عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان :قناعت،‌ عاقلانه مصرف کردن اموال است

حجت‌الاسلام اسلامی‌فر ضمن بیان این‌ نکته که هر شخصی باید به اندازه توان خودش،‌ خرج کند،‌ گفت: قناعت کار نکردن نیست بلکه عاقلانه و با تدبیر به امور زندگی پرداختن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی‌فر، مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد،‌ شب گذشته در حرم مطهر رضوی درباره اخلاق اسلامی به سخنرانی پرداخت و در ابتدا یادآور شد: هر شخصی، به اصطلاح باید به اندازه گلیم خودش پایش را دراز کند. روحیه حرص و اشرافی‌گری اگر در میان مردم رواج یافت و افرادی با درآمد‌های متوسط خواستند مانند ثروتمندان زندگی کنند جز اینکه زندگی را برای خودشان تلخ کنند ثمره‌ دیگری نخواهند دید.

وی در ادامه به توضیح و شرح معنای قناعت پرداخت و گفت: معنای قناعت این نیست که انسان دست روی دست بگذارد و کار نکند، قناعت این است که با تلاش و کوشش، مالی به دست می‌آوریم و آن را عاقلانه نسبت به زندگی خودمان خرج می‌کنیم.

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه با تأکید بر این‌که باید درست پول را خرج کرد، افزود: طبق حدیثی از پیامبراکرم(ص) که می‌فرمایند؛ در مسائل دنیوی باید به پایین‌تر از خود نگاه کرد زیرا شخص هر چقدر مال زیادی داشته باشد ثروتمند‌تر از او خواهد بود. بنابراین اگر انسان بخواهد به بالاتر از خودش نگاه کند همیشه باید غصه بخورد و ناراحت باشد.

وی در ادامه افزود: افرادی که قناعت می‌کنند، هیچگاه ناچار و بدبخت نمی‌شوند. انسان‌های حریص و طمع‌ورز هیچگاه سیر نمی‌شوند ولو ثروت زیادی داشته باشند. اگر انسانی تمام دغدغه‌اش خوب خوردن و خوب پوشیدن و خوب ریخت‌وپاش کردن باشد این شخص زندگی حیوانی دارد و مدام چیزهای مختلفی هوس می‌کند.

حجت‌الاسلام اسلامی فر به هنر واقعی در زندگی اشاره کرد و گفت: هنر واقعی در زندگی این است که اگر زن یا مرد چیزی دید و خواست آن را تهیه کند اما متوجه شد در توان آن‌ها نیست قناعت و صبر کند.

وی یکی از وظایف مهم بانوان را در خانه،‌ تنظیم خرج و مخارج دانست و عنوان کرد: مرد به اندازه توانش زحمت می‌کشد و پول را به خانه می‌آورد این همسر اوست که باید مدیریت کند و درست آن پول را خرج کند. حتی اگر مردی خواست خرج اضافی کند و میهمانی آنچنانی بدهد این وظیفه زن است که جلوی او را بگیرد و بگوید یک میهمانی ساده کافی است.

عضو اتاف فکر تبلیغ حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که یکی از آفت‌های خانواده این است که اهل اسراف باشند،‌ ابراز داشت: اسراف می‌تواند فرد را به جایی برساند که کاسه گدایی دست بگیرد و به دیگران رو بی‌اندازد تا پولی به دست آورد. طبق حدیثی از امیرمؤمنان(ع)؛ هر کسی در هنگام ثروتمندی به اسراف افتخار کند بالاخره روزی حقیر و ذلیل خواهد شد.



(خبری بعدی) »



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 5 =