزه، ابراز داشت: این بنا در سطح استان‌های خراسان کم‌نظیر است و ظرفیت خوبی را ایجاد کرده و بستر حرکت در جهت هرگونه حرکت تحولی را هموار ساخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی در ادامه سخنان خود با تبیین جایگاه رفیع هدایتگری مردم در دین اسلام و ضرورت اهتمام طلاب و حوزویان به تطبیق خود با حرکت سریع جهانی، تصریح کرد: اگر بخواهیم فرهنگ و فکر جهانی را ساماندهی و مدیریت کنیم باید پا را فراتر از آنچه که هست، بگذاریم.

وی، تحول منسجم و فراگیر در حوزه علمیه را وابسته به حرکت جمعی علما، مدرسین، مدیران، نهادها و طلاب حوزه‌ علمیه دانست و اولین گام آن را خودسازی معرفی کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: تحول هیچ‌گاه از بیرون آغاز نمی‌شود، بالخصوص تحول در بخش‌های علمی، معنوی و فکری که یک تحول درونی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، خودسوزی، احیاگری و جامعه‌سازی را به عنوان مراحل بعدی تحول در هر نظامی عنوان کرد و در مورد خودسوزی گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه تحول ایجاد شود و این تحول به جامعه سرایت کند، باید منافع شخصی را کمتر دید و خود را در این مسیر همچون شمع سوزاند.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم خودمان را در مورد ناهنجاری‌های اجتماعی تبرئه کنیم، عنوان کرد: شأن و مقام اساتید و طلاب همین است که به مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی بروند و در عرصه آگاهی بخشی به جامعه فعال باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، جهت‌دار بودن علم، هویت‌سازی و کاربردی کردن علوم را پایه‌ها و مؤلفه‌های اساسی تحول در حوزه معرفی کرد و ضمن تأکید بر پرهیز شدید از علوم ناکارآمد اظهار کرد: امیدوارم در سالگرد صدور حکم مقام معظم رهبری و با تلاش‌هایی که صورت می گیرد، حداقل شاهد وزیدن نسیم تحول در حوزه علمیه خراسان باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی، صدقات جاریه، تربیت اولاد صالح و احیاگری علمی را برخی از راهکارهای جاودانگی انسان در اذهان مردم دانست و ایجاد بناهایی در جهت ترویج معارف دینی از جمله مدارس علمیه را مشمول هر سه نوع راهکار مذکور عنوان کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 3