مانند زنبور عسل زندگی کنیم

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

 

غیبت کردن در دین ما امری مذموم محسوب می‌شود و روایت‌های بسیاری در نهی از این کار وجود دارد، اما باز هم شاهد هستیم هنگامی که گروهی مرد یا زن دور هم جمع می‌شوند، یکی از پایه‌های اصلی صحبت‌های آنان غیبت کردن از دیگران است.
به راستی چرا ما غیبت می‌کنیم، با آنکه نبی اکرم حضرت محمد(ص) از غیبت کردن به خوردن گوشت مرده یاد کرده‌اند.
یک کارشناس مذهبی معتقد است؛ دانسته‌های مذهبی ما در ناپسند بودن غیبت بسیار است اما متاسفانه تربیت دینی نشده‌ایم و معرفت‌مان درباره این موضوع‌ها ناچیز است. امروزه ما موارد بسیاری را حفظ می‌کنیم اما کمتر درباره آنچه که داریم یا در اطرافمان در حال تغییر است، تفکر می‌کنیم.
حجت‌الاسلام محمد‌هادی مشیری می‌گوید: اگر به ما بگویند کنسروی از گوشت سگ وجود دارد به‌طور حتم از آن استفاده نمی‌کنیم، اما در روایتی بیان شده است؛ «غیبت خورش سگ‌های جهنم است» با وجود این روایت، تاملی بر آن نداریم.
وی ادامه می‌دهد: اگر می‌خواهیم روابط خوبی در جامعه داشته باشیم، باید چند اصل را در زندگی رعایت کنیم. یکی از آن اصول که در روایت معصوم آمده است به ما توصیه می‌کند مانند زنبور عسل زندگی کنیم؛ به این معنا که همواره به دنبال خوبی‌ها باشیم.
این کارشناس مذهبی بیان می‌کند: اگر فردی که غیبت‌مان را کرده، از آشنایی است که بارها و بارها به ما خوبی کرده و یک بار غیبت کرده است، نباید چشمان‌مان را بر تمام خوبی‌های او ببندیم. در روایتی از حضرت علی(ع) نقل شده است: «اگر فردی تنها یک خصلت خوب داشته باشد، خصلت‌های بدش را تحمل می‌کنم.»
حجت‌الا‌سلام مشیری می‌افزاید: در این موارد باید کار غیبت‌کننده را حمل بر خوبی کنیم و بگوییم شاید قصد داشته با این صحبتش برایم کار خوبی کند اما آن را بد انجام داده است.
وی توصیه می‌کند: اگر فردی غیبت کننده به شما مراجعه و بیان کرد که غیبت‌تان را کرده، او را عفو کنید و کارش برایتان بی‌اهمیت باشد و بدانید که ناظر امینی وجود دارد که کارهای خوب او را برای شما حساب می‌کند.
غیبت، دوستی‌ها را هدف گرفته است






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 5