مراکز تخصصی حوزه به اتاق فکر نیازمند است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اساتید را بهترین افراد برای معرفی طلاب با استعداد به مسؤولان حوزه دانست و گفت: اساتید حوزه می توانند نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف حوزه داشته باشند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، عصر امروز در سومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه های علمیه که در سالن همایش های پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام موسی کاظم(ع) در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند اگر پنج مانع بر سر راه بشر نبود همه انسان های شایسته ای می شدند که اولین آن، به دانش اندک بسنده کردن است؛ شرایط زمانه تغییر کرده و نمی توان وضع امروز جامعه را با حوزه چندین سال گذشته مقایسه کرد و نباید به داشته ها و وضع موجود بسنده کرد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خیلی ها انتظار داشته اند که حوزه را نظام سازی کنند و نظام هایی را برای پیشبرد اهداف برنامه ریزی کنند، اما این کار تنها از سوی یک نهاد ساخته نیست و حوزه جمعیتی عظیم دارد و در این بین اساتید و نخبگانی وجود دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم تشکیل اتاق فکر در مراکز تخصصی تصریح کرد: اساتید حوزه می توانند نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف حوزه داشته باشند؛ می توانند در مراکز تخصصی اتاق فکر تشکیل دهند و حوزه را راهبری کنند و امیدها به آن ها بسته شده است.

امام جمعه موقت قم اساتید را بهترین افراد برای معرفی طلبه های با استعداد دانست و گفت: طلاب خوش استعدادی داریم و اساتید می توانند چنین طلابی را گلچین کرده و نخبه گزینی کنند و به مسؤولان حوزه معرفی کنند؛ اساتید بهترین افراد برای معرفی طلاب با استعداد هستند و می توانند طلابی را که می توانند در آینده بر کرسی اجتهاد بنشینند را به مسؤولان معرفی کنند.

وی به تعداد مراکز تخصصی علوم حوزوی اشاره کرد و یادآور شد: اساتید مراکز تخصصی در رابطه با متون حوزه نقاط قوت و ضعف حوزه را بیان کنند؛ تربیت طلاب متخلق، متعبد، فردانگر و تأمین کننده آینده حوزه با اساتید است؛ در سال ۷۰ ، یک رشته تخصصی راه افتاد، اما در حال حاضر، ۲۱ مرکز تخصصی در قم و ۲۳ مرکز دیگر در دیگر شهرستان ها وجود دارد؛ اما به وضع موجود قانع نیستیم و نیازهای مان فراتر است و باید از متن آیات و روایات، معارف به جهان ارائه شود.

آیت الله حسینی بوشهری ضمن بیان آماری از جزئیات رشته های تخصصی حوزه علمیه به تفکیک سطوح مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: رشته های تخصصی در سطح دو، ۷ رشته، در سطح سه ۲۷ رشته و در سطح چهار ۶ رشته وجود دارد؛ همچنین در سطح دو، ۶۵۱ نفر، در سطح سه، ۱۹۱۸ نفر و در سطح چهار، ۱۴۹ نفر تا پایان سال ۹۴ در این مراکز تحصیل کرده اند، حدود ۴ هزار نفر در رشته های تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری ضمن توصیه ای به اساتید اظهار داشت: انگیزه های طلاب را تقویت کنید؛ ویژگی علما، نحوه زندگی و دانش اندوزی آنها را در دروس خود بگویید؛ طلاب باید باورهای عمیق اعتقادی داشته باشند تا در تمامی صحنه ها حضور پیدا کنند؛ طلاب نباید تنها مجهز به اصطلاحات باشند، بلکه باید در بعدی معنوی در سطح بالایی قرار داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که طلاب باید مرزبان دین باشند، تصریح کرد: امروز یکی از آفت های دامن گیر حوز ها و طلاب، فضاهای مجازی است که تهدیدی برای خانواده ها و فرصتی برای ارائه معارف دینی است.

 امام جمعه موقت قم گفت: حوزه باید هم پاسخگوی تهدیدها باشد و از فرصت ها استفاده کند و این کار اساتید است؛ از همه حوزه انتظار است، اما از رشته های تخصصی انتظار بیشتر است؛ اساتید مراکز تخصصی، بایستی تولید علم کنند؛ زمینه ها و بسترها فراوان است؛ نباید اینطور باشد که فارغ التحصیل مراکز، بعد از گذشت چند سال، دوباره به فضای آزاد حوزه بیاید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 13