پاسخ به شبهات حجاب۱

سئوال : در قرآن به مقنعه اشاره شده است ولی حرفی از چادر به میان نیامده است. چرا در پوشش و حجاب بر چادر تأکید می شود؟ آیا کت و دامن با مانتوهای متداول امروزی حجاب محسوب نمی شود؟

سئوال : در قرآن به مقنعه اشاره شده است ولی حرفی از چادر به میان نیامده است. چرا در پوشش و حجاب بر چادر تأکید می شود؟ آیا کت و دامن با مانتوهای متداول امروزی حجاب محسوب نمی شود؟ 

در قرآن مجید آیه‌ای هست که چادر را مطرح می کند و آن هم آیه شریفه جلباب است. «یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفوراً رحیماً» در زمینه اندازه جلباب سه دیدگاه مطرح شده است : یعنی مصل راغب گفته‌اند که جلباب همان خمار، یعنی مقنعه است. بعضی گفته‌اند که جلباب پوششی است که تا سر زانو می‌آید. برخی دیگر هم گفته‌اند که جلباب یک پوشش سرتاسری بوده است که بانوان از بالای سر می انداختند و این پوشش تا پایین پا را فرا می‌گرفته است. ابن عباس در تایید دیدگاه سوم می گوید : جلباب ردایی است که از بالای سرپوشیده می‌شود و تا پایین پا می آید. شواهد لغوی و تاریخی متعددی وجود دارد که دیدگاه سوم درست است.

دیدگاه اول تمام نیست ، زیرا آیه شریفه به صورت روشن دو تا پوشش را مطرح کرده است. یعنی در جای دیگر خمار را آورده و فرموده است: «فلیضربن بخمرهن علی جیوبهن» اگر در آیه شریفه جلباب همان مقنعه باشد خلاف اصل و قاعده است. ظاهر الفاظ این است که از نظر معنا تغایر داشته باشد.

دیدگاه دوم نیز تمام نیست، زیرا ابن عباس مفسر بزرگ قرآن و شاگرد امیر مؤمنان سلام الله علیه، به صورت صریح گفته‌اند: جلباب ردایی است که «یستر من فوق الی اسفل» شاهد دیگر این که فاطمه زهرا سلام الله علیها وقتی خواستند برای دفاع از حضرت ، به مسجد تشریف ببرند ، «لائت خمارها علی رأسها و اشتملت بجلبابها» در این نقل تاریخی تغایر این دو یعنی خمار و جلباب خیلی روشن است. مقنعه یک پوشش است که مخصوص سر است و واژه «لائت» به معنای محکم کردن است. یعنی حضرت سلام الله علیها مقنعه خود را محکم به سر می بستند. «واشتملت بجلبابها» پس اولا جلباب چیزی غیر از مقنعه است و ثانیاً توجه به قرینه «اشتملت» جلباب پوشش سرتاسری بوده است که تمام وجود مقدس حضرت را فرا می‌گرفته است. چادر برجستگی‌های بدن را بهتر می پوشاند و اگر چادری باشد که به تبرج زن نیانجامد ، یعنی جلوه گری و دلربایی نکند و به دل بیننده چنگ نزند، بسیار مطلوب است.

درباره سختی کنترل چادر به همراه کیف و بچه و…هم باید گفت : اگر پذیرفتیم که حجاب با چادر مشکی ریشه قرآنی دارد باید سختی ها و مشکلات احتمالی آن را بپذیریم زیرا اساساً تکالیف شرعی مثل حجاب، روزه و جهاد دارای سختی و مشقت است و تحمل آن سازنده است. خداوند نیز در مقابل آنها ثواب می دهد ضمن آنکه به نظر می رسد سختی حجاب با چادر به افرادی مربوط می شود که به چادر عادت و تمرین نکرده‌اند و خانواده‌های متدین معمولا چادر و مقنعه را به گونه‌ای می دوزند که استفاده از آن دست و پاگیر نباشد.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 12