آیت الله علیدوست پیشنهاد کرد؛ ضرورت تشکیل اتاق فکر برای آسیب و ظرفیت شناسی حوزه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که نوآوری ها و فراورده های حوزه باید مصرف شود، گفت: متأسفانه گاهی اگر نظریه ای تولید یا نوآوری می شود آنگونه که باید از آن استقبال نشده و نوعی حجاب معاصرت بر حوزه حاکم است، این حجاب معاصرت باید برداشته و فراورده های نوآورانه حوزه معرفی شود.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تغییر مدیریت حوزه های علمیه به تبیین اولویت های مدیر جدید حوزه پرداخت و گفت: یکی از ضرورت های مورد توجه مدیریت جدید آسیب شناسی منصفانه از آنچه که گذشته است.

وی افزود: منصفانه یعنی این که نباید سیاه نمایی و سفیدنمایی شود، شناخت ظرفیت هایی که حوزه دارد نیز مهم است از این رو هم باید آسیب شناسی و هم ظرفیت شناسی صورت گیرد، راهکار این آسیب شناسی و ظرفیت شناسی تشکیل یک اتاق فکر است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باید توجه داشت که این اتاق فکر کاری موازی با شورای عالی، مدیریت و معاونت ها نباشد، اظهار داشت: بحثی که می تواند این اتاق فکر داشته باشد ایجاد وحدت رویه در معاونت های زیر نظر مدیریت است.

وی ادامه داد: بررسی ضعف علمی و آموزشی طلاب از دیگر موارد است البته بنده نمی گویم کار نشده اما شکی نیست که یک سری ضعف ها دیده می شود که شاید در رأس ضعف ها عدم قدرت طلاب در ارتباط با تراث گذشتگان است یعنی طلبه نمی تواند به راحتی با متون گذشتگان و نصوص دینی ارتباط برقرار کند، این مسأله باید بررسی و راهکار هایی برای از بین بردن آن اتخاذ شود.

آیت الله علیدوست با بیان این که مسأله دیگر نهادینه کردن هدایت تحصیلی است، ابرازداشت: در کنار آموزش و بحث های اخلاقی طلاب باید هدایت تحصیلی خوبی داشته باشند، افراد با تجربه باید تجربیات خود را به طلاب منتقل کنند؛ این کار باید نهادینه شود و به قول دولتی ها ردیف بودجه پیدا کند.

فرآورده های نوآورانه حوزه معرفی شود

وی عنوان کرد: موضوع دیگر مصرف نوآوری ها و فراورده های حوزه است، متأسفانه گاهی اگر نظریه ای تولید یا نوآوری می شود آن گونه که باید از آن استقبال نشده و نوعی حجاب معاصرت بر حوزه حاکم است، این حجاب معاصرت باید برداشته و فراورده های نوآورانه حوزه معرفی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ظرفیت های حوزه نباید انکار شود، بنده از کسانی که بدون اطلاع می گویند حوزه چه کرده و چه قدمی برداشته انتقاد می کنم، حوزه قدم های خوبی برداشته منتهی بین باید و هست فاصله وجود دارد؛ اگر اتاق فکر تشکیل شود طبیعتا این بحث ها در آن صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به مطالبات مراجع تقلید به ویژه رهبرمعظم انقلاب از حوزه در زمینه تحول و انقلابی ماندن حوزه علمیه اضافه کرد: مطالب حکیمانه و دقیقی از سوی مراجع تقلید مخصوصا رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه مطرح می شود، مسأله ای که وجود دارد این است که همه افراد و گروه ها به خود اجازه می دهند که این مطالبات را تفسیر کنند و تطبیق دهند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بنده معتقد هستم که نهادی باید این مطالبات را درست تفسیر کرده و تطبیق دهد، گفت: این نهاد یا باید تشکل شده و یا این که از نهادهای موجود معرفی شود، اگر مطالبات حکیمانه درست تفسیر نشود ممکن است عاملی برای سوء استفاده باشد.

وی افزود: افراد یا نهادهایی باید این مطالبات را خارج از حب و بغض ها و گرایشات سیاسی تفسیر کنند که اگر درست تفسیر شود اجرایی کردن مطالبات کار سختی نخواهد بود چون بزرگان بنا نیست مطالباتی را مطرح کنند که از قدرت مدیریت و شورای عالی خارج باشد؛ بنابراین گام نخست تفسیر و تطبیق دقیق  مطالبات است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 8