باید و نبایدهای ترویج عفاف و حجاب

_DSC0140

اگر خانواده و مسجد شکوفایی لازم را داشته باشد، فرهنگ دینی تولید می شود و باعث انتقال همبستگی و صفات اجتماعی به جامعه می گردد، در این صورت غیرت دینی و عفاف و حجاب هویت می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد، در همایش “در سایه سار حجاب” در تالار معصومیه استانداری قم، به تحلیل مسائلی باعث به انزوا رفتن عفاف و حجاب در جامعه شده است، پرداخت و گفت : روش های غلط در زمینه ترویج عفاف و حجاب منجر به انزوای این مسئله حیاتی و اشاعه بیشتر منکرات شده است.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده، ترویج فرهنگ دینی در جامعه را نیازمند دو عنصر پیوند اجتماعی قوی و جریان تولید انتقال فرهنگی دانسته و افزود: جامعه سالم، جامعه ای است که بر اساس دو کارکرد معنا بخشیدن به زندگی و انسجام بنا شده باشد.

وی با اشاره به این که بزه کاری و ناهنجاری زمانی در جامعه شیوع می یابد که ارتباط بین این دو عنصر برقرار نباشد، تصریح کرد: برای انتقال فرهنگ باید همبستگی پیوند اجتماعی با جامعه قوی تر شود، البته در این عرصه تا کنون موفق عمل نکرده ایم .

این کارشناس مسائل خانواده و زنان با انتقاد از روشنفکرانی که مباحث ارزشی چون ازدواج و غیرت اسلامی را زیر سئوال می برند، خاطر نشان کرد: این افراد به جای حمایت از موضوعات دینی، با ایجاد شبهه به دنبال بی هویت کردن ارزش هایی چون عفاف و حجاب در جامعه هستند!

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد با بیان این که خطر و مزاحمت های روشنفکرانی که به دنبال تخریب مبانی دین هستند، بسیار جدی است، یادآور شد: این مزاحمت ها که گاهی در فضای مجازی و سایبری و گاهی هم در عرصه اجتماعی صورت می گیرد، بنیان خانواده ها و حجاب را تخریب می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در گذشته امر به معروف جایگاه ارزشی خاصی در جامعه داشت، اما الان این جایگاه کم رنگ شده است؟ گفت: برای این که این ارزش به جایگاه اصلی خود بازگردد، باید بر روی عنصر تقویت اجتماعی تمرکز کنیم و این بستر را بیش از پیش  پویا تر و فعال تر کنیم.

وی تاکید کرد: جامعه مومن، جامعه ای است که با اتحاد و همبستگی، بستر پیوند اجتماعی و زمینه تقویت مبانی دینی و عاطفی را به وجود آورد.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با تاکید بر لزوم تقویت ارتباطات اجتماعی، بیان داشت: متاسفانه ارتباطات اجتماعی به شدت در حال تضعیف  شدن است و اگر این اصل مسلم تقویت شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد تاکید کرد: اگر متولیان فرهنگی بستر ایجاد عاطفه و محبت و رفاقت در چارچوب های دینی را در بین جو انان فراهم کنند، تاثیر آن دو چندان خواهد بود .

وی، مسجد و خانواده را مهمترین کانون های تولید فرهنگ دانسته و گفت: تمدن اسلامی بر روی این دو عنصر بنا شده است، بنابراین حفظ این دو جایگاه لازم و ضروری است.

این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: اگر خانواده و مسجد شکوفایی لازم را داشته باشد، فرهنگ تولید می شود و باعث انتقال همبستگی و صفات اجتماعی به جامعه می گردد، در این صورت غیرت دینی و عفاف و حجاب هویت می یابد.

وی، دخالت ولایت مابانه دولت در فرهنگ و کنار رفتن متولیان اصلی فرهنگی و بخصوص مردم را از مشکلات جدی دانسته و ابراز داشت: تجربه نشان داده که هرگاه دولت در موضوعات فرهنگی چون عفاف و حجاب دخالت کرده، مشکلاتی ایجاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد با اشاره به این که اعتماد به متولیان اصلی فرهنگی یعنی مردم کم رنگ شده است، بیان داشت: تا زمانی که دولت نهادهای مردمی را به رسمیت نشناسد، ارزش های دینی به جایگاه خود بر نمی گردد.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با تاکید بر این که اگر مردم برای دین خود هزینه نکنند، بی دینی همه جا را فرا خواهد گرفت، تصریح کرد: دولت باید مباحث فرهنگی را به مردم واگذار کند و تنها به حمایت از این عرصه بپردازد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 9 =