گفتمان امام و رهبری باید گفتمان غالب در حوزه باشد

خبرگزاری فارس: گفتمان امام و رهبری باید گفتمان غالب در حوزه باشد

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر انقلابی ماندن حوزه، بر لزوم حفظ گفتمان امام و رهبری به عنوان گفتمان غالب حوزه تأکید کرد.

 حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، بعد از ظهر امروز در نشست «افق‌های پیش روی حوزه علمیه خراسان» که در مدرسه علمیه سلیمانیه و با حضور مدیران مدارس علمیه برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه، حضور در جمع مدیران مدارس علمیه را برای خود افتخار دانست و تصریح کرد: آنچه از آیات و روایات استفاده می‌کنیم این است که شریعت، شامل احکام و غایاتی است.

وی با اشاره به آیه «و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمه» گفت: از این آیه استنباط می‌شود که غایت شریعت، تزکیه جامعه و تربیت نفوس مستعده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با طرح این سؤالات که دولت در نظام دینی چه وظیفه‌ای دارد؟، آیا همان وظایف دولت رفاهی را دارد یا خیر؟، بیان کرد: آنچه از رفاه و عدالت و مظاهر عالی انسانی اتفاق می افتند در پرتو هدایت است لذا وظیفه دولت و حاکمیت هدایت است.

رئیسی با بیان آیه مبارکه «لیقوم الناس بالقسط» گفت: ما وظیفه تحقق عدالت و هدایت را در جامعه داریم و حوزه نیز باید به حاکمیتی که مولود خودش است، در این مسیر کمک نماید.

وی این بحث را ترجمان جمله انقلابی ماندن حوزه خواند و تأکید کرد: امروز گفتمان امام و رهبری باید گفتمان غالب در حوزه باشد.

تولیت آستان قدس رضوی به دیدار اخیر خود با مراجع تقلید در قم اشاره و تصریح کرد: مراجع در این دیدارها دغدغه‌هایی را مطرح کردند که آنچه بنده به عنوان نتیجه این دیدارها عرض می‌کنم این است که در حوزه خراسان از لحاظ ثبوتی حرکات ارزشمندی، قدیماً و حدوثاً برداشته شده است اما از لحاظ اثباتی و اجرایی باید اقداماتی صورت گیرد.

جزم و عزم علمی؛ حزم و دوراندیشی ارکان توفیق حوزه

رئیسی افزود: در دیداری که در ایام عید با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان فرمودند کارهای ارزشمندی که در قم انجام می‌شود بعضاً می‌بینیم که از تربیت‌یافتگان حوزه خراسان هستند.

وی با تأکید بر مباشرت مدیران حوزه‌ها در تربیت طلاب گفت: در اداره حوزه، برنامه، بودجه و امکانات مهم است اما مهم‌ترین نقش را در حوزه، مدیریت ایفا می‌نماید، اگر مدیریت کارآمد و روزآمد نباشد نمی‌توان محصول خوبی را رقم زد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان سه عنصر برای موفقیت حوزه برشمرد و تصریح کرد: در این مسیر اول باید جزمیت علمی وجود داشته باشد، دوم، عزم علمی در همه آحاد و اجزا باشد و سوم حزم و دوراندیشی مدنظر قرار گیرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 7